Peste trei sferturi dintre companii au redus în 2009 bugetele pentru traininguri cu 30%-40%, din cauza crizei, şi s-au orientat către perfecţionarea internă sau online, ceea ce a dus la scăderea pieţei de profil cu aproape 50%, la 17,5 milioane euro, potrivit specialiştilor în recrutare.
„Criza financiară a declanşat reajustări de strategii şi planuri tactice ale majorităţii companiilor. Accentul pus pe eficienţa utilizării resurselor a determinat departamentele de resurse umane ale companiilor să se reorienteze către implementarea măsurilor de reducere a costurilor, respectiv restructurări, redimensionarea bugetelor de training, de recrutare sau alte beneficii”, a declarat pentru Mediafax directorul operaţional al Manpower România, Bogdan Dragoescu.
Mădălina Bălan, managing partener la firma de recrutare HART Human Resource Consulting, a afirmat că bugetele pentru pregătirea angajaţilor au fost cu 30-40% mai mici faţă de 2008, în condiţiile în care companiile au făcut o analiză atentă a nevoilor de training şi dezvoltare.
Companiile au redus şi bugetele pentru team building-uri şi cursuri motivaţionale.
Piaţa de training a scăzut cu 50%
„Mai mult de jumătate dintre clienţi au înţeles să renunţe deocamdată la training, sperând că acest lucru le va economisi sume sau le va permite să dirijeze resursele spre menţinerea forţei de muncă şi diminuarea consecinţelor perioadei economice actuale. Cu toate aceste eforturi, firmele vor realiza în curând că provocările mediului nu pot fi contracarate cu oameni pregătiţi ca pentru perioada relaxată şi abundentă a anilor trecuţi”, consideră Florin Rădulescu, partener la firma de training Ascendis.
El a adăugat că piaţa de training a scăzut cu până la 50%, la circa 17,5 milioane euro, comparativ cu 2008.
Angajaţii nu mai părăsesc firma la fel de repede
La rândul său, Cătălin Naftan, directorul de vânzări al companiei specializate în servicii de externalizare a calcului salarial, recrutare şi administrare de personale PayLogic, a apreciat că motivele principalele care au determinat firmele să ajusteze bugetele de training sunt scăderea puternică a fluctaţiei de personal şi reducerea de costuri.
„Mai toate companiile au renunţat la diverse programe de training ca urmare a reducerii costurilor, unele dintre ele eliminând total aceste investiţii. Astfel, 78% din firme au redus sau au eliminat bugetul de training”, a apreciat Naftan.
În condiţii de criză, păstrarea angajaţilor cu rezultate şi perfecţionarea acestora au devenit o prioritate, astfel că o mare parte dintre companii au încercat să revizuiască strategia de pregătire a salariaţilor.
Training personalizat
„Păstrarea în primul rând a locurilor de muncă a oamenilor competenţi a fost un proces în sine foarte provocator în evaluare şi măsurare a unor indicatori de performanţă adiţionali. Ulterior, acest lucru se poate face numai cu oameni competenţi. Prin urmare, training-ul în continuare a jucat un rol important şi foarte mult s-a pus accentul pe soluţii personalizate, continuarea studiilor deja începute şi soluţii de training «blended» cu aspecte on-line educaţionale. (…) Aş spune că din companiile cu care am avut ocazia să lucrez personal în ultimii zece ani aproximativ 20% din acestea, în funcţie de industrie, au redus semnificativ bugetul de training”, este de părere Matilda Crossman, managing director al firmei de training ExP Group.
Astfel, angajatorii au luat în calcul trainingul „in-house” sau on-line, potrivit reprezentantului ExP.
Pregătirea se face „în casă”
„Unele firme au diminuat volumul de training rezumându-se la strictul necesar, altele au încercat, cu orice preţ, să internalizeze ceea ce ar fi trebuit să realizeze cu traineri externi, iar a treia categorie au continuat să deruleze programele pe care prioritaţile lor de afaceri le cereau. Au îngheţat contracte, aşa cum au apărut destul de multe contracte noi. (…) Noile cerinţe sunt schimbate radical faţă de anii trecuţi. Ele sunt extrem de specifice şi specializate, cu ţintă în grupuri restrânse din firme, în detrimentul programelor standard, generice, livrate la mase mari de angajaţi”, a completat Rădulescu.
În condiţiile scăderii cererii din partea angajatorilor, companiile de training au fost nevoite să adapteze pachetele de servicii pentru a putea supravieţui crizei economice.
„Situaţia actuală face o triere în piaţa firmelor de training, prin două pârghii importante. Pe de o parte presiunea făcută de concurenţă şi puterea de negociere a clienţilor asupra preţului pe ziua de curs, iar pe de alta diversitatea şi flexibilitatea portofoliului de subiecte pe care firmele de training îl au. Altfel spus, rezistă pe piaţă firmele care au capaciteatea de a genera suficiente venituri în condiţii de preţuri mici şi care pot să-şi modifice sau adapteze produsele la noile cerinţe mai exigente ale pieţei”, consideră reprezentantul Ascendis.
SURSA: Mediafax