Concediere cu masinute, flori si fluturasi

o campanie pentru „broscuta“ Volkswagen realizata la Londra, in urma cu un an. Headvertsing, autoarea reclamei Smart, a luat masuri dure. Pana acum doua saptamani, intre Academia Militara si Eroilor din Bucuresti era plantat un panou publicitar care promova „Primul show-room Smart din Romania“. Reclama, dupa cum se vede din fotografie, prezenta un soare, un copac si niste fluturi stilizati dupa forma automobilelor Smart. Originala executie a celor de la Headvertising! Doa

o campanie pentru „broscuta“ Volkswagen realizata la Londra, in urma cu un an. Headvertsing, autoarea reclamei Smart, a luat masuri dure. Pana acum doua saptamani, intre Academia Militara si Eroilor din Bucuresti era plantat un panou publicitar care promova „Primul show-room Smart din Romania“. Reclama, dupa cum se vede din fotografie, prezenta un soare, un copac si niste fluturi stilizati dupa forma automobilelor Smart. Originala executie a celor de la Headvertising! Doar la prima vedere. Arhiva festivalului international de creatie publicitara Epica 2004 contine insa mai multe printuri cu aceeasi idee si stil precum reclama Smart. Numai ca aceste printuri sunt pentru noua „broscuta“ de la Volkswagen. Daca in campania VW, realizata de DDB Londra in 2004 si nominalizata la Epica, fiecare executie prezenta un singur element compus din masini (fluturi, soare, flori), lucrarea de pe „malul Dambovitei“ era o sinteza a celor trei printuri internationale.Capital a adresat mai multe intrebari agentiei Headvertising legate de aceste asemanari frapante. Reactia agentiei a fost atipica industriei, care de fiecare data in astfel de situatii se agata de justificarea ipocrita: „este o simpla coincidenta!“ Headvertising nu a raspuns punctual la intrebari, in schimb a trimis un comunicat de presa surprinzator. Agentia recunoaste asemanarea si „anunta intreruperea contractului de munca al art-directorului responsabil pentru vizualul reclamei la „show-room-ul Smart“. Cu alte cuvinte, conducerea Headvertising anunta, in premiera, ca un creativ a gresit si a fost concediat. Comunicatul nu precizeaza numele art-directorului (dar nici Capital nu-l da publicitatii pentru a-i da sansa omului sa se angajeze in alta parte). „Argumentele art-directorului implicat in acest incident – termenele stranse, imposibilitatea de a fi la curent cu toate campaniile din lume si probabilitatea de a cadea pe un concept folosit anterior – nu au putut finalmente explica asemanarea frapanta dintre cele doua executii. Asta, cu atat mai mult, cu cat solutia vizuala propusa nu avea o evidenta justificare la nivelul conceptului de comunicare“ – se arata in comunicatul Headvertising.Mihai Cocea, unul dintre asociatii agentiei Headvertising, a fost surprins neplacut de descoperirea Capital: „Privind campania Beetle, am fost pur si simplu consternati cand am vazut asemanarea. Ne-am dat seama de problema pe care o puteam crea, dar ne-am asumat intreaga responsabilitate. Multumesc Casei Auto, companiei Autorom si grupului Porsche Romania, care ne-au ajutat sa rezolvam aceasta situatie pe cale amiabila.“ Cum spuneam, gestul lui Headvertising este atipic si unic in peisajul publicitatii romanesti. Este atat un exemplu de corectitudine, cat si unul de imagine. (Demersul Capital nu a urmarit sanctiuni, ci niste clarificari.) In urma sesizarii Capital, campania pentru show-room-ul Smart a fost intrerupta imediat, cele cinci panouri fiind demontate. Matei Albulescu, directorul marcii Volkswagen in Romania, considera ca imaginea modelului Beetle nu a fost afectata si intentioneaza sa inchida incidentul pe cale amiabila. Situatia neplacuta in care s-a aflat Headvertising va avea consecinte in interiorul agentiei: „Am luat deja hotararea de a concepe un sistem de control intern si mai riguros al produsului creativ, astfel incat sa incercam sa evitam orice incidente asemanatoare“, a declarat Mihai Cocea. Headvertising a dovedit, de asemenea, ca nu poarta pica revistei Capital pentru aceasta „descoperire“ care i-a pus in dificultate, asa cum se intampla cu alte agentii. Nu stim cate bobarnace a incasat agentia de la client, dar faptul ca a avut curajul sa-si recunoasca gresala, fara rezerve, este laudabil. In acest mod, am demonstrat inca o data, in mod public, pozitia noastra lipsita de compromisuri si «toleranta zero» in ceea ce priveste lipsa de etica profesionala“, a declarat Serban Alexandrescu.