mai serios sa isi extinda afacerile in sistem de franciza. Numai daca ne gandim ca in 1995 pe piata romaneasca intrasera doar patru companii straine care ofereau sistemul de franciza, iar in 2003 numarul acestora a ajuns la 60, ne putem da seama de ritmul de dezvoltare. In anul 2003 au venit la Bucuresti 15 noi branduri. Iar pentru anul viitor se asteapta ca inca 20 de noi companii sa soseasca in Romania.Franciza s-a dezvoltat in principal in domeniul vanzarilor cu amanuntul care a fost considerat foarte atractiv pentru companiile straine. Circa 60% din francizele acordate se regasesc in activitatea de retail, restul fiind reprezentat de sectorul de servicii. Numarul de francize acordate pentru domeniul productiv este foarte restrans, datorita investitiilor mari pe care le implica acest lucru. Dintre cele din productie se numara Pepsi-Cola, KFC sau Pizza Hut, investitiile presupunand construirea unor fabrici noi si a lanturilor de distributie. La cele 60 de branduri „inchiriate”, in prezent, pe piata romaneasca exista aproape 300 de francizati.”Cele mai multe astfel de retele s-au dezvoltat in primul rand in Bucuresti, care ofera cea mai mare piata de desfacere din Romania” spune Razvan Blida Consultant al CHR Consulting. Pe langa sectoarele importante, multe companii vizeaza nise din piata. De exemplu una dintre ultimele intrate, compania Ticketcom ofera posibilitatea inscriptionarii bonurilor de casa din marile centre comerciale cu reclame. Idee simpla care a avut succes in Occident si va fi adoptata in curand si in Romania. Pentru comercianti solutia este atractiva, primind gratuit rolele de hartie, care pentru un supermarket pot ajunge sa coste si 1000 euro/luna, iar cei care isi fac publicitate ajung cu usurinta in atentia publicului tinta. In urmatorii 2 – 3 ani se vor deschide noi spatii comerciale in celelalte orase mari ale tarii, precum Brasov, Iasi si Constanta, ceea ce va atrage de la sine inmultirea marcilor prezente in Romania.O mare parte dintre magazinele care vand produse de marca sunt operate in regim de franciza. Naf-Naf, Nova Terra, Zet, Lacoste. In domeniul serviciilor, cele mai vizibile sunt statiile de alimentare cu carburanti Shell si Rompetrol. Un amanunt interesant este ca dezvoltarea retelelor de franciza este urmarea fireasca a cresterii numarului de Mall-uri comerciale si hiepermarketuri. Traficul in aceste centre este foarte intens, iar numarul potentialilor clienti este foarte mare. In plus, cei care detin francizele se angajeaza prin contract sa aiba un anumit numar de deschideri de noi magazine in fiecare an. Astfel se explica aglomerarea unor magazine de marca in marile centre comerciale. Interesul crescut manifestat fata de piata romaneasca este dat si de organizarea recent la Bucuresti a Bursei de francize spaniole. „Piata romaneasca este interesanta pentru francizorii spanioli, alaturi de cea din Cehia si Polonia a declarat Eduardo Abadia, directorul Asociatiei Francizorilor din Spania. Dintre firmele spaniole care lucreaza in sistem de franciza, aproape 8%, adica 53 de companii, doresc sa se extinda pe pietele externe, in special in tarile care vor adera sau sunt candidate la aderarea in UE. Companiile care au venit in Romania au ca domenii de activitate cel al confectiilor, design si productie, precum si accesorii si productia de ceasuri.Studiile realizate de analistii romani releva aceeasi tendinta a pietei romanesti. In prezent, amploarea afacerilor de tip franciza este scazuta la noi, insa se preconizeaza dezvoltarea acestora, pe fondul stabilizarii economiei si al unei perceptii mai bune din partea potentialilor francizori a mediului de afaceri de la noi. De exemplu, in Franta sunt operate 800 de branduri in regim de franciza, existand circa 4.000 de firme care au adoptat acest sistem. De altfel, Franta este si unul dintre principalii furnizori europeni. In Ungaria, tara in tranzitie, sunt activi 120 de francizori. „Probabil ca noi vom atinge acest numar in urmatorii 4-5 ani” spune Razvan Blid. Intrarea intr-un asemenea sistem presupune o investitie initiala destul de mare din partea partenerului care achizitioneaza dreptul de utilizare al unei marci recunoscute. De exemplu, pentru o franciza Zara, este necesara o investitie initiala de 1,2 milioane de dolari. Pe parcursul desfasurarii afacerii se percep alte taxe, conform contractului care se incheie intre parti pentru exploatarea unei marci si acordarea de know-how necesar derularii afacerii.

Radisson da franciza „A? la carte”
· Radisson Hotels&Resorts este un nume bine cunoscut in domeniul turistic care ofera marca si know-how companiilor dornice sa opereze sub acest nume.
· Calitatea serviciilor este atent monitorizata pentru ca in orice parte lumii clientii hotelurilor Radisson sa beneficieze de acelasi standard.
· Sistemul de franciza permite companiilor sa se retraga oricand doresc, fara sa plateasca nici o taxa suplimentara.
· Taxa initiala este cea mai mare valoare dintre 75.000 de dolari sau 500 dolari/camera
· Taxa de exploatare este de 5% din cifra de afaceri sau 150.000 USD/an pentru primii doi ani si de 6% din cifra de afaceri pentru anii urmatori.
· Contributia fiecarui francizat la activitatea de marketing este de 2% din cifra de afaceri anuala
· Taxa de rezervare reprezinta alti 2% din cifra de afaceri anuale.