In pofida extinderii formelor moderne de retail si a usoarei cresteri a veniturilor, obiceiurile de achizitie ale romanilor se modifica lent.

Cu toate acestea, creste numarul celor care devin adeptii cumparaturilor “la saptamana” sau chiar mai rar. Aceasta tendinta este stimulata de aparitia in numar tot mai mare a unitatilor moderne de comert, cu game diversificate de produse.


Pentru a vedea in ce masura s-au schimbat obiceiurile de achizitie ale cumparatorilor, compania Daedalus Consulting a efectuat, anul trecut, o cercetare de piata pe un esantion reprezentativ urban, persoane cu varsta intre 18 si 65 de ani, iar rezultatele au fost comparate cu cele din cercetarea similara, desfasurata in luna ianuarie 2004.


Potrivit sondajului, si in 2005, cei mai multi dintre romani au continuat sa cumpere, la o vizita in magazine, numai strictul necesar, respectiv cantitati mici de produse, care acopera doar nevoile curente. Acest lucru este valabil atat la achizitia de alimente (63,7%), cat si de cosmetice, bunuri destinate ingrijirii locuintei sau produse de igiena personala (69,5%). Se observa insa o usoara tendinta de schimbare a acestui comportament de achizitie. Astfel, din ianuarie 2004 pana in iunie 2005, a crescut ponderea produselor cumparate in cantitati mari, mai ales in cazul alimentelor, de la 27,8% la 36,1%. Aceasta tendinta este mai pronuntata in Bucuresti, fapt explicabil prin gradul inalt de concentrare a hipermarketurilor si unitatilor comerciale de tip cash&carry. Potrivit studiului Daedalus Consulting, anul trecut, 44,9% din locuitorii Capitalei cumparau cantitati mari de produse alimentare, suficiente pentru perioade indelungate. In general, cu cat creste nivelul de educatie si venitul, cu atat este mai probabil ca achizitiile de bunuri de larg consum sa se faca in cantitati din ce in ce mai mari.


In ceea ce priveste marimea gamei de marfuri cumparate, 50,7% din respondenti au afirmat ca se limiteaza la maximum noua produse diferite. Ponderea celor care sustin acest lucru este mult mai mica fata de ianuarie 2004, cand un astfel de comportament de achizitie se inregistra in randul a 62,6% din oraseni. Numarul celor care opteaza pentru o gama larga de produse – 20 sau mai multe – s-a dublat in perioada mentionata (de la 7,2%, in anul 2004, la 14,9%, in 2005).

Vin zile grele pentru retailul traditional

Ca locuri de achizitie, magazinele alimentare continua sa detina prima pozitie, desi ponderea acestora a scazut in preferintele cumparatorilor, de la 67,8% la 61,8%. Pe al doilea loc se situeaza supermarketurile (49,9%), urmate de piete/ tarabe (39,7%), hipermarketuri si unitati cash&carry (34,4%), chioscuri (31,3%), centre angro (17,4%) si magazine universale, inclusiv de tip mall si shopping center (13%). Comparativ cu media inregistrata la nivel national, bucurestenii obisnuiesc sa cumpere din hipermarketuri si cash&carry intr-o proportie foarte mare: 78,7%. In 2005, suma medie cheltuita pe produsele de larg consum, la o achizitie, a fost de 31 USD in supermarketuri (fata de 25 USD, in 2004), 60 USD in hipermarketuri si cash&carry (fata de 49 USD) si 40 USD in magazinele universale (fata de 32 USD).


“In Romania, nu s-a incheiat inca perioada de crestere rapida a retailului modern, precizeaza Anca Zamfirescu, marketing manager la Daedalus Consulting. Astfel ca, cei care activeaza in retailul traditional vor fi din ce in ce mai presati sa isi utilizeze creativ avantajele si sa gaseasca solutii pentru a-si mentine clientii.”


Anca Zamfirescu afirma ca evolutia retailului din Romania nu este surprinzatoare, in conditiile in care si alte tari din Europa Centrala si de Est au experiente asemanatoare. In Ungaria, de exemplu, formele moderne de retail s-au dezvoltat foarte mult in ultimii ani si au acum o cota de piata mai mare decat cele traditionale. Totusi, exista trei lanturi de magazine, de dimensiuni reduse, care au proprietari diferiti, dar fac impreuna achizitiile si activitatea de marketing si au propriile marci private. Pe de alta parte, Polonia este un exemplu de tara in care evolutia retailului modern a fost mai lenta, iar comertul prin unitatile traditionale este inca puternic.

Suma cheltuita In hipermarket/cash&carry

Etichete:
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News

Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook