Comportamentul românilor s-a schimbat în pandemia COVID-19: Nu-și mai țin banii la saltea

Sursa: Dreamstime

Din februarie 2020, lumea noastră s-a transformat mult și majoritatea evoluțiilor au fost observate în felul în care oamenii interacționează între ei, se gândesc la sănătatea lor, la bunăstarea lor, își direcționează banii sau își fac planuri. Mobilitatea a fost înlocuită de diferite moduri de a petrece timp cu prietenii și familia, comunitățile și-au unit forțele pentru a face față dificultăților și a-i proteja pe cei mai fragili semeni, dovedind o solidaritate rar întâlnită până acum.

Apropiindu-ne de România, am putut vedea că românii s-au mutat progresiv de la soluții fizice, concrete, de tipul ”cărămidă și mortar”, la tehnologii de ultimă generație, testând cele mai avansate tehnologii, gadgeturi, echipamente, platforme integrate, dispozitive inteligente. Par mai dornici să descopere cele mai noi super-aplicații financiare, să încerce serviciile neo-băncilor sau să testeze cea mai recentă consolă de jocuri sau un sisteme performante, chiar dacă înainte de pandemie se bazau mai puțin pe internet și instrumente digitale în propriile lor vieți sau la locul de muncă. Sau, cel puțin, așa părea până când pandemia a dat peste cap regulile și prioritățile existențelor noastre.

În ultimele 20 de luni, au fost observate evoluții importante, în principal în felul în care românii își folosesc banii pentru a stabili un echilibru între nevoile lor financiare și viitorul imprevizibil al profesiei și al vieții personale. Acestea ar fi cele mai importante 5 tendințe, remarcate la utilizatorii aplicației Revolut de pe piața locală:

  • Înlocuirea treptată a numerarului cu plățile electronice – mai multe plăți electronice, mai puține retrageri de bancomate, care au însemnat doar 5% din tranzacții în septembrie 2021
  • Plățile cu cardul au crescut cu 67%, plățile online cu 154%, dar tranzacțiile cu smartphone-urile sunt cele care schimbă cu adevărat regulile jocului cu un progres de 300%
  • Tranzacțiilor transfrontaliere au crescut accelerat, atât în ​​ceea ce privește numărul de clienți care utilizează serviciul, cât și numărul de tranzacții
  • Consumatorii testează tot mai multe modalități de a folosi și de a obține valoare din banii lor, de la economii la plăți instantanee, la recompense pe care le caută și servicii ușor de utilizat într-un singur loc

Economiile au crescut, iar banii se mută de la saltea în pușculița electronică

Înlocuirea treptată a numerarului cu plățile electronice. Mobilitatea limitată, urmată de relaxarea restricțiilor în timpul verii și toamnei, dar și teama de a folosi bani în numerar au contribuit la adoptarea tot mai extinsă a plăților electronice și a serviciilor financiare bazate pe tehnologie – carduri, aplicații, facturi electronice, debite directe, transferuri instant peer-to-peer.

Statistici care susțin această constatare ne arată că, în septembrie, utilizatorii Revolut din România au generat peste 10,2 milioane de tranzacții prin card, online sau telefonic, în timp ce retragerile de la bancomate au reprezentat doar 5% din totalul tranzacțiilor.

Rata de adopție a aplicației a progresat semnificativ. Între februarie 2020, cu o lună înainte de izbucnirea globală a COVID, și septembrie 2021 numărul conturilor românești care utilizează super-aplicația Revolut a crescut cu 70%. Și vestea bună este că tendința s-a extins peste barierele vârstei, soluțiile digitale fiind adoptate acum din ce în ce mai mult de consumatorii cu vârste peste 54 de anii.

„Nativii digitali” (de la 7 la 17 ani) adoptă, de asemenea, noi tehnologii pentru a satisface noile nevoi, altele decât cele de divertisment și conectivitate 24/7, care au rămas la fel de importante pentru ei ca înainte de pandemie. În plus, tinerii utilizatori caută acum cunoștințe legate de bani și educație financiară și preferă soluțiile care să îi ajute să reducă etapa de descoperire și învățare. De exemplu, Revolut Junior, care s-a lansat în România în timpul lockdown-ului, în martie 2020, și-a dublat numărul de utilizatori în ultimele 10 luni.

Tranzacțiile cu smartphone-ul schimbă ”regulile jocului”. La plată, platformele digitale sunt mai des utilizate decât cardurile fizice, iar plata prin aplicația smartphone (Apple Pay și Google Pay) este din ce în ce mai preferată utilizării cardului. Prezența unui dispozitiv sau instrument real, fizic, pentru a facilita tranzacțiile, a început să piardă teren în fața plăților cu telefonul. Regulile privind sănătatea și igiena în spațiile publice și comerciale și campaniile de prevenire a răspândirii COVID-19 derulate de comercianții cu amănuntul și furnizorii de servicii financiare au favorizat această tendință. În timp ce numărul tranzacțiilor efectuate cu cardul a crescut cu 67% între septembrie 2021 și februarie 2020, plățile online au progresat cu 154%, iar plățile pe smartphone cu aproape 300%.

În februarie 2020, plățile online reprezentau 38% din valoarea totală a tranzacțiilor. Un an mai târziu, în februarie 2021, transferurile online/e-commerce reprezentau 53% din totalul plăților, dar nivelul maxim atins în perioada de referință a fost de 61% din valoarea tranzacțiilor totale, indiferent de modalitatea de plată, în aprilie 2020. În timp ce ambele forme de plată au înregistrat creșteri, în raport cu luna februarie 2020, plățile online și prin comerț electronic au avut o creștere de patru ori mai mare decât cea a tranzacțiilor cu cardul (ca valoare totală a tranzacțiilor) între februarie 2020 și mai 2021.

Economia digitală și comerțul electronic fac din ce în ce mai mult parte din viața noastră. Ușor, instant, curat și sănătos!

Creșterea tranzacțiilor transfrontaliere. Clienții doresc mai multe modalități de a folosi și de a obține valoare din banii lor. De la economii la plăți instant și recompense sau reduceri la comercianți, aceștia caută servicii ușor de utilizat într-un singur loc. În lipsa mobilității fizice, consumatorii aleg mobilitatea financiară. Astfel că, atât numărul clienților care efectuează tranzacții transfrontaliere pe Revolut, cât și numărul acestor tranzacții a crescut semnificativ între februarie 2020 și septembrie 2021.

În perioada menționată, numărul clienților care efectuează tranzacții transfrontaliere a crescut cu 170%, în timp ce numărul total de tranzacții a crescut cu 490%. Iar acest trend a făcut din Revolut una dintre platformele preferate pentru diferite schimburi valutare și pentru plăți la un curs interbancar transparent și avantajos (în zilele lucrătoare).

Consumatorii testează tot mai multe modalități de a folosi și de a obține valoare din banii lor. Au un apetit mai evident pentru gestionarea banilor lor prin soluții tehnice ușor de utilizat, ajutându-i să aibă servicii „all-in-one”: gestionarea cheltuielilor și a veniturilor personale, controlul și trasabilitatea conturilor familiale sau ale copiilor, urmărirea și previzionarea bugetelor pentru achizițiile majore sau momentele importante. De asemenea, utilizatorul este dispus să testeze și să înțeleagă noi modalități de investiții pe termen mediu și lung, să aibă cât mai multe plase de siguranță prin servicii de asigurare (în special asigurări de sănătate), protecție suplimentară la situații neașteptate, atunci când sunt în vacanță, tranzacții instantanee (peer-to-peer, cont-cont, plăți).

Acest comportament prudent și practic este evidențiat de adoptarea tot mai mare a diferitelor planuri complexe – Revolut Premium sau Revolut Metal – sau a celor care permit un acces rapid și intuitiv pentru consumatori la conturile și serviciile lor prin opțiuni multi-ecran (mobil / desktop). Împreună cu soluțiile de tipul ”right here, right now” (aici și acum), utilizatorii preferă să aibă instrumente de investiții la distanță, cum ar fi pușculițele electronice, dar și asigurări de sănătate (inclusiv COVID 19), compensații pentru zboruri sau bagaje întârziate și mai multe conturi Junior, pentru familiile cu mai mulți copii. În căutarea acestor avantaje, consumatorii sunt mai dispuși să plătească o taxă modică ce variază de la 14,99 la 54,99 lei/ lună pentru planurile plătite decât făceau înainte de pandemie. De exemplu, abonamentele la planurile plătite au crescut în septembrie 2021 cu 149% comparativ cu februarie 2020, o rată de adopție superioară celei pentru planul Standard (gratuit).

De asemenea, în tranzacțiile peer-to-peer s-a observat o tendință pozitivă între cele două perioade, cu o creștere de + 157% a sumelor primite de utilizatorii Revolut și + 150% progresul sumelor trimise de utilizatorii aplicației, în ultima perioadă menționată.

Românii nu-și mai țin banii sub saltea, ci în „portofelul electronic”, iar economisirea a crescut

Românii au fost mai economi și au pus deoparte mai mulți bani pentru planuri și achiziții majore (mașini, vacanțe, evenimente personale speciale, cadouri), iar sumele economisite în pușculițele electronice au crescut cu 167%, în timp ce numărul de conturi aproape s-a dublat în cele 20 de luni de pandemie, și s-a triplat față de ianuarie 2019. Românii au continuat să parieze pe euro, în privința economiilor, 48% din sumele economisite în pușculițele digitale fiind în moneda europeană. Pe locurile următoare au figurat moneda națională (cu aproximativ 29 %) și dolarul american (cu 11%) din suma totală economisită. Cu toate acestea, românii economisesc mai puțin ca alți europeni care utilizează aceeași aplicație. În medie, de la începutul anului, un român a economisit 165 euro prin seifurile Vault disponibile în aplicație, în timp ce un italian a pus deoparte, în medie, 324 de euro de persoană, un francez – 386 de euro, un suedez –  349 de euro, un spaniol – 479 de euro sau un german – 480 euro. Economiile consumatorilor români au fost plasate în nu mai puțin de 80 de monede și criptomonede.

În timp ce ne pregătim pentru momentele comerciale și de vânzări de vârf ale anului (Black Friday, Crăciun, Anul Nou), vom vedea cum aceste tendințe vor influența și remodela cu siguranță experiența consumatorilor și peisajul financiar general din anul următor. Viitorul va fi cu siguranță mai digital și mai spontan, mai puțin fizic și tangibil, inclusiv în privința propriilor bani. Poate că România nu a descoperit încă beneficiile economiei digitale și ale e-guvernării, dar, cu siguranță, românii sunt dispuși să îmbrățișeze, într-un ritm rapid, cele mai noi aplicații, software-uri, platforme electronice pentru a-și face banii mai profitabili.

 

Revolut – o singură aplicație pentru toate nevoile financiare

Revolut construiește prima super-aplicație financiară cu adevărat globală pentru a ajuta oamenii să obțină mai mult de la resursele lor financiare. În 2015, Revolut s-a lansat în Marea Britanie, oferind servicii de transfer instant și schimb valutar. Astăzi, peste 16 milioane de clienți din întreaga lume, dintre care peste 1,4 milioane în România, folosesc zeci de produse inovatoare Revolut pentru a efectua peste 150 de milioane de tranzacții pe lună.

Prin intermediul serviciilor noastre pentru persoane fizice și companii, îi ajutăm pe clienți să-și îmbunătățească sănătatea financiară, le oferim mai mult control asupra banilor lor și îi ajutăm să fie conectați unii cu alții, indiferent unde se află în lume. www.revolut.com