Bugetele de cercetare ale firmelor (clientilor) si, implicit, marimea pietelor locale de research difera.
Despre o piata de cercetare locala cat de cat asezata se poate vorbi incepand cu anul 1996. Pana la acea data nu exista o concurenta reala, firmele de profil, reduse ca numar, lucrand cu unu – doi clienti, motiv pentru care nu se prea „calcau pe picioare”. La inceput, se realizau asa-numitele studii de tatonare, comandate de oameni de afaceri straini, interesati de potentialul economic al Romaniei. Cu timpul, acest gen de studii a scazut ca amploare.
Asa cum afirma Olga Niculescu, director de operatiuni la The Gallup Organization Romania, dezvoltarea industriei de marketing research depinde semnificativ de existenta unor beneficiari „sanatosi”. Este foarte important ca firmele specializate in prestarea serviciilor de cercetare sa aiba cui sa se adreseze. Este nevoie, asadar, de bugete de marketing cat mai multe si cat mai mari. Luand insa in considerare faptul ca, in linii mari, bugetele de cercetare ale clientilor au ramas constante, putem afirma ca piata serviciilor de marketing research se afla undeva intre limita dintre lansare si crestere.
Cateva dintre particularitatile acestei industrii, inregistrate pe plan local, ne sunt prezentate de Cosmin Alexandru, General Manager la GfK Romania: lipsa de organizare interna a sectorului, prezenta modesta a lanturilor multinationale de cercetare (doar patru dintre acestea fiind prezente in Romania), cerere redusa pentru instrumente si metodologii aplicate la nivel european.
In plus, nu exista un organism de control si certificare a standardelor de cercetare, iar starea de agregare incipienta a asociatiilor profesionale ale clientilor, care sa comande studii sectoriale, constituie o piedica in plus in calea dezvoltarii acestui domeniu.
Desi principalii beneficiari ai cercetarii de piata sunt companiile multinationale, se constata ca, in ultimul timp, interesul firmelor romanesti pentru aceste servicii creste.
„O caracteristica a clientilor locali ar fi aceea ca, majoritatea se axeaza mai ales pe datele de retail audit, care le ofera informatii despre cotele de piata ale marcilor proprii si ale concurentei, si mai putin pe datele furnizate de studiile la nivel de consumatori”, constata Panicos Christopoulos, Country Manager la MEMRB International Research & Consultancy Group.
La randul sau, Luana Zgavardici, Client Development Manager la ACNielsen Romania, apreciaza ca si la noi „se observa un trend pozitiv al industriei de research, industrie catre care se indreapta atat companiile internationale, cat si cele locale, in nevoia lor de a intelege din ce in ce mai bine comportamentul si preferintele consumatorilor si de a beneficia de informatii de piata mai sofisticate si integrate, pe baza carora sa-si fundamenteze strategiile.”
Dezvoltarea acestei industrii va duce in mod natural la o clarificare a pozitionarii principalilor jucatori pe piata, atat din punctul de vedere al tipurilor de servicii oferite, cat si al calitatii acestora.     

ponderea cheltuielilor alocate studiilor de piata
realizate In anul 2000, In funcTie de metodele utilizate
Tipul cercetarii    Ponderea (%)
Cercetare calitativa (discutii de grup / focus grup
interviu in adancime, studii calitative on-line etc.)    20,3

Cercetare cantitativa ad-hoc (mail, telefon, fata in fata,
studii cantitative on-line, cumparatorul misterios etc.)    45,2

Cercetare cantitativa continua (monitorizarea
satisfactiei consumatorului, analiza vanzarilor,
Omnibus, panel de gospodarii etc.)    34,5