În spitalul Marie Curie din Capitală au fost tratați, anul trecut, nu mai puțin de 166.000 de copii. În 2007, Fundația Scheherazade demara lucrările de renovare a unității sanitare, pentru care era necesară o sumă de 1,2 milioane de euro. Banii au venit, în cea mai mare parte, de la companii din mediul privat (Vodafone, Philips, Colgate, Wolf Theiss, Carrefour, Autoitalia ­Group), iar aproape jumătate din cuantumul total a fost acoperit de fundația Enel Cuore, sumă prin care s-a realizat refacerea a două etaje din incinta spitalului. „Este unul dintre cele mai importante proiecte în care am fost implicaţi şi ne-am dori ca mediul cald şi prietenos în care micuţii sunt trataţi să îi ajute să îşi recapete starea de sănătate cât mai repede“, spunea, în momentul inaugurării, Radu Coşarcă, director de Relaţii Externe al Enel România.
Compania sa a investit, în ultimii șase ani, 1,8 milioane de euro în 15 proiecte, majoritatea constând în lucrări de modernizare a unor orfelinate sau aziluri de bătrâni. Faptul că o companie din domeniul energetic se implică în proiecte de acest tip poate părea paradoxal. Nu este însă nici pe departe singurul caz de acest tip. Drept exemplu, o bună parte din sumele alocate activităților de CSR (responsabilitate socială corporatistă) de către Alexandrion a mers către proiectele privind protecția copilului. Producătorul de electrocasnice Arctic este promotorul primei competiții independente de design din România, iar numele UniCredit Țiriac este asociat, de ani buni, cu promovarea artei contemporane.
Educația și problemele sociale, în top
În general, finanțarea diverselor activi­tăți de CSR și-a făcut locul în bugetele celor mai multe dintre marile companii de la noi. Suntem însă departe de performanțele corporațiilor din restul Europei, iar România este unul dintre puținele state din UE neincluse în studiul anual asupra acestui domeniu, „A Guide to CSR în Europe“. Altă dovadă? Compania de consultanță B&P Braun & Partners (al cărui reprezentant pe piața locală este firma Brandivia) realizează an de an ratingul CSR 24/7. În 2010, în topul 20 al companiilor cu cel mai bun rating din Europa Centrală și de Est, România este reprezentată de o singură organizație, OMV Petrom.
Potrivit Monei Nicolici, CSR Communication Manager al companiei, „programele de implicare în comunitate reprezintă o direcție strategică importantă pentru Petrom. De aceea, de patru ani susținem programe care răspund nevoilor reale ale românilor în domeniile educație, mediu și sănătate. În toți acești ani am investit peste 20 milioane de euro în programe pentru comunitățile în care ne desfășurăm activitatea“. De remarcat că la întocmirea clasamentului B&P Braun & Partners nu au fost luate în considerare decât primele 25 de companii din fiecare țară, în funcție de cifra de afaceri. Potrivit studiului, companiile cu cele mai notabile activități de CSR sunt cele din sectoarele energie, telecomunicații, utilități și bănci, iar cele care acordă importanță mult mai mică acestui subiect sunt cele din comerț și industrie. În România, printre cei mai mari investitori se numără, așa cum era de așteptat, Petrom, Vodafone și Orange, la care se adaugă toate grupurile bancare prezente pe piață, în frunte cu BCR, Raiffeisen, Unicredit și RBS.
Potrivit oficialilor Vodafone, „suma aproximativă investită de noi în 2010 a fost de 2,6 milioane de euro. Aici intră atât bugetele alocate prin programele susținute de Fundația Vodafone Romania (sănătate, educație, prevenirea abandonului familial etc.), cât și investițiile în programele proprii ale Vodafone România (de exemplu, susținerea SMURD, Salvamar, Salvamont, programe pentru managementul deșeurilor și folosirea eficientă a resurselor).“
Cauzele de care se arată interesate cele mai multe companii sunt, după cum arată datele site-ului responsabilitatesociala.ro, educația (35 de companii monitorizate), problemele sociale (31 de companii), de mediu (29) și cultura (21).

Finalizarea lucrărilor de renovare la etajele şase şi şapte ale spitalului Marie Curie este unul dintre cele mai importante proiecte în care am fost implicaţi.

Radu Coșarcă, director relații externe, Enel