Acestea se uita lung spre americani, care vor face jocurile pe o imensa piata de desfacere.Compania maritima Sun Shipping din Constanta efectua saptamanal cate un transport cu marfuri romanesti catre Orientul Mijlociu. La ultimul drum nu a mai fost atat de simplu. De aproape doua saptamani, o nava sta blocata in portul grecesc Pireu, dupa ce a fost intoarsa din drum de izbucnirea razboiului in Golf. si asta nu e tot. „Mai avem o nava care ar fi trebuit sa aiba aceeasi destinatie, mai exact sa faca un transport de tevi in Kuweit, si care este blocata in Constanta. Marfa este depozitata in port, platim taxe, exportatorul nu si-a primit banii, asa ca pierde toata lumea. Sa nu mai vorbesc de faptul ca echipajul trebuie platit acum dublu, iar pretul asigurarilor a crescut de 2,5 ori”, spune cu naduf comandantul Petrache Gheorghita, director al companiei.
Scumpirea transporturilor este resimtita de toate firmele care au afaceri in zona, dar si de cele care tranziteaza Golful. „Pe langa primele de asigurare obisnuite, trebuie incheiata o asigurare speciala pentru risc de razboi. Pretul variaza de la o zi la alta si transportatorii cer clientilor sa preia ei aceasta cheltuiala exceptionala”, spune Valeriu Rosu, broker de asigurari Karo. Saptamana trecuta, costul sarise la 0,25%, de la 0,025%, in mod normal, pentru Kuweit. si la transport, cotatiile bursiere variaza de la o zi la alta.
Sunt in joc schimburi comerciale care au atins 830 milioane de dolari in 2002, potrivit Departamentului de Comert Exterior. Prin echipamente petroliere, produse electrice si metalurgice, dar si cabluri, rulmenti, elicoptere, produse chimice, lemn ori tesaturi, exporturile in zona, de 605 milioane de dolari, au batut de departe importurile (de trei ori mai mici), ceea ce crea un avantaj comercial Romaniei. In totalul exporturilor, cele catre Orientul Mijlociu (Irak, Iran, Siria, Bahrein, Emiratele Arabe Unite, Oman, Iordania, Israel, Liban, Arabia Saudita, Qatar) au o pondere de 5%.
Acest procent este diminuat in perioada de razboi. Daca unii analisti considera ca pierderile nu se vad la nivel macro, altii avanseaza cifre ingrijoratoare, referindu-se la influentele indirecte. Mihai Ionescu, secretar executiv al Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor (ANEIR), estimeaza ca sunt supuse riscurilor afaceri de aproximativ trei miliarde de dolari in intreaga Asie, unde multe din marfuri ajungeau via Orientul Mijlociu. „Daca razboiul se va prelungi, transportul va trebui facut prin Gibraltar, ceea ce va duce la scumpiri”, spune el.
Un lucru e cert: razboiul a aruncat in aer o serie de contracte. In cadrul programului ONU „Petrol contra hrana”, Rompetrol avea semnate doua contracte pentru lucrari de foraj in Irak, in valoare de 30 milioane de euro. „Aceste contracte nu erau inca aprobate pana la data izbucnirii conflictului in Irak. Programul ONU a fost suspendat si nu se stie inca exact cand si cum va fi reluat”, precizeaza Luiza sarpe, director de relatii cu mass-media la grupul citat. SNP Petrom detine in zona Golfului Persic doua platforme petroliere, care au asigurare de razboi. Purtatorul de cuvant Gabriel Nastase, spune ca activitatea nu este suspendata. Totusi, starea de incertitudine persista, mai ales ca aceasta companie anuntase investitii de 430 milioane de dolari in regiune.
Dupa petrol, pe locul doi in topul lucrarilor pe care firmele romanesti le efectuau in Irak se afla domeniul electricitatii. George Dinescu, directorul de marketing de la Elvimex Group SA, estimeaza pierderile companiei la 1,2 milioane de euro pe an, din cauza amanarii unui contract de 22 de milioane de euro. „Este vorba de o licitatie pentru constructia a cinci statii electrice, pe care a castigat-o grupul romanesc prin intermediul Elvimex Gulf LLC, companie creata in Emiratele Arabe Unite”, spune el. Participarea la licitatii sub umbrela unei firme inregistrate in zona s-a impus dupa ce guvernul irakian aproape ca a inchis piata pentru firmele romanesti, din cauze exclusiv politice.
Gabriel Gheorghiu, director in cadrul Sterom Campina, care a lucrat in Irak, confirma ca in ultimii ani furnizorii romani se izbeau de opozitia ministrilor de la Bagdad. Sterom a avut ultimul contract, in valoare de 1,2 milioane de dolari, in 2000. „Este o piata imensa de desfacere, populatia are nevoie de la cuie la sireturi de pantofi”, adauga el.
Oamenii de afaceri sunt rezervati. Desi saptamana trecuta a aparut o stire ca Romania va primi zece milioane de tone de petrol in contul creantei asupra Irakului, companiile din piata o iau ca pe un zvon. „Nu cunoastem sursa acestui zvon”, spune Luiza sarpe.
stirile sunt inca neclare si cu privire la reluarea programului Petrol contra hrana. Alte oferte ale grupului Elvimex pentru doua proiecte mari de infrastructura energetica, in valoare de 40 de milioane de euro, erau in negociere in momentul izbucnirii conflictului. „Speram intr-o rezolvare rapida a situatiei si in reluarea integrala a programului ONU”, spune George Dinescu.
Daca dupa razboiul din 91 ONU a impartit contractele mai mult actualilor pacifisti (Franta, Rusia, Germania), devine tot mai evident ca jocurile se fac acum peste Ocean. Ramane de vazut cat de darnici vor fi americanii cu micii aliati.