Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică prevederi privind competențele digitale ale elevilor, subliniind importanța dezvoltării unor abilități digitale solide pentru a reuși în societatea contemporană.
Ordin privind competențele digitale. Va intra în vigoare în anul școlar 2024 – 2025
Profilul competențelor digitale pentru elevi cuprinde șase arii principale și este preconizat să intre în vigoare în anul școlar 2024 – 2025.
”Am lansat în consultare publică Ordinul pentru aprobarea Cadrului de competenţe digitale pentru elevi”, a transmis Ministerul Educației marți, pe 13 august.
Conform instituției și proiectului aflat în consultare, profilul competențelor digitale pentru elevi include șase arii principale:
- Utilizarea dispozitivelor digitale;
- Alfabetizarea informaţională;
- Comunicare şi colaborare digitală;
- Crearea de conţinut digital şi elemente legate de proprietate intelectuală;
- Siguranţa cibernetică;
- Utilizarea responsabilă şi etică a tehnologiei.
”În era digitală, este crucial ca elevii să dezvolte competenţe digitale solide pentru a naviga cu succes în societatea modernă. Cadrul de competenţe digitale pentru elevi are ca model de referinţă DigCompRo, bazat pe DigComp 2.2, şi detaliază principalele arii de competenţă, nivelurile de performanţă aşteptate şi descriptorii specifici pentru fiecare competenţă.
În prezent, competenţa digitală trebuie privită în ansamblul competenţelor-cheie, integrată în capacitatea absolvenţilor de a face faţă provocărilor lumii contemporane”, a transmis Ministerul Educaţiei.
Potrivit sursei citate, ”implementarea acestui cadru permite definirea unor tematici şi activităţi de învăţare relevante, atât din perspectivă curriculară, cât şi pentru viitoare programe de formare profesională”.
Instituția a explicat, de asemenea, că elaborarea cadrului de competențe digitale pentru elevi a implicat specialiști din Ministerul Educației, inspectoratele școlare județene, casele corpului didactic, universități, precum și reprezentanți ai industriei IT din România.
De asemenea, grupul de lucru a beneficiat de suportul reprezentanților Băncii Mondiale.
”De asemenea, ne propunem să reducem reticenţa faţă de noile tehnologii, să stimulăm atitudini critice constructive şi să pregătim viitori absolvenţi pentru provocările viitoare.
Astfel, ne dorim să adaptăm şcoala la exigenţele viitorului prin dezvoltarea unui ecosistem dinamic şi inovator de educaţie digitală de înaltă performanţă, prin corelarea fluxurilor privind infrastructura hard (echipamente) şi cea soft (competenţe)”, mai arată iniţiatorii documentului supus dezbaterii publice.
Lucrările la Evaluarea Națională și la Bacalaureat vor putea fi văzute înainte de contestații
Amintim că ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că elevii vor avea posibilitatea de a vizualiza lucrările înainte de a contesta notele la Evaluarea Națională și Bacalaureat. De asemenea, Deca a precizat că examenele vor fi organizate mai devreme în anul școlar pentru a evita perioadele de caniculă.
Ministerul Educației a deschis consultarea publică pentru două ordine esențiale: unul referitor la organizarea și desfășurarea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2024-2025 și altul privind organizarea și desfășurarea Examenului Național de Bacalaureat 2025.
Printre principalele modificări propuse se numără:
- Posibilitatea vizualizării lucrărilor după afișarea rezultatelor inițiale și înainte de depunerea contestațiilor, atât pentru evaluarea națională, cât și pentru bacalaureat.
- Devansarea examenelor, astfel încât competențele pentru bacalaureat să se desfășoare în perioada 27 ianuarie – 7 februarie 2025.
- Finalizarea probelor scrise (pentru evaluarea națională a clasei a VIII-a și bacalaureat 2025) înainte de sfârșitul lunii iunie.
- Publicarea, pe lângă calendarele examenelor, și a calendarelor simulărilor pentru evaluarea națională și bacalaureat 2025.
Mai multe puteți afla aici.