Companiile de retail aşteaptă majorări ale veniturilor şi costuri de personal mai ridicate, în 2023

companii

SURSĂ FOTO: Dreamstime

Cele mai multe companii de retail şi FMCG (82%) din România estimează pentru 2023 creşterea veniturilor, în timp ce 94% dintre executivi consideră că vor avea costuri de personal mai ridicate în acest an.

În 2023, majoritatea companiilor de retail şi FMCG (82%) din România se aşteaptă la creşterea veniturilor. Asta, în timp ce 94% dintre executivi consideră că vor avea costuri de personal mai ridicate pentru acest an, potrivit unui studiu realizat de o companie de consultanţă în management.

„Majoritatea companiilor de retail şi FMCG (fast-moving consumer goods) din România se aşteaptă la creşterea veniturilor în 2023, consideră 82% dintre respondenţii la un studiu efectuat de Horvath, firmă de consultanţă în management cu 40 de ani de experienţă internaţională, care activează şi în România, din 2005. Mai multe firme (86%) se aşteaptă la venituri suplimentare şi în 2024, în timp ce 94% dintre executivii care au participat la studiu consideră că vor avea costuri de personal mai ridicate în 2023”, se arată într-un comunicat al Horvath.

Așa sună principalele concluzii ale cercetării „Dynamic Horizons”, prin care compania de consultanţă şi-a propus să identifice principalele provocări şi măsuri vizate de executivii din industrie (47% dintre cei chestionaţi fiind la nivel de CEO), pentru a se adapta la ritmul alert al schimbărilor din ultimii ani.

Sunt 13 priorități strategice

Perspectiva companiilor din România este mult mai optimistă asupra creşterii veniturilor, deoarece un studiu similar al Horvath, desfăşurat pe plan european (în iunie 2023), arată că numai 45% dintre firmele chestionate se aşteaptă la creşteri de venituri în 2023 şi 2024.

Din multitudinea de provocări pe care le înfruntă conducerile companiilor din domeniu, echipa companiei a identificat 13 priorităţi strategice, relevante pentru dezvoltarea business-ului pe termen mediu şi lung, care sunt urmărite de executivi.

Dintre acestea, pe primul loc se regăseşte „îmbunătăţirea structurilor de cost şi profit” – considerată a fi o prioritate foarte importantă (66%) sau importantă (22%). Optimizarea costurilor vizează arii ca portofoliul de produse şi servicii, liniile de producţie, canalele de distribuţie şi cheltuielile administrative, iar pârghiile cel mai des folosite se regăsesc în departamentele de Achiziţii, Vânzări şi Marketing. Creşterea costurilor cu materialele, energia şi personalul nu va putea fi transferată în totalitate clienţilor, astfel că firmele au nevoie de o strategie de optimizare a structurii costurilor.

A doua prioritate strategică o reprezintă „temele axate pe oameni”, care au ajuns preocupare de prim rang (ocupând locul 1 în studiul european al Horvath) pentru manageri, pe fondul fluctuaţiei de personal şi al schimbărilor demografice la orizont (generaţia „baby boomers”, a celor născuţi între 1946 şi 1964, se apropie de pensionare). Retenţia personalului este crucială, de aceasta depinzând însăşi continuitatea unui business din retail. În FMCG, deficitul de personal se manifestă atât la nivelul personalului de înaltă calificare (ingineri), cât şi la cel mai puţin calificat, precizează sursa citată.

A treia prioritate strategică în România este „transformarea digitală”, iar la nivelul conducerii companiilor se discută de proiecte mari de investiţii în astfel de programe, precum SAP S/4HANA.

39 de companii au participat la studiu

Pe lângă aceste trei priorităţi, următoarele ca importanţă pentru companiile retail şi FMCG din România sunt îmbunătăţirea managementului performanţei financiare şi de risc, îmbunătăţirea durabilă a intervalului de lichiditate, realinierea modelelor de pricing şi venituri, securitatea cibernetică.

„În pofida a numeroase provocări – precum creşterea costurilor cu materialele, energia şi salariile, fluctuaţia personalului, alături de evoluţii tehnologice rapide şi cerinţe ale clienţilor – industria retail şi FMCG din România are o perspectivă optimistă asupra creşterii veniturilor în 2023 şi 2024.

La nivel de top management a sporit conştientizarea faptului că, pentru a menţine competitivitatea companiilor pe termen mediu şi lung, este nevoie de o adaptabilitate permanentă, de abordări structurale şi soluţii inovatoare. Studiul Horvath a identificat priorităţile strategice ale industriei şi evidenţiază bune practici care sperăm să fie de folos executivilor din domeniu, în demersurile lor de menţinere şi creştere a performanţelor într-un context de piaţă dinamic”, a declarat Maria Boldor, Principal, Horvath România.

La studiu au participat reprezentanţi la nivel de top management din partea a 39 de companii active în România, dintre care 21% din retail şi 79% din FMCG. 83% dintre companii au peste 500 de angajaţi, iar 50% au înregistrat venituri de peste 600 milioane de lei în ultimul exerciţiu financiar.