Urmând modelul occidental, dar şi pentru a se diferenţia de concurenţă şi a contracara efectele crizei, mulţi proprietari de cafenele şi cluburi organizează evenimente pentru a atrage clienţi.
Concertele live, serile tematice şi spectacolele de stand-up comedy sunt doar câteva dintre soluţiile găsite de managerii cafenelelor şi cluburilor pentru a atrage noi clienţi şi a-i fideliza pe cei existenţi. În cazul lanţului Cafepedia, de exemplu, a fost reluată seria de evenimente Afterwork. „Organizăm constant spectacole de muzică live, stand-up comedy etc. Trebuie însă menţionate şi evenimentele fashion, cafeneaua noastră fiind locul în care s-au desfăşurat toate cele trei ediţii ale V4Vintage.“, spune Silvana Borza, event manager Cafepedia, adăugând că aceste evenimente au ca scop să ofere o alternativă de petrecere a timpului liber. În spaţiul cafenelei Plach Friends & Coffee, care are în medie circa 10.000 de clienţi pe lună, se organizează două genuri de evenimente: cele fixe, săptămânale, şi cele periodice, cu o anumită tematică. Din prima categorie fac parte petrecerile karaoke, recitalurile de chitară clasică şi nai, precum şi serii de spectacole de stand-up comedy. A avut această strategie efectele scontate? „În unele cazuri, organizarea evenimentelor săptămânale, dar şi a celor tematice, creşte traficul în cafenea cu până la 100%“, spune Anamaria Bâlea, PR la Plach Friends & Coffee. „Cei care participă la aceste evenimente se încadrează în segmentul middle şi top management, pasionaţi de muzică“, a adăugat ea. „Peste 50% din clienţii lanţului Cafepedia îşi conduc propriile afaceri sau fac parte din managementul superior. În general, evenimentele aduc clienţi punctuali, iar acesta este modul în care noi i-am fidelizat pe cei existenţi“, spune şi Silvana Borza.
Unii clienţi vin şi de 3-4 ori pe săptămână
Şi cafeneaua Lente din Bucureşti găzduieşte concerte de jazz, expoziţii de fotografie, grafică, pictură, seminarii de cultură japoneză etc. Potrivit managerilor, locaţia este vizitată de circa 3.000 de persoane pe lună, din care mai mult de jumătate sunt cei care revin, unii chiar şi de trei-patru ori pe săptămână. „Serile în care organizăm evenimente sunt mai aglomerate“, spun reprezentanţii Lente. Cafeneaua Verona a fost amenajată în clădirea care găzduieşte librăria Cărtureşti de pe bulevardul Magheru din Capitală. Investiţia, în valoare de aproximativ 150.000 de euro, a fost efectuată în două etape: prima a început în urmă cu doi ani, când a fost renovat subsolul, iar cea de-a doua, în 2009, când a fost dată în folosinţă cafeneaua. „În prezent, avem minimum 4.000 de clienţi pe lună, fără a lua în calcul creşterile aduse de organizarea anumitor evenimente sau de cei care ne vizitează expoziţiile“, spune Alina Jijău, PR&Events Manager la Cărtureşti, adăugând că evenimente similare sunt găzduite şi de cafeneaua librăriei din cadrul Institutului Francez, inaugurată în septembrie.
Seinfeld din Carpaţi
În ultimii cinci ani, au câştigat teren şi reprezentaţiile de stand-up comedy, spectacole a căror desfăşurare depinde, în principal, de reacţiile publicului, care este parte integrantă a showului.
În România, acest gen de comedie a debutat, în 2003, la Café Deko, aflată în incinta Teatrului Naţional. În ultimii ani, numărul trupelor de stand-up comedy a crescut, în prezent existând cel puţin cinci echipe care susţin spectacole în toată ţara. „Proprietarii de cafenele şi cluburi s-au arătat interesaţi, cererea pentru acest gen de spectacole fiind în creştere în ultima vreme“, a spus Narcisa Sîrboiu, organizatorul proiectului „Stand-up in the city“, o serie de spectacole care se desfăşoară în localuri din 12 oraşe. Ioan Ionescu, director al firmei care deţine Glendale Art Café din Capitală, a explicat că „acesta este un tip de divertisment relativ nou pe piaţă, capabil să atragă un public destul de însemnat şi să contribuie la creşterea vânzărilor“. Numărul mediu de spectatori pe seară este de 200, dar acesta depinde şi de capacitatea sălilor. În Glendale Art Café, spre exemplu, la o reprezentaţie, numărul mediu de clienţi este de 60, capacitatea totală a sălii fiind de o sută de locuri. „Organizarea acestor evenimente duce la creşterea numărului de clienţi cu cel puţin 80% faţă de zilele în care nu au loc spectacole“, a spus Ioan Ionescu. Cât priveşte profilul celor care preferă acest gen de spectacol, cea mai mare parte a publicului este formată din studenţi şi tineri absolvenţi, dar segmentul de public se află într-o continuă dinamică.
21.300 este, potrivit datelor de la Registrul Comerţului, numărul estimativ de cafenele şi baruri existente, la începutul anului 2009, în România
Poveşti de succes
A dat domeniul IT pe o carieră în entertainment
Costel a urcat pentru prima dată pe scena de stand-up comedy din Café Deko în 2004, la propunerea unui prieten, care a văzut în el un potenţial comediant. După încercări reuşite de a amuza un public necunoscut, el a ales să rămână pe drumul comediei, renunţând la o carieră în domeniul IT şi optând pentru teatru. „Nu era o prea mare afacere pe atunci, dar pe parcurs a devenit una profitabilă“, a spus el, adăugând: „Stand-up-ul a pornit ca o joacă şi a ajuns să fie o pasiune. Nu îl privesc ca pe un job“. Banii câştigaţi dintr-un spectacol depind de mulţi factori, dar suma lunară depăşeşte de cele mai multe ori 1.500 de euro. Trupa Deko a susţinut în cei şase ani de existenţă aproximativ o mie de spectacole live, iar în urmă cu puţin timp, cei trei membri şi-au deschis propriul club de stand-up comedy în Capitală.
Fenomenul „stand-up comedy“ invadează România
„Stand-up in the city” este proiectul de cea mai mare amploare organizat în România pe acest segment de entertainment. Spectacolele, susţinute de şapte comedianţi din cele mai cunoscute trupe, se desfăşoară în cluburi şi cafenele din Bucureşti, Timişoara, Iaşi, Braşov, Sibiu, Ploieşti, cu frecvenţă săptămânală, iar în oraşe mai mici (Bacău, Focşani, Piteşti, Sighişoara, Târgu Mureş, Suceava), la două săptămâni. Preţul biletului de intrare la o astfel de reprezentaţie este de 20 de lei.