„Banca Centrală Ungară a pus în aplicare măsuri de stimulare, inclusiv reducerea substanțială a ratelor dobânzilor, precum și finanțarea pentru Schema de creștere, ce oferă împrumuturi cu rata redusă a dobânzii pentru IMM-uri. Cu toate acestea, întregul sector corporativ a continuat dezintermedierea“, se arată într-un comunicat al Coface.

Acţiunea de dezintermediere presupune retragerea de sume de bani din conturile care oferă un randament scăzut, deschise la intermediari financiari.

Nivelurile bugetului public și datoriile excesive ale Ungariei au determinat guvernul să introducă măsuri care vizează creșterea veniturilor. Întreprinderile sunt afectate de diferite taxe și cvasi-taxe, care au inclus sarcini financiare suplimentare pentru băncile din țară, pentru companiile energetice și de telecomunicații și pentru marii comercianți, se arată în raportul Coface.

În ciuda îmbunătățirilor aduse situației bugetare și creșterii mai puternice, taxele suplimentare au fost puse în aplicare. Posibilitatea unor modificări ulterioare ale unor cadre de reglementare și legislative ale țării a provocat incertitudine, ceea ce face companiile reticente în a investi și a-și extinde afacerile.

Confruntat cu un ritm mai lent de expansiune în acest an, guvernul din Ungaria și Banca Centrală au decis să se concentreze asupra altor piloni de creștere, pe lângă sprijinul acordat prin fondurile UE (o componentă care a contribuit în mod semnificativ la economie în perioadele anterioare).

„Va dura până în momentul în care sentimentul de afaceri se va recupera, mai ales în urma provocărilor cu care se confruntă întreprinderile. Cu toate acestea, companiile sunt din ce în ce mai încrezătoare cu privire la perspectivele economice, iar Banca Centrală continuă să introducă măsuri de descurajare a companiilor să recurgă la dezintermedieri, pentru a contribui la stimularea economiei“, spun autorii studiului.

Sectorul auto, atenţie preferenţială

Provocările din sectorul corporativ au fost resimțite în special de către entitățile cu capital străin. Acest lucru nu s-a aplicat sectorului automobile, care a beneficiat de un climat de afaceri preferențial în Ungaria. Sectorul auto contribuie semnificativ la activitatea economică a Ungariei, creând aproape 4,5% din valoarea adăugată a țării și peste 10% din producția totală.

Perspectiva relativ pozitivă a industriei beneficiază de cererea din Europa de Vest – destinația pentru cea mai mare a producției – precum și de competitivitatea costurilor, în comparație cu alte sectoare din zona euro, adesea slăbite de supracapacitate.

Cu toate că acest sector ar putea suferi din cauza efectelor scandalului Volkswagen, ca urmare a investițiilor străine directe puternice ale Grupului în Ungaria, se pare că acest risc a fost atenuat în ultimele luni, arată Coface.