Cele mai multe companii din domeniul bricolajului au înregistrat creșteri spectaculoase anul trecut. Cu toate acestea, pe piață nu au fost numai povești de succes. Toată lumea a fost surprinsă de insolvența anunțată de Ambient, afacerea antreprenorului Ioan Ciolan. Este vorba despre un business care, în urmă cu câțiva ani, părea solid. Atunci se afla chiar în top 3 al celor mai mari jucători pe piața locală de profil. În toamna lui 2015, retailerul specializat în distribuție de material de construcții a intrat în insolvență. Față de vânzările din 2012, anul trecut afacerile Ambient au scăzut de trei ori, la mai puțin de 50 de milioane de euro, în timp ce pierderile au atins pragul de 26 de milioane de euro.
Cu toate acestea, anul trecut nu a fost unul agitat pentru piața de bricolaj. Cel puțin dacă ne raportăm la 2014, an marcat de un exit și de trei tranzacții mari. Atunci am asistat la ieșirea de pe piață a retailerului german OBI, divizia de bricolaj a grupului Tangelmann care opera pe plan local șapte magazine, la rebranding-ul rețelei franțuzești Bricostore în Brico Depot, odată cu achiziția sa din 2013 de către Kingfisher pentru 75 de milioane de euro, la cumărarea Praktiker de către distribuitorul de materiale de construcții Search Chemicals, deținut de omul de afaceri Omer Susli, și la preluarea magazinelor retailerului austriac Baumax de către grupul Leroy Merlin.
„În România, piaţa de bricolaj este încă tânără şi suferă foarte multe schimbări, iar acest lucru s-a observat atunci când multe dintre companiile care nu au reuşit să gestioneze modificările din domeniu au fost nevoite să se retragă. Acest fenomen va continua să influenţeze piaţa, însă nu la acelaşi nivel precum în anii anteriori”, explică Isabelle Pleska, directorul general al Praktiker România. În 2014, valoarea pieţei locale de bricolaj (retail, fără distribuţie) a fost estimată de către compania poloneză de cercetare PMR la 2,2 mld. euro, în creştere cu 2,9% faţă de anul anterior. În 2015, avansul pieței a fost și mai mare dacă urmărim dinamica celor mai mari jucători. „Într-adevăr, s-a înregistrat şi o importantă creştere pe piaţa de DIY, mai ales datorită dezvoltării sectorului rezidenţial, însemnând noi oportunităţi. Aşadar, piaţa românească de bricolaj este într-o etapă de dezvoltare”, completează directorul general al Praktiker România.
Lideri la bricolat profitul
În fruntea companiilor care au cele mai mari afaceri în domeniul bricolajului se află lanțul de retail cu materiale de construcții și amenajări interioare Dedeman, care an de an a raportat creșteri spectaculoase. Doar în 2015, compania autohtonă a avut afaceri de 981 de milioane de euro, mai mult cu 28% față de cele 767 de milioane de euro din 2014. Afacerea fraților Dragoș și Adrian Pavăl, construită de la zero în 1992, a raportat un profit de 127 milioane de euro, în creștere cu aproximativ 35% față de 2014. În același timp, Arabesque, business-ul familiei Rapotan, a crescut cu 3% în 2015, de la 337 de milioane de euro cu un an înainte, ajungând la 348 de milioane de euro. Totodată, Arabesque a raportat un profit similar cu cel din 2014, respectiv zece milioane de euro. Cifra de afaceri a Hornbach a crescut cu 13% în 2015, de la 108 milioane de euro ajungând la 122 de milioane de euro, iar compania a revenit pe profit. Astfel, de la o pierdere de un milion de euro în 2014 s-a ajuns la un profit de 1,2 milioane de euro.
Dacă 2014 a fost un an de excepție pentru Praktiker, în 2015 compania a înregistrat o ușoară pierdere. Astfel, de la profitul de 20 de milioane de euro de acum doi ani, compania a ajuns la o pierdere de 2,4 milioane de euro. Cu toate acestea, cifra de afaceri este în creștere, ajungând de la 132 de milioane de euro la 137 de milioane de euro.
Din ce în ce mai bine pentru bricolaj
Creșterile înregistrate în ultimii doi ani se pare că vor păstra trendul și în 2016. De altfel, rezultatele companiilor din domeniu sunt, până acum, promițătoare. „Pentru primul semestru al anului în curs am avut o creştere a cifrei de afaceri de 8%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Pentru întregul an 2016 ne-am planificat o majorare cu 10% a cifrei de afaceri şi ne dorim să ajungem la zero pierderi, urmând ca din anul 2017 să intrăm pe profit”, spune Isabelle Pleska. Ea crede că, odată cu creșterea economică a țării și cu măsurile fiscale adoptate de Guvern, va crește și puterea de cumpărare a românilor. Prin urmare, acest trend are darul de a susține toate planurile de dezvoltare ale companiilor din domeniu. De exemplu, Praktiker a demarat un amplu proces de reamenajare a rețelei de magazine.
Deocamdată, compania a redeschis primul magazin cu un nou concept, în urma unei investiții de peste 400 de mii de euro. Întreg procesul a avut la bază o strategie centrată pe consumator, vizând îmbunătățirea experienței de cumpărare. Isabelle Pleska susține că, până la finele anului, Praktiker și-a propus să demareze proiecte de reamenajare pentru alte zece locații, iar investițiile necesare vor depăși patru milioane de euro.
Dedeman – 981 milioane de euro cifră de afaceri 2015, profit de 127 milioane de euro
Arabesque – 348 de milioane de euro cifră de afaceri 2015, profit de 10 milioane de euro
Praktiker – 137 de milioane de euro cifră de afaceri, pierdere de 2,4 milioane de euro
Hornbach – 122 de milioane de euro cifră de afaceri, profit de 1,2 milioane de euro
Ambient – 49 de milioane de euro cifră de afaceri, pierdere de 26 de milioane de euro.
Notă: Pentru Kingfisher, compania care deține brandul de bricolaj Brico Depot nu s-au găsit date financiare la Ministerul Finanțelor până în momentul de față și nici pentru Leroy Merlin.