Business-urile autohtone nu gândesc la scară largă, dacă ajung la nivel naţional ele se mulţumesc cu atât şi nu este normal“, declara într-un interviu pentru Capital Florin Talpeş, CEO Bitdefender. Fără îndoială compania românească producătoare de soluţii de securitate este cea mai cunoscută la nivel mondial şi cu cea mai mare extindere. Este ceva normal să mergi într-un magazin de profil din Statele Unite, China sau Australia şi să găseşti o cutie cu soluţia de securitate Bitdefender pe raft. „Cutiile sunt din ce în ce mai mici, iar în curând vor dispărea pentru că retailul este în scădere, iar distribuţia rămâne tot mai mult pe online“, potrivit Mihaelei Păun, director de marketing şi vânzări la Bitdefender. Cu o rețea mondială de 500 de milioane de utilizatori, compania românească are cea mai mare infrastructură de livrare a securității din lume. Efectuând 11 miliarde de interogări de securitate pe zi, Bitdefender detectează, anticipează și ia măsuri pentru a neutraliza chiar și cele mai recente pericole oriunde în lume în numai trei secunde.

Cea mai importantă piață este cea din Statele Unite, unde se fac aproape jumătate din vânzări. Pe locurile următoare se află Franţa, Germania, Canada, Marea Britanie şi Australia. Anul trecut a fost extinsă activitatea cu echipe proprii în Italia şi urmează dezvoltare în Suedia. Deşi este o companie globală şi ar putea foarte uşor să îşi stabilească sediul în orice loc, Florin Talpeş a păstrat cartierul general la Bucureşti şi este mândru să afirme că toate tehnologiile se nasc pe plan local, în cele patru centre de cercetare de la Iași, Cluj, București și Timișoara.

 

Siveco România este un alt exemplu de firmă care a reuşit să se impună la nivel global. Compania dezvoltă şi exportă soluții IT şi proiecte de consultanță cu valoare adăugată ridicată către țări din Comunitatea Europeană, Orientul Mijlociu, Africa de Nord şi spațiul Comunității Statelor Independente. De asemenea, Siveco este singura firmă românească de software care furnizează servicii informatice direct către organisme ale Comisiei Europene. Compania s-a specializat în execuția de proiecte informatice complexe şi de mare amploare pentru educație, sănătate, agricultură, instituții vamale, organizații europene, firme private, instituții publice.

Printre proiectele majore ale companiei se pot enumera: Implementarea sistemului complex de eLearning pentru Ministerul Educaţiei şi Culturii din Cipru, eContent pentru şcolile din Emiratele Arabe Unite, Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) din România, Informatizarea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate din Bulgaria, Implementarea soluţiei eCustoms la Autoritatea Vamală din Turcia etc. Siveco a înregistrat anul trecut afaceri de 33,4 milioane de euro.

Tablete şi telefoane la export

Dacă ne referim la produse electronice pe piaţa locală activează numeroase firme româneşti care produc tablete, telefoane mobile, aparate GPS, ceasuri inteligente, drone, televizoare, baterii externe, accesorii telecom etc. Aceste produse ajung în toate ţările membre ale Uniunii Europene. Firma care a evoluat cel mai mult este Allview din Braşov. Dacă în 2012 compania avea o cifră de afaceri de 7,7 milioane de euro, în 2016 aceasta a urcat la 68 milioane de euro.

 

În 2002, când s-a lansat, Allview comercializa televizoare şi DVD playere, însă în prezent compania vinde telefoane, tablete, ceasuri inteligente, camere de acţiune şi accesorii telecom. Produsele sunt exportate în ţări precum Germania, Polonia, Spania, Bulgaria, Malta, Grecia, Ungaria, Estonia, Macedonia, Serbia etc. Allview a fost fondată şi este deţinută de omul de afaceri Lucian Peticilă, fiind cea mai mare afacere deţinută de un antreprenor local de pe piaţa de smartphone-uri şi tablete. Obiectivul pentru acest an este atingerea unei cifre de afaceri de 72 milioane de euro. 

UTOK, parte a distribuitorului IT&C, deţinut de Camil Perian, a intrat pe piaţa românească în octombrie 2013 cu şapte modele de tablete şi şase de smartphone. Compania vinde acum şi televizoare în ţări precum Ungaria, Moldova, Serbia, Croaţia şi Grecia. Skin Media a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 37,6 milioane de euro.
Brandul Evolio, deţinut de Televoice, este unul vechi pe piaţă. Înfiintaţă în 2001, de Liviu Nistoran, fost membru al Autorității Naționale pentru Comu­nicații, compania distribuie de zece ani sub brandul Evolio produse precum tablete, echipamente GPS, camere video, smartwatch, scutere electrice etc. Spre deosebire de Allview, Evolio nu a reuşit să se extindă foarte mult. Compania a mizat pe tablete, sector care înregistrează un declin de câţiva ani, şi an de an a introdus noi produse în portofoliu precum camere de acţiune, drone sau vehicule electrice. Produsele din magazinul online Evolio pot fi achiziţionate din orice stat membru al Uniunii Europene, iar livrarea se face prin intermediul firmei de curierat DPD. Televoice a înregistrat anul trecut afaceri de 3,3 milioane de euro. 

 

Cel mai nou brand românesc care îşi face cunoscută prezenţa în Europa este Tellur, deţinut de ABN Systems. Compania, fondată în 2002 şi condusă de Bogdan Nedelea, comercializează peste 1.000 de produse precum huse şi carcase de telefoane, protecţii din sticlă pentru telefoane, cabluri, baterii externe, cabluri de date, sisteme „hands free“, carduri de memorie, căşti Bluetooth, boxe Bluetooth, cabluri de date, suporţi pentru maşină, selfie-stick, încărcătoare.“Avem produse la o calitate ireproşabilă, concepute ţinând cont de exigenţele consumatorilor români şi cu care am început deja să defilăm, dacă se poate spune astfel, în Europa, cu succes. Brandul Tellur este prezent deja, prin parteneri de retail, în 11 ţări din Europa şi în Africa de Sud“, spune Bogdan Nedelea. În cursul anului 2016, ABN Systems a dus brandul Tellur în Germania, Franţa, Italia, Marea Britanie, Spania, Polonia, Grecia, Ucraina, Moldova, Albania, Croaţia şi Africa de Sud prin parteneri locali. Anul acesta, extinderea continuă cu Ungaria, Slovacia, Austria, Elveţia şi o ţară scandinavă. „Ne dorim ca în cinci ani Tellur să ajungă în top cinci branduri de accesorii telecom din Europa“, spune George Barbu, director comercial ABN Systems. Compania va aduce pe piață în perioadă următoare produse inovatoare precum cabluri de date îmbrăcate în piele sau cu fir de Kevlar în interior. ABN Systems a avut anul trecut afaceri de 17,5 milioane de euro.