Previzibila reducere a taxelor creează oportunităţi pentru amatorii afacerilor în franciză, în ciuda faptului că este de aşteptat ca ritmul de deschidere de noi astfel de puncte comerciale să scadă în lunile următoare. Potenţiali francizaţi sunt angajaţii care cad victimă disponibilizărilor. Anul 2008 a adus o creştere a magazinelor francizate de 15%-20% faţă de 2007. Potrivit directorului CHR Consulting şi a siteului francize.ro, Răzvan Blid, „lucrurile au mers foar
Previzibila reducere a taxelor creează oportunităţi pentru amatorii afacerilor în franciză, în ciuda faptului că este de aşteptat ca ritmul de deschidere de noi astfel de puncte comerciale să scadă în lunile următoare. Potenţiali francizaţi sunt angajaţii care cad victimă disponibilizărilor.
Anul 2008 a adus o creştere a magazinelor francizate de 15%-20% faţă de 2007. Potrivit directorului CHR Consulting şi a siteului francize.ro, Răzvan Blid, „lucrurile au mers foarte bine pånă în ultimul trimestru, cånd s-au deteriorat vizibil, pentru că, aşa cum s-a întåmplat în toate domeniile, lumea a intrat în panică“. Aşadar, trebuie să mai treacă mult timp pånă cånd o evoluţie asemănătoare se va repeta. Pentru 2009, crede Răzvan Blid, există două scenarii: unul prevede menţinerea pieţei la acelaşi nivel ca la finalul lui 2008; cel mai pesimist, dar, totodată, cel mai apropiat realităţilor pieţei, presupune o scădere cu 5%-10%, atåt a cifrei de afaceri a acestui segment de companii, cåt şi a ritmului de intrare de noi branduri pe piaţă.
Prognoza sa este, în parte, confirmată. Un studiu realizat de firma de consultanţă Mondaq arată că anii marcaţi de dificultăţi financiare severe au coincis, în trecut, cu perioadele de maximă dezvoltare a reţelelor de franciză, tocmai datorită apetenţei noilor şomeri de a încerca să-şi continue viaţa profesională într-un business relativ sigur, în care lipsa lor de experienţă în managerierea unei afaceri este compensată de know-how-ul companiei-mamă. Pe de altă parte, însă, dificultăţile de a contracta orice tip de credit în această perioadă pun sub semnul întrebării capacitatea acestora de a o lua de la zero prin deschiderea unei francize.
Cei din urmă ar trebui să fie cei dintåi
În momentul de faţă, piaţa autohtonă a francizelor se împarte astfel: 56% retail, 29% servicii, 15% fast-food. Potrivit lui Răzvan Blid, anul acesta, segmentul food va lua avånt. Iar dacă serviciile (cu precădere cele de training şi îngrijire) o vor duce şi ele bine, cea mai afectată zonă se prefigurează a fi fashion retailul, din motivul evident al investiţiilor necesare prea mari, de pånă la un milion de euro. Acelaşi obstacol va sta şi în calea dezvoltării segmentului francizelor de lux, una dintre cele mai profitabile nişe, pånă acum. „Încă avem foarte puţine francize pe lux, iar cele mai multe sunt în modă şi hotelărie. Sunt însă domenii ca spa, travel sau produse alimentare organice unde nu avem niciun brand de renume“, spune Oliver Petcu, directorul firmei CPP Management Consultants. Iar perioada următoare nu va aduce, în mod evident, creşteri din niciun punct de vedere. „Criza actuală încetineşte dezvoltarea şi intrarea de noi mărci de lux în franciză, acest segment fiind cel mai scump din punctul de vedere al investiţiei iniţiale“, spune Oliver Petcu, deşi, completează el, „avantajele sunt indubitabile, printre acestea număråndu-se exclusivitatea teritorială, accesul la bugete de marketing şi de training al personalului sau reprezentarea mărcii respective pe termen lung (minimum opt ani)“.
Răzvan Blid, Managing Partner, CHR Consulting
2 miliarde de euro este cifra de afaceri estimată a firmelor dezvoltate în sistem de franciză în Romånia la sfårşitul lui 2008