În cadrul consultării publice organizate de MFP pe marginea proiectului de modificare a Codului Fiscal şi a celui privind pachetul de măsuri anti-evaziune, Romulus Dascălu, reprezentantul unui patronat din industria băuturilor alcoolice, a arătat că înscrierea accizelor pe bonul fiscal are că scop combaterea evaziunii pe lanţul de distribuţie a produselor accizabile, cum sunt ţigările, băuturile alcoolice, produsele petroliere şi este aplicată de alte state europene, spre exemplu de Ungaria. 



Pe de altă parte, votul consultativ al Comisiei de dialog social în privinţa proiectului de introducere obligatorie a caselor de marcat cu jurnal electronic a fost unul negativ. Reprezentanţii mediului de afaceri au cerut amânarea ordonanţei până când Fiscul va finaliza sistemul către va permite conectarea acestor case de marcat la serverul administraţiei fiscale şi până la realizarea unui studiu de impact. 



Secretarul de stat în MFP Dan Manolescu a precizat că proiectul are două etape, prima care prevede introducerea într-un interval de un an şi jumătate a caselor de marcat cu jurnal electronic şi o a doua care vizează conectarea acestor case la serverul Fiscului, iar studiul de impact va putea fi realizat numai după introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic. 



Tot luni, a fost discutat la MFP şi proiectul de modificare a Codului Fiscal, care prevede şi noul mod de calcul al accizelor, în lei şi nu în euro. Problema calculării accizelor în lei şi al îngheţării nivelului acestora pentru 2015 la nivelul în lei din 2014 nu a generat reacţii negative din partea mediului de afaceri, singurele observaţii fiind legate de faptul că autorităţile menţin scutirea de accize a băuturilor fermentate liniştite, care, în opinia patronatelor de profil, favorizează evaziunea fiscală. 



Un număr de 1.311 companii, cărora Fiscul le-a acordat calitatea de mari contribuabili, vor avea obligaţia să utilizeze de la 1 ianuarie 2016 numai case de marcat cu jurnal electronic, care vor înlocui casele de marcat fiscale cu rola de hârtie, potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă publicat miercuri de Ministerul Finanţelor Publice/MFP/, care are ca scop reducerea evaziunii fiscale. 



Operatorii economici care au calitatea de contribuabili mijlocii – în număr de 15.387 – vor avea această obligaţie începând cu data de 1 aprilie 2016, iar contribuabilii mici – de la 1 august 2016. 



Proiectul de ordonanţă de urgenţă prevede, de asemenea, autorizarea de către Comisie numai a aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic începând cu data de 1 iulie 2015 şi interzicerea comercializării aparatelor de marcat electronice fiscale cu rola jurnal pe suport de hârtie începând cu data de 1 octombrie 2015. 



Potrivit MFP, această înlocuire etapizată va permite atât importatorilor, cât şi distribuitorilor să-şi lichideze stocurile de modele vechi şi să obţină avizul tehnic favorabil şi autorizaţia de distribuţie pentru noile modele cât şi utilizatorilor să-şi achiziţioneze în timp noile aparate, fără pierderi financiare şi fără perturbarea activităţii comerciale. 



Introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic şi conectarea cu ANAF are scopul să asigure condiţii pentru concurenţă loială între contribuabili, să îmbunătăţească activitatea de control şi să asigure pârghiile necesare reducerii evaziunii fiscale în domeniile comerţului cu amănuntul şi serviciilor. O astfel de măsură a fost luată de marea majoritate a statelor europene, inclusiv de Croaţia, Ungaria, Grecia, Bulgăria, Slovacia. 



Prin acest proiect va fi creat cadrul legal pentru întocmirea unui Registru naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţe sau în sectoarele municipiului Bucureşti, precum şi a implementării ulterioare a procedurii de supraveghere şi monitorizare a funcţionării aparatelor de marcat electronice fiscale, că o măsură de combatere a evaziunii fiscale. Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la un sistem informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale va fi stabilită de ANAF în 6 luni după ce vor expira termenele tranzitorii pentru toate categoriile de operatori economici care intră sub incidenţa actului normativ şi au obligativitatea conformării dotării cu case de marcat cu jurnal electronic şi sistem de comunicare la distanţă (respectiv, după maximul de 390 de zile, termen prevăzut de lege pentru micii contribuabili). 



În conţinutul bonului fiscal va fi introdus ca element obligatoriu pentru aparatele cu jurnal electronic codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului. Modificarea are în vedere corelarea cu legislaţia privind Codul fiscal (prevederile pentru deducerea taxei pe valoarea adăugată care poate fi justificată cu bonurile fiscale care îndeplinesc condiţiile unei facturi simplificate). 

 

Sursa: Agerpres