Reluarea consumului şi externalizările sunt principalii factori de creştere în acest an. Situaţia este confirmată şi de către analiştii imobiliari care estimează o scădere a ratei de neocupare a spaţiilor logistice la sub 13%.

„Putem spune că piaţa locală de logistică s-a maturizat în ultimii doi ani şi că a evoluat pe un trend ascendent. Acei clienţi care şi-au evaluat afacerile şi au considerat că nu vor investi în logistică, nefiind core business-ul lor, au apelat la externalizare, care a adus pe lângă alte avantaje calitative şi reduceri de costuri. În acest an volumul de mărfuri transportate şi depozitate a crescut ca urmare a maturizării pieţei şi a polarizării activităţii de transport”, a explicat Adriana Pălăşan, Managing Partner Supply Chain Management şi vice-preşedinte ARILOG.

Creşterea volumelor este confirmată şi de unii dintre cei mai mari operatori logistici prezenţi pe plan local, precum austriecii de la Gebrüder Weiss şi olandezii de la KLG Europe Logistics.

„În acest an, întreg domeniul logistic a avut o evoluţie dinamică şi în mod cert am văzut o revigorare a volumelor de mărfuri depozitate şi transportate, creştere datorată în special companiilor producătoare care s-au decis să externalizeze activităţile logistice”, a declarat Viorel Leca, Managing Director Gebrüder Weiss România.

În ultima perioadă, accentul s-a pus pe calitatea serviciilor şi pe parteneriatul ce se crează între client şi furnizorul de servicii logistice prin contracte de open book sau de dezvoltare de soluţii comune, cum au fost cele premiate de către asociaţie în cadrul concursului anual.

Consumatorul român cumpără mai puţin şi mai ieftin, dar mai des

Dragoş Geletu, Managing Director KLG România, apreciază şi el o creştere a consumului, însă este de părere că profilul consumatorilor pe plan local s-a schimbat în ultimii doi ani, cei mai mulţi dintre aceştia reducând volumul achiziţiilor, dar crescând frecvenţa acestora.

„Observăm o schimbare a profilului consumatorilor finali, care au cumpărat mai puţin şi mai ieftin, dar mai des, acest comportament fiind unul caracteristic perioadelor de criză. Spre exemplu, anul acesta am înregistrat perioade de vârf ale cererii pe lunile de vară, când comercianţii au apelat la reduceri de preţ. În mod normal, creşterea comenzilor către comercianţi se întâmpla în apropierea marilor sărbători, când consumatorii cheltuiau mai mult”, a explicat Geletu.