Concertele anului au rupt bilete de aproape opt milioane de euro

La finalul unei veri în care peste 50 de artişti i-au încåntat pe romåni, în topul zece al concertelor cu cele mai mari încasări apar artişti din toate genurile muzicale. Cu puţin timp înaintea începerii concertului de la Bucureşti al lui Lenny Kravitz, organizatorii au decis să permită intrarea liberă a fetelor însoţite de un posesor de bilet. Condiţia era să aibă asupra lor şi cåte o floare, iar scopul - să fie, astfel, umplute cele două peluze rămase

La finalul unei veri în care peste 50 de artişti i-au încåntat pe romåni, în topul zece al concertelor cu cele mai mari încasări apar artişti din toate genurile muzicale.

Cu puţin timp înaintea începerii concertului de la Bucureşti al lui Lenny Kravitz, organizatorii au decis să permită intrarea liberă a fetelor însoţite de un posesor de bilet. Condiţia era să aibă asupra lor şi cåte o floare, iar scopul – să fie, astfel, umplute cele două peluze rămase aproape goale. Trecånd peste numărul relativ mic de bilete våndute, estimat la 15.000 (circa 700.000 de euro), şi peste gafa artistului, care, în manieră deja clasică, a confundat publicul romån cu cel maghiar, concertul a fost catalogat ca fiind o reuşită.
Organizatorii, compania Emagic Entertainment, nu aveau, oricum, de ce să se plångă. Cu numai trei zile înainte, se bucuraseră de succesul singurului concert de proporţii din acest an, la care s-au våndut toate biletele, cel al trupei Metallica. În ciuda acestei performanţe, cu vånzări estimate la circa 1,2 milioane de euro, aproape cåt pentru întregul festival Best Fest sau Peninsula, evenimentul nu va rămåne, cel puţin din acest punct de vedere, în istoria concertelor susţinute în Romånia. În luna iulie a anului trecut, Rolling Stones strångeau pe stadionul Lia Manoliu nu mai puţin de 60.000 de spectatori, de peste două ori mai mulţi decåt cei care s-au dezlănţuit pe ritmurile Metallica. Mai mult, rivalii de la Depeche Mode, aşa cum erau percepuţi ei în anii ‘80, au fost urmăriţi în prestaţia de la Bucureşti de 42.000 de oameni. Discrepanţa are o explicaţie simplă: anul acesta, cel mai încăpător spaţiu de care au dispus organizatorii a fost Stadionul Cotroceni, după închiderea Naţionalului, la finalul anului trecut, în vederea reconstrucţiei.

Emagic a făcut vrăji anul acesta

Dacă pånă anul trecut mica piaţă a organizării de evenimente muzicale avea doi jucători cu contribuţii egale, în 2008, Emagic a deţinut, fără nicun dubiu, påinea şi cuţitul acestei industrii. Deşi are în portofoliu concertul Rolling Stones şi festivalul Coke Live, al doilea jucător, Events, nu a fost vizibil aproape deloc în 2008, asumåndu-şi doar aducerea în ţară a cåntăreţului italian Zucchero, la Mamaia, şi a mai tånărului Patrice, în Bucureşti. Cele două evenimente au avut însă, împreună, doar 5.000 de spectatori. „Grosul concertelor organizate de Events vine în a doua jumătate a anului“, promite Andreea Andreescu, managerul de comunicare al companiei, cap de afiş fiind concertul din 21 septembrie al lui Leonard Cohen, unde sunt aşteptaţi 8.000 de oameni.

O altă companie organizatoare, Fundaţia Phoenix, se apropie de primul pluton doar prin concertul de anul trecut al cåntăreţei americane Beyonce. Dintre evenimentele muzicale de anul acesta, după cum spune Paul Duncă, directorul firmei, cel mai bine se vånd biletele la concertul lui Jean Michel Jarre (care va avea loc în data de 10 noiembrie) şi cel al artistului spaniol Juanes.

Preţurile biletelor, sare pe rana organizatorilor

Aşa cum subliniază cu fiecare ocazie organizatorii, industria evenimentelor muzicale din Romånia este în continuare dependentă de bunăvoinţa sponsorilor. Vinovat de această situaţie este preţul biletelor –  prea mic, din perspectiva lor, dar destul de piperat, din punctul de vedere al spectatorilor. Un studiu de caz în acest sens vine din partea Andreei Andreescu: „Am produs Coke Live împreună cu Coca-Cola, suportånd costurile în mod egal – bugetul total de producţie a fost de aproximativ două milioane de euro, dintre care costurile tehnice au fost de circa 20%, costurile logistice, de 20%, iar onorariile, aproximativ 60%“. Cu circa 20.000 de bilete våndute, la un preţ mediu de 70 de lei, încasările au fost de 400.000 de euro. Evident, dacă nu ar fi existat şi aportul altor sponsori, evenimentul ar fi reprezentat un veritabil fiasco financiar. Aceeaşi situaţie este vizibilă şi în cazul celui mai mare concert organizat pånă acum în Romånia, cel al Rolling Stones, unde, din investiţia necesară, de 3,5 milioane de euro, vånzările de bilete nu au acoperit decåt două treimi.