Primele care au sesizat nevoia acestui tip de promovare au fost companiile de soft și subsidiarele unor multinaționale. Jumătate din managerii companiilor românești au afirmat că s-au folosit de rețelele sociale pentru a atrage noi clienți în 2011, conform unui studiu Regus.
„Companiile văd că se întâmplă ceva în zona asta și vor să vadă cum le poate fi folositor, însă se așteaptă la rezultate finale mai rapid decât este cazul“, crede Gabriel Dombri, consultant de strategie și marketing online.
Rețeaua-vedetă este Facebook, urmată apoi de timide intrări pe zona de blogging și de Twitter. „Majoritatea campaniilor de succes îmbină blogurile cu rețelele sociale, bazându-se și pe extensia acestora în rețelele sociale“, spune Ionuț Oprea, manager la agenția Standout, creatoarea site-ului de monitorizare a conturilor românești de pe Facebook, facebrands.ro.
România are 3,6 milioane de utilizatori de Facebook, dintre care aproape 14.000 sunt branduri înscrise pe facebrands.ro. Twitter are doar 50.000 de utilizatori locali, din care doar circa 50 sunt firme cu activitate constantă. Numărul conturilor de social media ale companiilor a explodat în a doua jumătate a anului 2010 și devine tot mai mare, însă majoritatea companiilor nu profită destul de acest potențial. „Avem puține campanii eficiente în social media, din cauza lipsei abordării strategice a lucrurilor și a grabei de a-i copia pe alții care sunt deja acolo“, spune Gabriel Dombri.
Cele mai populare companii
Bit Defender a fost unul dintre brandurile pioniere din România în ceea ce privește utilizarea și implicarea în social media, încă din 2007. Firma de soft ocupă locul 4 în sectorul IT&C, cu peste 33.000 de fani, și are peste 500 de interacțiuni pe lună cu utilizatorii pe Facebook. Pe Twitter are peste 1.000 de „prieteni“.
„Pe Facebook nu vinzi direct, ci creezi emoţie și atașament față de brand. Pe termen lung, stabileşti o relaţie solidă cu potenţiali şi actuali consumatori, iar asta reprezintă un atu ulterior, când această relaţie se transformă într-un raport de vânzare“, spune Alexandru Constantinescu, coordonator social media la Bit Defender România.
Cele mai puternice instituții financiare românești de pe Facebook sunt, potrivit facebrands.ro, Groupama Asigurări și BCR, cu 16.708, respectiv 5.504 de fani. Groupama alocă și circa 10% din bugetul pentru campaniile media în vederea promovării pe rețelele de socializare, potrivit Georgianei Miron, director de relații publice și responsabilă de conturile social media a Groupama.
BCR a atras aproape 80% din fani în doar două săptămâni de campanii cu diverse premii adresate liceenilor. Secretul revenirii utilizatorilor pe pagina BCR este verificarea profilurilor fanilor și adaptarea mesajelor la interesele acestora. „Social media combină perfect comunicarea tip marketing cu cea gestionată de departamentul de relații publice“, afirmă cei doi specialiști în social media ai BCR.
În categoria restaurante, KFC România este pe primul loc cu peste 47.000 de fani. Sorin Tudor, PR manager al agenției care se ocupă de conturile social media ale KFC România, spune că, încă din 2010, întregul plan de marketing al companiei ține cont de integrarea Facebook atât la nivelul strategiei generale, cât și la nivelul acțiunilor punctuale. În categoria „mâncare și băuturi“, pe locul trei se poziționează Strauss România cu brandul Don Cafe, care a atras peste 45.000 de fani. Și în acest caz, compania a apelat la serviciile unei agenții specializate în marketing online.
Surpriza topului
Meseria de social media manager va fi una dintre cele mai căutate șase joburi în IT în următorii ani, alături de arhitecți de business, operatori date științifice și creatori de aplicații mobile, potrivit revistei „Info World“.
În România, doar companiile mature au recrutat specialiști social media, restul companiilor au angajat manageri de conținut sau PR-iști în atribuțiile cărora intră și interacțiunea cu publicul de pe rețelele sociale. „Companiile sunt arareori dispuse să plătească pe consultanță în zona asta, pentru că li se pare că se poate face și intern, iar asemenea acțiuni ajung pe mâna asistentului manager sau a nou-venitului“, explică Gabriel Dombri.
Surpriza topului facebrands.ro la capitolul „companii și firme” este Nei Guard, o firmă de pază și protecție, care a reușit să adune aproape 10.000 de fani. Din februarie 2011, firma a mizat pe un mix de promovare bazat pe prezența pe internet și nu a dat greș pentru că acum are cu 20% mai mulți clienți, deși a alocat pentru asta doar 2% din bugetul general de marketing și comunicare.
„Momentan, obiectivul este de generare de awareness și de informații privind nevoile specifice ale potențialilor noștri consumatori, pentru a putea optimiza ofertele de vânzare“, spune Eduard Neicu, vicepreședintele Nei Guard.
Companiilor românești le place promovarea gratuită pe Facebook
17 iulie 2011, 10:42
Ultima modificare în 17 iulie 2011, 13:42
Atrase de potențialul uriaș al rețelelor sociale, companiile românești mizează tot mai mult pe simpatia celor 3,6 milioane de români care au cont pe Facebook.
Etichete:
Publicat in categoriile: Companii
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Companii
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Afacerea “Harry Potter” în cifre
- Totul despre tiroidă sau cum să previi bolile tiroidiene
- Emil Boc: „România îşi poate vinde certificatele de emisii de carbon până-n decembrie 2011”
- Alexandra Gătej: „Modificarea legii concurenţei va avea un efect pozitiv asupra mediului de afaceri”
- Numărul de companii care şi-au suspendat activitatea, în scădere cu 72,1% în prima jumătate a anului
- Cheltuielile mondiale pentru armament au depășit 1.140 mld. euro
- Rupert Murdoch intenţionează să-şi vândă ziarele britanice, dar nu are cui
- Transgaz a aprobat profitul net de 123,9 milioane lei pentru 2011
- BERD şi IFC sprijină creşterea producţiei de energie regenerabilă în România, cu 73 milioane euro
- Şeful Poştei Române: 1.400 de angajaţi vor fi redistribuiţi către două noi societăţi ale CNPR