Pepsi, Doncafe, Lidl, Lenor, Nivea, KFC şi Orange sunt numai câteva dintre companiile proactive în social media. Fenomenul interacţiunii în mediile sociale devine tot mai popular şi în rândul companiilor mici şi mijlocii.
Activitatea în noile medii nu ţine doar de numărul de fani, ci şi de implicarea acestora în activităţile de pe paginile respective, susţine Ionuţ Oprea, General Manager la Standout, o agenţie de servicii şi consultanţă în marketing online. Pe bloguri, de pildă, cele mai active au fost companiile de telecom, băncile, brandurile de îngrijire personală, cosmetice, ş.a.m.d., a mai precizat Ionuţ Oprea.
Interacţiunea cu fanii brandului nu este singura miză a comunicării prin intermediul mediilor de socializare. Există mai multe tipuri de activităţi pe care o companie le poate derula în scopul promovării de brand, potrivit managerului de la Standout.
Mai întâi, compania poate achiziţiona spaţii publicitare. Aceasta îşi poate crea propriul său spaţiu în care să deruleze activităţi de comunicare cu utilizatorii, fanii sau clienţii sau poate folosi, ori închiria un canal pentru a face acest lucru. Compania mai poate recurge şi la diseminarea unui mesaj prin intermediul liderilor de opinie.
Pe bloguri, de exemplu, o companie poate achiziţiona expunere, prin bannere sau articole. Există servicii care ajută companiile sa genereze atât implicarea utilizatorilor în campanie pe blogurile selecţionate, ceea ce le aduce o audienţă activă, implicată, faţă de restul canalelor online, precum şi să răspândească mesajul campaniei şi pe alte canale, alte bloguri sau reţele sociale.
Întrebat care sunt cele mai populare forme de promovare pe Facebook, Ionuţ Oprea a invocat vehicule precum ad-urile simple şi vehicule premium, adică ad-uri mai mari sau cu facilităţi mai complexe. Poate fi, de asemenea, cuantificată interacţiunea din cadrul unei pagini sau a unei aplicaţii. "Pentru fiecare companie şi fiecare set de obiective mixul dintre acestea este diferit", a declarat Ionuţ Oprea.
În ceea ce priveşte bugetele alocate de companii pentru comunicarea în mediile de socializare, Ionuţ Oprea a afirmat: "Companiile alocă bugete pentru toate aceste activităţi, atât ad-uri pentru atragerea de fani sau pentru a anunţa activităţile din pagină cât şi activităţi de implicare a utilizatorilor pe aceste pagini, care pot fi elemente de conţinut sau aplicaţii dedicate". Cifrele nu sunt cunoscute, însă.
Beneficiile investiţiilor în social media nu sunt în mod direct de ordin financiar: "În general companiile folosesc social media în cadrul unui mix, pentru a genera cele două efecte: implicare şi răspândire. Se pot folosi şi în social media aceleaşi instrumente de măsurare directă ca şi pe celelalte canale, însă aceste două efecte sunt constante".
Rugat să formuleze o previziune pentru 2012, Ionuţ Oprea a insistat că activităţile în social media vor fi măsurate mult mai atent, iar concurenţa va fi analizată cu o mai mare seriozitate.