Companiile din România au investiții reduse în tehnologiile digitale

Indicele de intensitate digitală măsoară utilizarea diferitelor tehnologii digitale la nivel de întreprindere, iar punctajul său (0-12) este determinat de cât de multe din cele 12 tehnologii digitale selectate sunt folosite de companii. Cu cât este punctajul mai ridicat, cu atât este mai ridicată intensitatea digitală a unei companii, variind de la foarte scăzut la foarte ridicat.

Finlanda şi Danemarca (ambele cu 5%) şi Belgia (3%) sunt statele membre UE cu cea mai ridicată proporţie de întreprinderi extrem de digitalizate, restul ţărilor având cel mult 2% din companii cu un nivel extrem de ridicat al DII. În contrast, în Bulgaria şi România (ambele cu 66%), Grecia (60%), Letonia (57%) şi Ungaria (53%), majoritatea firmelor arată un nivel scăzut al DII, ceea ce indică investiţii reduse în tehnologiile digitale.

Îmbunătăţirea tehnologiilor digitale de către firme are potenţialul de a îmbunătăţi serviciile şi produsele, precum şi de a spori competitivitatea. Criza cauzată de pandemia de COVID-19 a arătat de asemenea că digitalizarea este un instrument crucial pentru îmbunătăţirea rezilienţei economice a companiilor.

În 2020, doar 1% din întreprinderile din UE cu cel puţin zece angajaţi au ajuns la un nivel extrem de ridicat al intensităţii digitale, în timp ce 14% au atins un nivel ridicat. Majoritatea companiilor au înregistrat un nivel scăzut (46%) sau extrem de scăzut (39%).

9% din companiile din blocul comunitar au un nivel extrem de ridicat de DII

Datele Eurostat arată că 9% dintre marile companii din UE au un nivel extrem de ridicat al DII şi 42% un nivel ridicat şi doar 2% din IMM-uri înregistrează un nivel extrem de ridicat al intensităţii digitale, iar un sfert (25%) un nivel ridicat. Doar 0,4% din micile firme au un nivel extrem de ridicat al intensităţii digitale şi 12% un nivel ridicat.

Aproape jumătate din firmele de mărime medie (47%) şi mică (46%) înregistrează un nivel scăzut al intensităţii digitale.

Conform obiectivelor UE, cel puţin 90% din IMM-uri ar trebui să ajungă la un nivel de bază al intensităţii digitale până în 2030. Nivelul de bază implică folosirea a cel puţin patru tehnologii şi include firme cu nivel al intensităţii digitale scăzut, ridicat şi extrem de ridicat.

În 2020, trei din cinci IMM-uri (60%) din UE au ajuns la un nivel de bază al intensităţii digitale, faţă de 98% în cazul marilor companii.