Sunt voci in piata care sustin ca acest proiect vine prea tarziu si ca infiintarea institutiei ar fi trebuit sa se produca in cursul anului trecut. „Astfel, jucatorii de pe piata telefoniei fixe ar fi aparut mai devreme. Deocamdata, nu a aparut nimeni”, sustine Nicolae Oaca, analist de telecomunicatii.
Totusi, mai bine mai tarziu decat niciodata. Pe de alta parte, se naste intrebarea daca era absolut necesara infiintarea unei autoritati distincte, sau daca era suficient ca atributiile noii autoritati sa intre in sarcina Inspectoratului General pentru Comunicatii. Dan Nica, ministrul comunicatiilor sustine ca „este bine sa existe o autoritate dedicata, care sa se ocupe exclusiv de reglementare in acest domeniu. Spre deosebire de Inspectoratul General pentru Comunicatii, care desfasoara doar o activitate de control, noua autoritate va putea lua si unele decizii.” O alta problema este legata de institutia fata de care va fi subordonata noua ANRC. „Autoritatea va fi subordonata Guvernului, nu Parlamentului. Astfel, ANRC va avea avantajul unei mai mari operativitati”, spune Dan Nica.
Nicolae Oaca este de parere ca noul organism ar trebui sa se subordoneze Parlamentului. „Guvernul este alcatuit pe criterii politice. In plus, statul este actionar majoritar la RomTelecom, deci, din acest punct de vedere, ar putea fi partinitor”, spune Nicolae Oaca. „Toate isntitutiile care reglementeaza piata ar trebui sa fie subordonate Parlamentului, nu intereselor de moment ale Guvernului”, afirma Alin Theodor Ciocarlie, analist economic si senator al Partidului Umanist Roman:
De cine va fi numit presedintele Autoritatii? „Probabil, de Guvern sau de premier”, raspunde ministrul Dan Nica. Nicolae Oaca prefera varianta numirii sefului ANRC de catre un Consiliu de Administratie, desemnat de Parlament. „Board-ul de conducere ar trebui sa reuneasca atat specialisti in comunicatii si drept, cat si oameni din comunitatea de afaceri”, conchide analistul.    

Atributii ale Autoritatii nationale de Reglementare in Comunicatii

· elaborarea si publicarea autorizatiilor generale,
· supravegherea si controlul respectarii obligatiilor impuse furnizorilor de retele si servicii prin autorizatiile generale,
· controlul indeplinirii obligatiilor impuse furnizorilor de serviciu universal,
· reglementare in domeniul prelucrarii datelor cu caracter personal si protectia vietii private in telecomunicatii.