Firmele europene din domeniul tehnologiei, media şi telecomuni-caţiilor sunt pe val. Primele 500 de companii, în funcţie de rata de creştere, şi-au majorat cifra de afa-ceri de peste 14 ori în ultimii cinci ani.

Mediul economic din Europa este tot mai favorabil pornirii unei afaceri de succes în domeniul high-tech. Rezultatele u-nor studii publicate recent de compania Deloitte arată că viteza de dezvoltare a celor mai performante firme de pe bătrânul continent se apropie de aceea a startup-urilor din Statele Unite. Această tendinţă se datorează atât unei scăderi uşoare, în ultimul an, a ritmului de creştere al companiilor americane, cât şi unei dezvoltări mai rapide a celor europene. Astfel, primele 500 de firme din Europa, cu cea mai mare creştere, şi-au majorat cifra de afaceri cu 1.443% în ultimii cinci ani, în timp ce în SUA saltul a fost de 1.823%.

Rezultatele managerilor care conduc aceste companii sunt impresionante, dacă ne gândim că în Uniunea Europeană economia a crescut cu cel mult 15% în ultimii cinci ani. Dar, firmele nu sunt unele obişnuite. Majoritatea au dezvoltat tehnologii unice şi cresc într-un ritm cu care competitorilor le este imposibil să ţină pasul.

„Aceste companii activează pe segmente ale pieţei în care concurenţa este mică sau chiar inexistentă. Motivul pentru care nu au concurenţă este că, de obicei, ele îşi creează singure domeniul în care activează şi regulile care definesc industria“, spune Peter Jansen, managing partner al Bucharest Consulting Group, partenerul Boston Consulting Group în România. „O altă caracteristică a acestor firme este faptul că au o structură organizaţională foarte flexibilă, cu puţine niveluri ierarhice. Ceea ce îi ţine pe oameni împreună este o viziune puternică şi un lider carismatic“, adaugă Peter Jansen.

Modelul este unul cunoscut şi a fost aplicat şi în cazul unor firme renumite din domeniul high-tech. Fondatorii Google, de exemplu, au dezvoltat o tehnologie unică de căutare pe internet şi, din momentul în care au aplicat-o în practică, ei au fost cei care au definit modul şi viteza în care au evoluat afacerile bazate pe căutarea online. Din 1998, de când a fost lansată această firmă, nici un alt competitor nu a reuşit să ţină pasul cu ea.

Dar, astfel de afaceri performante din domeniul high-tech nu se dezvoltă la fel de uşor în toate statele. De obicei, acestea apar în zone în care există centre de cercetare-dezvoltare foarte puternice, universităţi de prestigiu şi un mediu propice startup-urilor din punct de vedere fiscal. În Europa, cele mai multe companii performante se dezvoltă în Anglia şi în Franţa. În aceste ţări au fost lansate 81, respectiv 68 din companiile prezente în to-pul celor 500. De remarcat este faptul că, în clasamentul pe ţări, pe locurile trei şi patru sunt Olanda şi Suedia, două state cu o populaţie mult mai mică decât cea a Italiei, de e-xemplu, care nu are în acest an nicio companie printre cele cu creşterea cea mai mare din Europa. „Italia, Spania şi Germania au culturi corporative mult mai tradiţionale şi bazate pe ierarhie decât Olanda, ceea ce li-mitează creativitatea firmelor şi le împiedică să dezvolte industrii noi, în care să stabilească propriile reguli. Cultura corporativă din aceste ţări nu stimulează inovaţia, iar inovaţia este factorul care produce creşterile rapide“, spune Peter Jansen.

Din Europa Centrală şi de Est, în topul celor 500, există o companie din Bulgaria, opt din Ungaria şi nouă din Polonia. În clasamentul din acest an, realizat de Deloitte, nu apare însă nicio firmă din ţara noastră. Acest lucru poate fi explicat atât prin orientarea, în ultimul timp, a antreprenorilor noştri în mai mare măsură către domeniul imobiliar, care are rate de creştere mari în condiţii de risc mic, dar şi prin faptul că la noi nu există un mediu la fel de favorabil dezvoltării firmelor din domeniul tehnologiei înalte, ca în alte ţări. „În România nu există o cultură de cercetare-dezvoltare a firmelor, iar universităţile nu cooperează foarte mult cu firmele inovatoare din domeniul high-tech“, consi-deră Peter Jansen.

Acest lucru începe să se schimbe şi la noi. Datorită creşterii concurenţei şi crizei de pe piaţa forţei de muncă, tot mai multe firme au început să formeze parteneriate pentru a se implica direct în formarea studenţilor şi în proiectele de cercetare ale universităţilor.

Principala ameninţare

32,2% dintre managerii companiilor din top au afirmat că cea mai mare ameninţare pentru creşterea afacerilor în următoarele 12 luni este creşterea costurilor cu forţa de muncă şi dificultatea de a găsi personal calificat.

82-9487-14conjunctura51.jpg