Procesul de informatizare din sistemul judiciar are toate şansele să schimbe radical faţa, dar şi eficienţa justiţiei din România. În era computerelor, dreptatea s-ar putea face mai rapid şi în condiţii mai civilizate.

Anul 2007 va aduce Justiţiei din România un efectiv complet la capitolul dotari în sistemul informatic. Prin programul PHARE 2004, vor fi livrate instanţelor şi parchetelor 6.000 de calculatoare, 400 de servere, 1.500 de imprimante, 170 de sisteme de stocare a datelor şi 300 de multifunţionale. Numai aceste echipamente mai despart sistemul judiciar din România de posibilitatea de a funcţiona la capacitate maximă.

Anul trecut, Ministerul Justiţiei a cumpărat şi a distribuit tuturor instanţelor şi parchetelor din ţară computere, servere, imprimante şi alte echipamente IT. Scopul a fost acela ca fiecare judecător, procuror ori grefier să aibă acces la calculator şi la internet. Ministerul a cumpărat echipamentele respective prin leasing, valoarea achiziţiilor ridicându-se la peste 18 milioane euro. Au fost folosite fonduri PHARE, iar cu banii au fost cumpărate, printre altele, 13.000 de computere, 1.000 de servere, 5.300 de imprimante. Tot de anul trecut, aproape toţi magistraţii au acces la internet, la Portalul instanţelor şi la Monitorul Oficial în format electronic. Cât despre justiţiabili, ei pot afla informaţii despre o cauză apelând la ECRIS, un sistem informatic la nivel naţional de gestiune a dosarelor, documentelor şi a tuturor informaţiilor legate de cazuri de instanţe, parchete şi Ministerul Justiţiei. Deocamdată, 195 de instanţe publică asemenea date pe site-ul Ministerului Justiţiei.

Echipamente de videoconferinţă şi sonorizare

Odată pusă la punct aparatura, trebuie instruiţi şi utilizatorii acesteia. Nu mai puţin de 10.000 de persoane din sistemul judiciar vor fi iniţiate în tainele IT-ului, tot pe bani din fonduri PHARE.
Din sălile de judecată mai lipseşte, în acest moment, aparatura modernă de înregistrare. Iar absenţa acestei facilităţi trebuie să înceteze din simplul fapt că prezenţa ei este o obligaţie legislativă. Sistemul, care va fi introdus în instanţe tot în acest an, se va baza pe staţii de lucru instalate în fiecare sală de judecată. La aceste PC-uri se vor conecta plăci de captură audio şi mixere performante, ce vor permite captarea sunetelor pe opt canale, cu posibilitatea ascultării unui singur canal ori a mai multor canale simultan. Un server central va stoca întreaga informaţie. Fiecare înregistrare va putea fi rapid identificată şi asociată cu dosarul din care provine, dar şi transcrisă rapid. Acelaşi sistem va asigura şi sonorizarea sălilor de şedinţă. Întregul echipament şi implementarea lui vor costa între cinci şi zece milioane de euro, potrivit estimărilor făcute de oficialii Ministerului Justiţiei.

O altă investiţie se va face în achiziţionarea echipamentelor de videoconferinţă şi audiere a martorilor sub acoperire. Această dotare este destinată curţilor de apel şi tribunalelor. Aparatura respectivă va permite audierea de către completele de judecată a martorilor aflaţi fie într-o sală alăturată, fie la distanţă. Un ecran mare se va afla în sala de şedinţă, iar altul, mai mic, în încăperea în care se află martorul a cărui identitate trebuie să fie protejată. Vocea şi imaginea respectivei persoane vor fi distorsionate. Asemenea echipamente există deja la cinci instanţe. Costurile implementării acestui sistem sunt estimate la minimimum 300.000 de euro şi maximum un milion de euro.

Tot pe lista „de făcut în 2007“ se află şi sistemul de arhivare electronică pentru întregul sistemul judiciar, care va fi finanţat din fonduri PHARE 2005. Parchetele, instanţele şi penitenciarele vor fi dotate cu aparatură performantă de scanare şi arhivare. Astfel, toate dosarele vor putea fi arhivate electronic şi păstrate, fără a fi deteriorate. În acelaşi timp, accesul la date din dosar se va face instantaneu.

Sisteme pentru audierea martorilor sub acoperire

Ultima prioritate a Ministerului este implementarea unei politici de securitate la nivelul sistemului judiciar, pentru care vor fi cheltuite două-trei milioane de euro, bani de la buget.
Tribunalul Bucureşti este un fel de instanţă-pilot când vine vorba despre sistemul informatic. Aici există deja echipamente şi sisteme care, pentru alte instituţii de acest gen, sunt doar un vis. Unul pe cale să devină realitate, dacă ţinem cont de planurile Ministerului Justiţiei. Revenind la Tribunalul Capitalei, acesta beneficiază deja un sistem de audiere a martorilor cu identitate protejată. „În timpul audierii, martorul se află undeva, în clădire ori chiar în afara ei. Pe monitorul din sala de şedinţe, apare o imagine distorsionată a acestuia. De asemenea, vocea este modificată. Audierea însă se face online. Noi ne-am folosit de sistemul ECRIS şi am utilizat pentru aparatura pe care o aveam deja un soft pentru distorsionarea imaginii şi a vocii“, ne-a explicat judecătorul Laura Andrei, vicepreşedinte al Tribunalului Bucureşti. Una dintre facilităţile de care duce încă lipsă instanţa bucureşteană este, potrivit magistratului Laura Andrei, posibilitatea de a beneficia de baza de date a Evidenţei Populaţiei: „Aş vrea un acces protejat, cu o identitate foarte clar stabilită, la această bază de date, în aşa fel încât să nu existe amânări în dosare doar pentru că, de exemplu, o citaţie nu a fost trimisă la adresa corectă“. 

18,4 milioane de euro
este suma cheltuită, până acum, pentru dotările din sistemul informatic al instanţelor şi parchetelor

Infochioşcurile câştigă teren

Premieră Primul sediu al justiţiei care a beneficiat de infochişcuri este Tribunalul Municipiului Bucureşti. Iniţiativa de a achiziţiona două asemenea aparate a aprţinut conducerii acestei instanţe. Cele două infochişcuri au deja câteva luni vechime la tribunal şi sunt plasate chiar la intrarea în noul sediu al instituţiei din Bd. Unirii.

Eficienţă Justiţiabilii pot accesa, cu ajutorul acestui computer, informaţii de genul: datele fixate pentru şedinţele de judecată, numere de dosar, obiectul cauzei, părţile implicate etc. Sunt lucruri pe care, până la apariţia infochioşcurilor, oamenii nu le puteau afla decât stând la coadă la registratură ori la arhivă şi frunzărind dosare imense. După ce infochişcurile şi-au dovedit eficienţa la Tribunalul Bucureşti, Ministerul Justiţiei a transformat dotarea tututor instanţelor din România cu asemenea aparate într-o prioritate. Suma necesară estimată pentru implementarea infochioşcurilor este de aproximativ trei-patru milioane de euro.