Concediul, la pachet cu shoppingul în străinătate

Marile capitale europene se pregătesc să intre „la reducere“, retailerii vorbesc limba cumpărătorului, iar acesta din urmă se lasă dus de val. Rezultatul se vede în bilanțul magazinelor și în sumele pe care românii le scot din țară în perioada sărbătorilor de iarnă și a începutului de an

Reduceri, sale, rebajas, angebote, oricum i-am spune, românii înțeleg limba universală a cumpărăturilor la prețuri promoționale. Sunt primele cuvinte pe care un „shopaholic“ le caută cu privirea în vitrinele magazinelor la final și început de an. Și pentru că oferta din mallurile noastre nu le ajunge, românii „își caută fericirea“ în alte capitale ale modei. Milano, Paris, Frankfurt, Londra sau Dubai sunt printre cele mai căutate, astfel că agențiile au introdus în oferta lor și o mică escapadă în magazinele din străinătate. Turismul de shopping țintește anumiți clienți, în special pe cei cu un buget disponibil de aproximativ 1.500-2.000 de euro pentru o deplasare de trei-patru zile în Europa, respectiv 2.000-3.000 de euro pentru Dubai sau New York, sume care includ atât sejurul în sine, cât și banii destinați cumpărăturilor. Cifrele agențiilor arată că, în perioada ianuarie-februarie, câteva zeci de mii de români apelează la minivacanțe de shopping, fie contractând un turoperator, fie pe cont propriu.

Cheltuieli de zeci de milioane

Potrivit calculelor Capital, pe baza datelor furnizate de agenţii, românii cheltuie, pentru această perioadă, între 20 și 30 de milioane de euro pentru a-și satisface pofta de modă. Aproape o treime din acestă sumă va avea ca destinaţie Dubaiul, unde în perioada ianuarie-februarie se desfășoară festivalul de shopping. Deși este un eveniment ce are loc din 1996, românii l-au descoperit cu adevărat în urmă cu trei-patru ani, propulsat fiind de ofertele agențiilor. Potențialul Dubaiului se vede și în „bătălia din aer“, luând în calcul că sunt trei companii aeriene care zboară către această destinație în această iarnă. În decembrie și ianuarie, un sejur de șapte nopți costă 680 de euro de persoană, turistul având incluse biletele de avion, transferurile și cazarea cu mic dejun la un hotel de trei stele (ofertă Prestige Tours).

Cel mai ieftin, cel mai scump

Privind oferta turoperatorilor – bogată pentru un astfel de produs -, Istanbulul este cea mai accesibilă destinație de shopping, în contextul proximității de România. Acest lucru a fost luat în calcul de agențiile de turism care au pregătit oferte pentru această destinație atât cu autocarul, cât și cu avionul. Tarifele pornesc de la 119 euro pentru sejururi la trei stele, cu transport cu autocarul (ofertă Klever Travel). Totuși, oricât de atractive par ofertele din fostul Constantinopol, cumpărăturile adevărate se fac la Viena, Londra, Paris și Milano, acestea ocupând primele poziții în topul orașelor de shopping preferate de români, după cum afirmă reprezentanții din industrie. Un weekend de shopping la Londra sau Paris costă aproximativ 500 de euro.

Acest articol a apărut în Suplimentul de Turism realizat de Capital și a fost distribuit cu ediţia print numărul 45 a revistei Capital din săptămâna 11-17 noiembrie 2013