Tot mai multe companii din România lansează programe de management trainee, pentru a recruta şi a dezvolta rapid tinerii care au competenţe deosebite şi abilităţi de lideri.

În 2003, la un an după absolvirea facultăţii, Oltea Ceraceanu a decis să intre în programul de management trainee al companiei Coca-Cola România. Încă din timpul facultăţii, auzise că o astfel de poziţie într-o multinaţională îi ajută profesional pe tinerii care nu au o experienţă vastă pe piaţa muncii. „Acest program a fost, practic, motorul carierei mele, deoarece fiind HR trainee, dar generalist, mi-a permis să lucrez în mai multe arii din HR, să descopăr la ce sunt bună şi ce-mi place şi să fundamentez acea parte“, spune Oltea Ceraceanu. „De asemenea, mi-a facilitat o învăţare mult mai accelerată decât o curbă de învăţare normală, lucru care a făcut, de altfel, ca din poziţia de trainee să fiu promovată direct manager recrutare după trei ani din momentul în care am venit în companie“, adaugă ea.

Astfel de programe de management trainee destinate atragerii şi dezvoltării tinerilor care au competenţe deosebite şi abilităţi de lideri nu mai sunt o noutate pe piaţa românească.

Acestea au devenit chiar o necesitate, având în vedere competiţia tot mai intensă pentru atragerea celor mai bune resurse umane. Iar o poziţie de management trainee este apreciată de tineri. „Pentru participanţi, avantajele sunt evidente încă de la început. Ei beneficiază de un cadru eficient şi propice dezvoltării profesionale într-o cultură organizaţională modernă, reuşesc să se familiarizeze cu procese de afaceri într-un timp relativ scurt şi la un standard ridicat şi, nu în ultimul rând, sunt monitorizaţi şi primesc feedback din partea tutorilor şi a specialiştilor în resurse umane“, spune Florin Luca, director executiv de resurse umane la BRD Groupe Société Générale.

Încă din anul 2002, Citibank a lansat în România un astfel de program, sub denumirea de Management Associates (MA), ca urmare a creşterii semnificative a activităţii băncii pe piaţa autohtonă. „Tinerii care intră în acest program beneficiază de o pregătire susţinută, care le dă oportunitatea de a prelua responsabilităţi mai mari în cadrul organizaţiei, într-un timp relativ scurt. Acest proces accelerat de dezvoltare profesională se realizează prin rotaţia în diferite departamente, implicarea în proiecte, training şi expunere către profesioniştii de top din cadrul companiei“, spune Florin Petrescu, director de resurse umane la Citibank România. Programul se desfăşoară, de obicei, pe parcursul a 18 luni şi cuprinde între două şi patru rotaţii în departamentele din bancă. Rotaţiile sunt stabilite în funcţie de proiectele existente în momentul respectiv. Fiecărui participant i se stabilesc obiective precise de la început, iar la sfârşitul fiecărei rotaţii se evaluează activitatea sa în cadrul echipei în care a lucrat.

Procesul de recrutare la Raiffeisen Bank constă în interviuri, realizarea unui eseu în limba engleză, cu tematică financiar-bancară, testări online şi participarea la un assessment center, unde candidaţii vor fi observaţi de reprezentanţi ai diferitelor departamente. „Apreciem abilităţile de comunicare, prezentare, putere de argumentare a opţiunilor, competenţele de leadership şi capacitatea de a realiza anumite conexiuni între fenomene din domeniul financiar“, spune Alina Bebia, recruitment manager la Raiffeisen Bank România.

La Danone România există, în prezent, nouă persoane pe poziţia de management trainee. La terminarea programului, unora dintre participanţi li se oferă o poziţie de management fie în ţară, fie într-o filială Danone din altă ţară. Dar participarea la acest program nu obligă în niciun fel persoana să lucreze în cadrul companiei o anumită perioadă.

„Programul este o oportunitate de preselecţie reciprocă: trainee-ul are posibilitatea de a cunoaşte mai multe despre angajaţii Danone, despre stilul de management al companiei, cultura organizaţională, să acumuleze experienţă şi să decidă dacă îşi doreşte o carieră în cadrul firmei. Pentru noi, este o modalitate foarte bună de a decide dacă trainee-ul îşi va continua cariera în companie“, conchide Mircea Mateescu, director de resurse umane la Danone.

75-7762-42_ambitionmagazine.jpg«Programul este o pepinieră de oameni tineri, plini de idei şi dorinţa de a invăţa, care pot contribui la afacere acolo unde avem nevoie.»
Oltea Ceraceanu, manager recrutare Coca-Cola HBC România

Cum funcţioneaza sistemul

• Un participant la un program de management trainee este de obicei „rotit“ în diverse departamente, pentru a obţine o viziune de ansamblu a afacerii şi pentru a descoperi domeniul care i se potriveşte cel mai bine.

• Atribuţiile sunt specifice departamentului în care persoana este încadrată, fiind un job full time, remunerat, pe perioada căruia tinerii au obiective clare şi evaluări periodice.

• Pentru companiile care pun accent pe promovarea din interior, aceste programe sunt pepiniere de talente, din care se recrutează viitorii manageri.