Sistarea activităţilor de sponsorizare, mişcare prin care companiile pot să economisească mai puţin de un procent din venituri, ar trage pe linie moartă zeci de evenimente culturale şi educaţionale sau cluburi sportive. «Sponsorul s-a retras de la echipa de polo. Tocmai campioana noastră şi sportul care ne reprezintă ca judeţ au rămas fără sponsor. E o lovitură puternică, pentru că aportul firmei era foarte important. Fără bani, va fi foarte greu». Chiar dacă,
Sistarea activităţilor de sponsorizare, mişcare prin care companiile pot să economisească mai puţin de un procent din venituri, ar trage pe linie moartă zeci de evenimente culturale şi educaţionale sau cluburi sportive.
«Sponsorul s-a retras de la echipa de polo. Tocmai campioana noastră şi sportul care ne reprezintă ca judeţ au rămas fără sponsor. E o lovitură puternică, pentru că aportul firmei era foarte important. Fără bani, va fi foarte greu». Chiar dacă, la prima vedere, poate părea prea pasională, declaraţia lui Ion Bungău, preşedintele campioanei României la polo, CSM Oradea, exprimă situaţia fără ieşire a clubului său, rămas, în urmă cu o lună, fără finanţarea de circa 100.000 de euro asigurată anterior de retailerul de încălţăminte Leonardo.
Bugetele de marketing sunt reduse fără milă
„Nu cred că raţiunile pentru care clienţii aleg banca noastră au o legătură imediată cu acest tip de acţiuni, însă implicarea activă în comunitate ne ajută să ne formăm o bună reputaţie“, spune Anca Nuţă, manager CSR şi proiecte culturale la Unicredit Ţiriac Bank, companie care are în desfăşurare parteneriate cu diverse evenimente culturale, precum festivalul internaţional de film Anonimul sau Bienala de Artă Contemporană Bucureşti. De altfel, Unicredit Ţiriac este una dintre puţinele instituţii financiare care nu are de gând să-şi diminueze sumele rezervate acestui sector în 2009. „Încercăm să păstrăm limitele bugetului la acelaşi nivel de anul trecut (800.000 de euro), principala activitate reprezentând-o parteneriatul pe termen lung, care va debuta anul acesta cu Festivalul George Enescu“, continuă Anca Nuţă. Alte nume de pe piaţa bancară au preferat să facă pasul înapoi. Un exemplu este cel al parteneriatului de sponsorizare al clubului Rapid cu Millenium Bank, încheiat în urmă cu un an, care nu a mai fost reînnoit.
Erste/BCR, retragere pe (aproape) toată linia
20% din impozitul pe profit datorat, dar nu mai mult de 0,3% din cifra de afaceri. Aceasta este suma maximă pe care o companie o poate aloca anual activităţilor de sponsorizare. În funcţie de domeniul finanţat, compania beneficiază de o reducere a bazei de impozitare cu 5%-10%
Zile negre şi în fotbal
• Aflată în cea mai neagră perioadă de la achiziţionarea de către Renault, Dacia se promovează pe piaţa italiană şi este, începând cu decembrie 2008, sponsorul oficial al celei de-a 13-a echipe din Serie A, Udinese.
• După patru ani de planuri, exploratorii britanici Ben Saunders şi Alastair Humphreys şi-au anulat, în a doua jumătate a anului trecut, expediţia la Polul Sud, întrucât finanţatorul acţiunii, compania de audit şi consultanţă Ernst & Young, i-a anunţat în ultimul moment că nu le mai poate acorda suma de 850.000 de lire sterline de care ar fi avut nevoie. Expediţia ar fi fost prima de acest tip de la cea întreprinsă de Robert Falcon Scott, la începutul secolului XX, şi soldată cu moartea acestuia.
„Întâlnirile JTI“, denumirea sub care se desfăşoară activităţile de sponsorizare şi CSR a Japan Tobacco International, au demarat în 2000, an în care compania îşi schimba numele şi strategia de branding. Cel mai important eveniment din portofoliu este Festivalul Enescu.
După zece ani în care sponsorizarea echipei naţionale fusese asigurată de InBev România, prin brandul Bergenbier, începând de luna trecută aceasta i-a revenit SABMiller, respectiv mărcii Ursus. Valoarea estimată a noului contract, semnat pe o perioadă de patru ani, este de 6,8 milioane de euro.
BCR Erste rămâne fidel sportului alb, iar turneul de tenis care îi poartă numele pare a fi în siguranţă ani buni de acum încolo.
Coca-Cola este unul dintre cei mai consecvenţi investitori în evenimentele muzicale autohtone. Totuşi, festivalul organizat sub marcă proprie, Coke Live, nu a avut decât o ediţie.
Recunoscut ca sponsor principal al Ligii Campionilor, Heineken nu s-a implicat aproape deloc în evenimentele sportive din România, piaţă pe care marca este mai degrabă asociată cu muzica.