Tendinte O data cu cresterea afacerii, leadershipul devine un atribut tot mai cautat la persoanele care conduc organizatiile
Liderii sunt persoanele care fac lucrurile care trebuie. Managerii fac lucrurile cum trebuie. In organizatii, este nevoie si de unii, si de altii. Frecventa tot mai mare a cursurilor de leadership organizate in Romania arata ca nevoia de lideri este mai mare decat cea de manageri.
Studiile intreprinse in cadrul companiilor explica, intr-un fel, criza economica existenta in acest moment la nivel mondial: la conducerea acestora sunt, in cele mai multe cazuri, manageri. Organizatiile au nevoie, tot mai mult, de lideri. Ei sunt persoanele care reusesc, cu competenta si convingere, sa determine indivizii sa urmareasca un anumit scop, sa se orienteze intr-o anumita directie si sa actioneze impreuna, in vederea realizarii misiunii propuse. In organizatii, numirea unui conducator, indiferent de nivelul ierarhic, este de regula un act administrativ formal, dictat adesea de interese care nu tin seama de nevoile si valorile indivizilor sau grupurilor care muncesc in compania respectiva.
Conducerea superioara este, de cele mai multe ori, straina de viata reala a grupurilor care constituie organizatia. sefii simt adesea aceste bariere care ii izoleaza de grup, dar prefera sa le mentina, fie din prejudecata ca au un anumit statut, fie pentru ca le este confortabil sa ramana in afara grupului, unde riscurile decurgand din tentativele reale de apropiere si integrare sunt mai putin amenintatoare. Regulile de functionare si recunoastere a ierarhiilor si autoritatii formale, chiar daca si-au dovedit rezultatele in timp, nu au condus la eficienta pe care a demonstrat-o spiritul de echipa rezultat din stabilirea unei misiuni clare si a unor scopuri precise, la care sa adere toti membrii ei, din increderea intre persoanele implicate, participarea la luarea deciziilor si din motivarea puternica, la nivel individual si de grup, pentru realizarea telurilor stabilite.
Liderul poate sa dezvolte
sau sa “omoare” o afacere
De obicei, liderii reali apar in situatii de criza. Acestia sunt cei care incearca sa interpreteze si sa echilibreze valorile si nevoile grupului. Studiile arata ca leadershipul natural al unui grup poate deveni opus dezideratelor sau chiar principiilor instituite prin ierarhia formala. Cu cat conducatorul este mai putin integrat in grup, cu atat puterea si deciziile sale vor parea mai putin juste, arbitrare, si cu atat mai mult grupul se va orienta spre alti lideri, care vor exprima vointa colectiva.
Analizele efectuate in domeniul conducerii afacerilor demonstreaza ca leadershipul are o importanta capitala. De aceea, leadershipul a devenit un atribut tot mai cautat la persoanele care conduc organizatiile. Oamenii de afaceri au nevoie, in posturile cheie, de persoane foarte determinate in tot ceea ce fac si capabile sa genereze aceeasi incredere si celor din subordinea lor. Asa se explica numarul tot mai mare de programe de formare a liderilor, promovate pe piata de instruire a adultilor, si interesul crescand al cursantilor pentru cunoasterea competentelor personale in acest domeniu.
“Inca mai am intrebari cu privire la statutul meu. Nu stiu precis daca sunt mai mult manager sau lider. Am venit la cursul de leadership pentru a-mi da seama precis unde ma aflu – recunoaste Mihai Diamandopol, director general la Solvay Pharma. Personal, cred ca sunt mai mult manager decat lider, iar compania are nevoie acum, cand a crescut, aproape peste noapte, de la 40 de oameni la 80, de un lider.” Cresterea companiilor, dezvoltarea afacerilor la un alt nivel – calitativ, nu numai cantitativ – reprezinta o provocare pentru multi manageri romani, iar programele de dezvoltare a unor competente speciale de conducere constituie un suport important pentru atingerea obiectivelor fixate. “Eu mi-am dat seama mai demult ca sunt un lider natural, prin faptul ca am reusit sa motivez niste oameni, cu care am crescut o afacere, si pe care i-am convins sa ma urmeze – se autoevalueaza Ion Margaritarescu, director la Vector Software.
M-am gandit ca trebuie sa-mi imbunatatesc aceste calitati, dar nu am descoperit ce anume si cum. De aceea m-am inscris la un curs de leadership.” Calin Negulescu, director general la Lannacher, este constient ca multe dintre principiile fundamentale ale leadershipului le aplica in reprezentanta din Romania, pentru ca echipa pe care o conduce este inca mica. “Programul de leadership urmat m-a ajutat sa-mi sistematizez cunostintele si m-a facut sa ma gandesc daca nu cumva nu este nevoie sa trimit intreaga echipa la curs. In fond, ceea ce fac eu cu ei trebuie sa faca, la randul lor, ei cu clientii.”
Recent, am fost invitata la un curs de leadership, deosebit fata de cele organizate in Romania. Programul promovat de ASEBUSS a reunit un profesor de leaderhip si un consultant in leadership. Din aceasta combinatie, cursantii au avut, desigur, mai mult de castigat, pentru ca nu este suficient sa inveti, ci trebuie si sa intelegi. Sa fii capabil sa te autoevaluezi pentru a vedea apoi ce trebuie sa faci, cu tine si cu ceilalti oameni cu care lucrezi sau colaborezi, pentru a-ti atinge obiectivele mult mai usor si mai repede.
Practici exemplare In leadership
Patru sarcini esentiale ale liderului
1 tine interesul oamenilor focalizat pe viziunea companiei.
2Inspira si incurajeaza oamenii pentru a merge mai departe.
3Orienteaza oamenii pentru a se putea deplasa
in directia stabilita.
4Genereaza schimbarile necesare.
Pentru a putea Indeplini cu succes aceste sarcini, un lider “veritabil” trebuie:
• Sa inspire o viziune care sa fie impartasita de membrii organizatiei. Liderul este cel care prevede viitorul, creeaza imaginea a ceea ce ar putea deveni organizatia.
• Sa defineasca o cale pentru atingerea obiectivelor. Liderul este cel care creeaza standardele de excelenta si stabileste un set de norme pentru ceilalti spre a fi atinse. Liderul defineste tintele care vor permite oamenilor sa obtina, treptat, victorii menite sa-i conduca spre atingerea obiectivelor importante.
• Sa dea celorlalti posibilitatea de a actiona. Liderul trebuie sa incurajeze participarea, colaborarea oamenilor si sa construiasca spiritul de echipa. El trebuie sa-si dea toata silinta sa creeze o atmosfera de incredere si respect intre oameni. Mobilizeaza fortele, facand ca fiecare in parte sa se simta competent si plin de entuziasm.
• Sa provoace implicarea in proces. Liderul trebuie sa descopere, sa caute mereu oportunitati provocatoare pentru schimbare, dezvoltare si inovare. El este cel care experimenteaza, dar isi asuma si riscurile, acordand sprijin pentru depasirea erorilor, a greselilor sau a problemelor dificile.
• Sa incurajeze cu toata inima. Liderul trebuie sa mentina increderea oamenilor, speranta, sa genereze optimismul in cadrul organizatiei. Pentru a reusi acest lucru, el trebuie sa recunoasca contributia echipei la realizarea obiectivelor si a fiecarui membru in parte. Aceasta se poate realiza prin “sarbatorirea” fiecarei victorii si incurajarea pe mai departe a oamenilor.
Oamenii nu se schimba atat de usor
Cel mai eficient program de leadership este cel care se desfasoara in interiorul companiei si in care sunt implicati top managerii, ca echipa. De abia dupa aceea se poate trece la un program specializat de leadership pentru nivelul imediat urmator de manageri. In SUA, coaching-ul pentru formarea liderilor se foloseste in mod special la nivelul seniorilor. Acest tip de consultanta se foloseste cu predilectie in Australia si Anglia, dar a inceput sa se extinda in toata lumea. Ceea ce este foarte bine, pentru ca, in viitor, cu siguranta ne vom confrunta cu o criza de lideri. Generatia “Baby Boomers”, persoanele nascute dupa al Doilea Razboi Mondial, va disparea si este nevoie de noi lideri pe care trebuie sa-i formam acum.
Coachingul ajuta mult oamenii in procesul de autoevaluare si in atingerea obiectivelor personale. In coaching, intotdeauna se face o evaluare a punctelor tari si a celor slabe, pentru a se vedea ce fel de lider esti. Apoi, se stabilesc anumite obiective in zonele in care se doreste dezvoltarea. Un coach ajuta persoana consiliata sa isi dezvolte un plan de actiune pentru atingerea obiectivului respectiv. Este un proces continuu si de lunga durata. La nivel de top management, coachingul pentru leaderhip dureaza aproximativ doi ani. Niciodata nu am lucrat cu o persoana mai putin de sase luni, pentru ca este vorba de un proces de schimbare. si oamenii nu se schimba usor.
Stephen Brock, profesor de Etica si Executive Coaching, Kennesaw State University, Georgia.
Dr. Brock a lucrat in domeniul sanatatii mentale timp de 26 de ani, devenind presedinte al Riverview Behavioral Healthcare.
De 15 ani, ofera consultanta managerilor din companiile prezente in “Fortune 500”
Leadershipul se vede In performantele
Economice
In America, s-a constientizat criza de lideri si se incearca dezvoltarea lor pornind chiar de la baza organizatiei. In plus, s-au schimbat si rolurile in cadrul societatii. Tot mai multe femei sunt promovate acum in posturi cheie in organizatii. La cursurile de leadership vin, poate si din aceasta cauza, tot mai multe femei. Oricum, la cursurile de leadership este bine sa vina mai intai, daca vorbim despre programe concepute la nivelul companiei, persoanele care se afla la nivelul cel mai de sus. Daca liderul dobandeste calitatile necesare, el poate transfera procesul la toate nivelurile manageriale din companie. Programele de EMBA sunt foarte eficiente pentru dezvoltarea liderilor. In cadrul lor, studentii ajung sa constientizeze ca au nevoie de abilitati de lider pentru a se dezvolta, atat pe ei insisi, cat si organizatia sau afacerea pe care o conduc.
Isi dau seama ca au nevoie atat de abilitatile soft, cat si de cele hard. Procesul de formare a liderilor este de lunga durata, pentru ca este extrem de greu sa iti insusesti aceste competente, care tin de comportament, de atitudine. Este vorba de exercitarea intr-un mod natural a acestor atitudini. Procesul este cu atat mai dificil cand societatea functioneaza potrivit anumitor sisteme ierarhice statuate prin traditie. In Romania, exista un astfel de tip de ierarhie formala, dar am observat la cursuri ca oamenii au inceput, tot mai mult, sa colaboreze si sa lucreze in echipa.
Deborah Britt Roebuck, directorul Institutului pentru Leadership, presedinte al departamentului Leadership and Professional Development, Kennesaw State University, Georgia.
Prof. Roebuck este unul dintre expertii de renume din Statele Unite. Face parte din corpul de profesori al Universitatii Kennesaw State inca din 1985, iar de curand a fost numita in functia de conducere a programului MBA