Exportul pare a fi singura soluţie rămasă la îndemâna producătorilor de materiale de construcţii din România. Tot mai multe companii din acest segment de piaţă îşi concentrează activitatea în afara ţării, iar pentru unii această strategie a adus rezultate peste aşteptări.
Producătorul de adezivi Den Braven România a raportat pentru primele zece luni ale acestui an vânzări totale de 33,7 mil. euro, depăşind rulajul pe întregul an 2008, când a înregistrat afaceri de 33,45 mil. euro. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, compania a consemnat o creştere de 30% şi în comparaţie cu vânzările întregului an 2009, o creştere de 9,4%.
„Aceste rezultate au fost determinate în primul rând de creşterea exporturilor, care au avansat cu 71% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, însă mai important este că am reuşit să obţinem o creştere a vânzărilor şi a numărului de clienţi în România, în condiţiile în care piaţa locală a materialelor de construcţii a scăzut cu peste 50%, iar aproximativ 80 de firme româneşti intră zilnic în faliment”, a declarat Adrian State (foto), directorul general al Den Braven România.
Valoarea exporturilor companiei a atins, în primele zece luni, un nivel de 16,6 mil. euro, cu 71% mai mare decât cel consemnat în perioada ianuarie-octombrie 2009, iar exporturile de spumă poliuretanică – produs utilizat în montajul de tâmplărie de uşi şi ferestre, au totalizat 14,6 mil. euro, cu 73% mai mult decât în perioada similară a anului precedent. Cele mai importante vânzări au fost realizate pe pieţele din Polonia, Italia, Cehia şi Austria. Den Braven România exportă în prezent în 32 de ţări, după ce a intrat, în acest an, pe pieţele din Vietnam, Argentina şi Lituania.
Românii cumpără din magazin
Vânzările companiei pe piaţa românească s-au majorat cu aproximativ 5% în perioada ianuarie-octombrie, la 15,06 mil. euro, iar cele de spumă poliuretanică, principalul produs al firmei, au avansat cu 9%, la 4,4 mil. euro. Ponderea vânzărilor în marile reţele de magazine specializate în distribuţia materialelor de construcţii a fost de circa 55% în totalul cifrei de afaceri, comparativ cu nivelul de 45% înregistrat în anul 2007, anul cel mai prolific pentru sectorul românesc al construcţiilor, când produsele erau destinate preponderent segmentului business-to-business.
„Din cauza lipsei proiectelor mari şi a problemelor legate de lichidităţi, firmele de construcţii au renunţat să mai cumpere cantităţi mari de materiale care riscă să fie blocate pe stoc, aşa că preferă să le achiziţioneze direct din magazinele specializate. În acest an, vânzările noastre în reţelele key-account au crescut in medie cu peste 55%, iar în unele cazuri chiar s-au dublat”, a explicat Adrian State.
În urma rezultatelor înregistrate în primele zece luni, reprezentanţii Den Braven România estimează o creştere de minimum 20% a cifrei de afaceri la sfârşitul anului 2010, respectiv 37 milioane euro. În luna aprilie, estimările companiei vizau o creştere de 10-15% a cifrei de afaceri.
Grupul de origine olandeză Den Braven a fost achiziţionat, în luna august a acestui an, de concernul olandez Egeria, unul din cele mai mari fonduri de investiţii de tip „private equity“ din Olanda, şi de compania Wagram.