Concedieri şi posibile închideri de fabrici Volkswagen. Sindicatele vorbesc de o „greșeală istorică”

Volkswagen

SURSA FOTO: Dreamstime

Sindicaliștii au tras un semnal de alarmă către Volkswagen, avertizând compania să nu comită o „greșeală istorică” în cadrul negocierilor recente, care vor influența politicile de concediere și închiderea fabricilor din Germania, potrivit Reuters.

Tensiuni grave la Volkswagen. Avertismentul sindicatelor

Tensiunile la Volkswagen au crescut în cadrul companiei din cauza intenției conducerii de a închide uzine, o măsură care ar reprezenta o premieră pentru fabricile din Germania. Sindicatul puternic IG Metall s-a angajat să combată orice decizie de închidere a fabricilor.

IG Metall este, de asemenea, responsabil pentru negocierea noilor contracte colective de muncă pentru cei 130.000 de angajați ai Volkswagen din Germania, având în vedere că, la începutul acestei luni, compania a anulat acordurile care garantau drepturile lucrătorilor din șase dintre uzinele sale din țară, acorduri ce datează din anii ’90.

Reprezentanții sindicaliști au promis să opună rezistență față de orice concedieri și au criticat conducerea pentru dificultățile cu care se confruntă compania. Aceștia au îndreptat și acuze către guvernul condus de cancelarul Olaf Scholz, reproșându-i lipsa de sprijin pentru unul dintre cei mai mari angajatori din Germania. IG Metall a amenințat cu greve, posibile începând cu decembrie, și a solicitat o creștere salarială de 7% pentru angajați.

„Un păstor bun are grijă de oile sale și le ține împreună. Păstorul Volkswagen amenință să ia pielea de pe ele și să le arunce afară într-un uragan”, a afirmat Thorsten Groeger, negociatorul-șef al IG Metall, în fața muncitorilor.

Daniela Cavallo, lidera consiliului muncitorilor, a evocat istoria de 87 de ani a companiei, subliniind că fundațiile acesteia au fost construite cu fonduri obținute de la organizațiile sindicale de către regimul nazist.

„Cu o rată medie a dobânzii, acest capital, pe care naziștii l-au jefuit de la mișcarea sindicală la momentul respectiv, ar fi generat miliarde de euro de-a lungul decadelor. Acești bani, banii noștri, sunt astăzi Volkswagen Group”, a declarat ea.

Cu toate acestea, Cavallo a menționat că liderii sindicali sunt deschiși la negocieri cu conducerea companiei. Unii angajați ai Volkswagen au afișat pancarte cu mesajul: „Lipsă de muncitori calificați în conducere – căutăm experți”.

SURSA FOTO: Volkswagen.ro

Prețurile ridicate la energie afectează competitivitatea

Conducerea Volkswagen susține că prețurile ridicate la energie și costurile forței de muncă din Germania îi afectează competitivitatea față de rivalii din alte țări europene, precum și față de cei din China, care aspiră să capteze o parte semnificativă din piața europeană de autoturisme electrice.

Arne Meiswinkel, șeful departamentului de personal al brandului VW, a reiterat această idee la debutul negocierilor cu sindicatele, afirmând că reducerea costurilor este esențială pentru menținerea competitivității.

„Germania rămâne în urma concurenței. Brandul nostru de bază Volkswagen este afectat în mod deosebit de asta. Competiția internațională amenință să ne depășească”, a spus el.

„Trebuie să lucrăm împreună să restructurăm compania noastră. Situația este gravă”, a subliniat reprezentantul conducerii.

Agenția Reuters notează că simpla menționare a numelui lui Meiswinkel în timpul discursului lui Groeger a fost primită cu huiduieli de către muncitori. De asemenea, și alți mari producători auto germani, precum Mercedes-Benz și BMW, se confruntă cu probleme, reevaluându-și estimările de profit în urma unei cereri scăzute din China.

Dificultățile de la Volkswagen au stârnit îngrijorări în rândul coaliției de guvernare condusă de Olaf Scholz, care se confruntă cu provocări majore în relansarea creșterii economice și va avea un test de popularitate important anul viitor, cu ocazia alegerilor generale.

Robert Habeck, ministrul economiei și vicecancelar, a declarat săptămâna trecută, în cadrul unei vizite la o uzină, că își dorește să sprijine Volkswagen în această perioadă de austeritate, fără a ajunge la închiderea fabricilor.

El a adăugat că există limitări în ceea ce privește ajutoarele pe care Volkswagen le poate aștepta din partea guvernului, care se confruntă cu propriile probleme financiare. Groeger, negociatorul-șef al sindicatelor, a recunoscut că Volkswagen se confruntă cu provocări majore, dar a subliniat că succesul companiei de-a lungul anilor s-a bazat pe colaborarea cu angajații, nu pe conflicte.

„Să trimiți preavize, să spargi porțelanul și apoi să te minunezi la toată harababura: aceasta este o încălcare flagrantă a unui tabu – și o greșeală istorică. Plus că ar costa o grămadă de bani”, a declarat acesta.