Companiile de leasing financiar au acordat finanţări noi în valoare de aproximativ un miliard de euro în prima jumătate a anului, în creştere cu 25 % faţă de aceeaşi perioada a anului precedent, informează Asociaţia Societăţilor Financiare - ALB România, printr-un comunicat.
Conform asociaţiei, sectorul de leasing financiar rămâne astfel cel mai dinamic finanţator al companiilor româneşti şi susţine astfel nevoile de modernizare şi eficientizare a capacităţilor de producţie în funcţie de creşterea cererii pentru bunurile şi serviciile româneşti. La nivel de volume nou finanţate, toate categoriile de vehicule au înregistrat creşteri substanţiale în special leasingul de vehicule comerciale uşoare, care au avansat cu 62 % faţă de aceeaşi perioada a anului trecut. De asemenea, vehiculele comerciale grele au înregistrat o dinamică de creştere ridicată pentru această categorie, avansând cu 22 % an/an în primul semestru al anului, pe fondul consolidării ritmului de creştere economică şi revenirii pe creştere a sectorului transporturilor.
ALB România precizează că finanţările de autovehicule şi-au menţinut ritmul accelerat de creştere în prima jumătate a anului, fiind impulsionate de scăderea ratei la TVA, dar şi de ameliorarea semnificativă a pieţei muncii, atât în ceea ce priveşte numărul de locuri de muncă nou create, cât şi al evoluţiei pozitive a salariilor.
"De remarcat că estimările privind volumul finanţărilor de echipamente au crescut cu 25% faţă de primul semestru al anului precedent, ilustrând tendinţa corectă de asimilare a leasingului ca principal instrument de finanţare a investiţiilor din industrie. Principalele domenii ce au înregistrat creşteri din punct de vedere al echipamentelor finanţate: prelucrarea metalelor, industria mobilei, segmentul de imprimare şi ambalare, al echipamentelor electrice şi motostivuitoarelor. Segmentele principale precum finanţarea echipamentelor agricole şi cele de construcţii au înregistrat creşteri ale volumului finanţat în jur de 10%, sub creşterea medie a pieţei şi sub potenţial. Finanţarea celorlalte sectoare ale economiei păstrează o pondere relativ constantă", se menţionează în comunicat.
Sectorul imobiliar stagnează la acelaşi nivel redus ca şi în semestrul I din 2015, cu o pondere de doar 2% din total finanţări.
"Ne bucură să constatăm evoluţia pozitivă a industriei de leasing. Ne menţinem în continuare estimările de creştere a pieţei de leasing cu 15%-20% pe termen mediu, ţinând cont că suntem sub potenţial, valoarea activelor nou finanţate la finalul anului trecut reprezentând doar 1% din PIB. Însă pentru a avea o creştere sustenabilă este nevoie de sprijinul autorităţilor în special pentru rezolvarea unor probleme administrative cu care se confrunta industria de leasing", a declarat presedintele ALB, Bogdan Speteanu.
Potrivit ALB România, cauzele principale care înfrânează creşterea sub potenţialul real al pieţei leasingului financiar le reprezintă pe de-o parte impredictibilitatea legislativă care determină amânarea unor decizii de investiţii din partea companiilor, dar şi dificultăţile de ordin operaţional şi administrativ cu care se confruntă companiile de leasing în special în ceea ce priveşte procesul de înmatriculare al vehiculelor.
"Din păcate administraţia publică nu reuşeşte să ţină pasul cu sectorul privat şi avansul tehnologic actual, astfel că informatizarea administraţiei publice rămâne în continuare în mare măsură doar un deziderat. Termenele de înmatriculare la nivelul Municipiului Bucureşti, unde se produce aproximativ un sfert din valoarea adaugată totală din economia românească şi practic majoritatea covârşitoare a înmatriculărilor de către firmele de leasing , au depăşit în ultimele luni 2 săptămâni de la depunerea documentaţiei complete la ghişeele serviciului public comunitar, situându-se mult peste media europeană de câteva ore, dar şi în comparaţie cu termenele de soluţionare pentru ceilalţi contribuabili din România. Menţionăm ca firmele de leasing asigură serviciul de înmatriculare pentru clienţii lor, în cea mai mare parte companii private pentru care fiecare zi de întârziere presupune costuri suplimentare semnificative precum şi un impact negativ asupra productivităţii", se afirmă în comunicat.
Durata de finanţare cel mai des întâlnită este de 4-5 ani (35%), urmată de 3-4 ani (21%), 2-3 ani (17%), 5-7 ani (15%), 1-2 ani (6%), 1 an (5%) şi 7-15 ani (1%). Perioade mai lungi de timp, ca cele de 7-15 ani sunt caracteristice finanţării sectorului imobiliar.
Cea mai mare cota de piaţă este înregistrată de firmele de leasing financiar subsidiare băncilor, cu 81% din total, urmate de cele captive producătorilor cu 14% şi de companiile de leasing financiar independente, cu 5%. ALB reprezintă circa 90% din piaţa de leasing financiar din România.
AGERPRES