Dezvoltarea companiilor low-cost a atras dupa sine cresterea semnificativa a turismului in tarile in care opereaza. Aceasta tendinta s-a vazut cel mai clar la orase: numarul turistilor sositi la Paris a crescut in primul semestru din an cu 9% fata de 2% media pe Franta, in Budapesta cu 11% fata de 7% media in Ungaria, in Dubrovnik cu 22% fata de 8% media pe Croatia.
Conform studiului European Travel Monitor, realizat de compania de consultanta IPK International si facut public la World Travel Market Londra, anul trecut europenii au efectuat 356 milioane de calatorii in strainatate, cu durata de cel putin o noapte, cheltuind 323 miliarde de euro. Din numarul total de calatorii, 88% au fost spre destinatii aflate la mica distanta, in timp ce 12% au fost spre destinatii situate in afara Europei. Numarul calatoriilor a crescut cu 4% in primele opt luni din 2005, insa a scazut durata sejurului mediu. Pe de alta parte, sumele cheltuite in vacantele in strainatate in 2005 au crescut cu 1% fata de 2004. Numarul calatoriilor spre destinatii aflate la mica distanta s-a majorat cu doar 4%, in timp ce cererea pentru destinatii in afara Europei s-a dublat. 64% din calatoriile efectuate in 2004 au fost vacante, in timp ce calatoriile de afaceri au ajuns la 11%, iar vizitele la rude si prieteni la 19%. In perioada ianuarie-august 2005, calatoriile de afaceri au crescut cu 8%. De cresterea numarului de calatorii in strainatate in acest an au profitat cel mai mult 11 tari, unde procentajul de crestere a fost de peste 10%: Polonia, Slovacia, Turcia, Marea Britanie, Brazilia, Chile, Kenya, Cambodia, China, Singapore si Vietnam. Pentru alte 20 de tari, printre care nu se afla si Romania, din pacate, cresterea numarului de turisti straini a fost de 5-9%; aici apar insa Bulgaria, Croatia, Cipru, Cehia, Estonia, Grecia, Slovenia. Destinatiile pentru care primele opt luni din 2005 au fost mai putin favorabile sunt Franta, Rusia, Thailanda, Maldive. Domeniul cu cea mai rapida crestere a fost city-break, numarul excursiilor in orase crescand cu 15% in primele opt luni din 2005, cei mai plimbareti fiind austriecii si italienii. Al doilea domeniu cu o crestere importanta a fost cel al circuitelor, al caror numar este mai mare cu 6% in 2005. Numarul calatoriilor cu avionul, care inseamna 49% din totalul calatoriilor in strainatate, a crescut cu 9% in ianuarie-august 2005, crestere datorata in principal companiilor low-cost. Marea Britanie este cea mai mare piata din Europa, atat in termeni de calatorii totale cu avionul (45 de milioane in 2004), cat si in termeni de calatorii cu companii low-cost (18 milioane). tarile in care companiile low-cost au avut cea mai mare cota de piata au fost anul trecut Spania (47%), Irlanda (47%), Marea Britanie (40%), Italia (37%), Cehia (34%). Companiile low-cost au fost cel mai important factor al dezvoltarii turismului in tarile din centrul si estul Europei. De exemplu, in Estonia turismul a crescut cu 77% in acest an, in Polonia, cu 47%, in Slovacia cu 46%. tari precum Malta si Cipru au avut de suferit din cauza faptului ca aici nu opereaza astfel de companii. Paradoxal, dar calatoriile cu companii low-cost nu au insemnat si cheltuieli de vacanta mai mici. Studiul IPK arata ca in timp ce media de cheltuieli pentru vacanta in 2004 atinge 480 de euro, in cazul vacantelor cu zboruri low-cost, ea ajunge la 430 euro. Diferenta mica este data de faptul ca turistii care zboara cu companii low-cost nu cauta neaparat si hoteluri ieftine, dupa cum demonstreaza un studiu realizat de RFH Consumer Insight. Compania a cercetat obiceiurile de calatorie ale pasagerilor ajunsi pe cinci mari aeroporturi din Europa cu zboruri low-cost. A reiesit ca 70% din respondenti foloseau low-cost pentru a calatori mai des, pentru a da mai putini bani pe transport, pentru a face mai multe calatorii neprogramate la distante mici. In schimb, 35% cheltuiau mai mult pentru cazare, 44% pentru cumparaturi si 46% pentru a iesi la restaurant. Doar o treime din cei intervievati isi platisera singuri cazarea, in timp ce 14% erau in calatorii de afaceri, iar cazarea era asigurata de compania la care lucrau, 37% stateau la prieteni sau rude, 16% stateau in casele de vacanta si doar 36% isi petreceau noaptea la hotel. Interesant este ca din cei care mergeau la hotel, 31% optasera pentru un hotel de lux (patru-cinci stele), iar 46% pentru unitati de trei stele.
Cele mai vizitate destinatii In 2004
In 2004, incasarile din turism au crescut cu 16% fata de anul precedent. Primele trei tari ca numar de turisti sunt primele si in privinta incasarilor, insa in ordine inversa. Pe primul loc se afla SUA, cu 74 miliarde dolari, pe locul doi urmeaza Spania, cu 45 miliarde dolari, iar pe locul trei Franta, cu 41 miliarde dolari. Nou-intrata in topul incasarilor este Australia, pe locul zece. Cat priveste topul turistilor, cea mai spectaculoasa mutare este urcarea in clasament a Chinei, din pozitia cinci in 2003 pe locul patru anul trecut, cu o crestere de 27% si un numar record de turisti.
Cu cat a crescut numarul turistilor straini, pe zone, In Europa
In primele sapte luni din 2005, numarul turistilor straini in lume a atins cifra de 460 milioane, ceea ce, comparativ cu aceeasi perioada din anul trecut, inseamna o crestere de 5,9%. Anul trecut, Europa a fost vizitata de 416 milioane de persoane, avand o cota de piata de 54,5% si fiind astfel cea mai vizitata zona de pe glob. Cele mai importante cresteri le-au avut Europa Centrala, de Est si de Nord, mai exact Marea Britanie, tarile nordice, Germania si Olanda. In ciuda scaderii numarului turistilor in Italia, sudul Europei a avut un an bun, datorita unor destinatii ca Turcia, Grecia, Israel, Serbia si Muntenegru.