Concertul AC/DC în România: un an de negocieri şi 2,5 milioane euro

Principalii jucători de pe piaţa de concerte, Emagic şi Events, anunţă pentru vii­tor proiecte modeste. Pe lângă criză, un motiv este apariţia u­nui nou concurent, care vrea să se impună prin con­certele anului 2010, AC/DC şi Eric Clapton. În biroul cu geamuri largi dintr-una din cele mai frumoase zone ale Bucureştiului, Denise Săndulescu, fondator al companiei D&D East Entertainment, povesteşte cum a reuşit să aducă în România probabil cea mai aşteptată

Principalii jucători de pe piaţa de concerte, Emagic şi Events, anunţă pentru vii­tor proiecte modeste. Pe lângă criză, un motiv este apariţia u­nui nou concurent, care vrea să se impună prin con­certele anului 2010, AC/DC şi Eric Clapton.

În biroul cu geamuri largi dintr-una din cele mai frumoase zone ale Bucureştiului, Denise Săndulescu, fondator al companiei D&D East Entertainment, povesteşte cum a reuşit să aducă în România probabil cea mai aşteptată trupă din acest moment, AC/DC. Are 31 de ani, cetăţenie germană (s-a stabilit în Frankfurt, împreună cu familia, încă de la şase ani) şi un mentor: Marcel Avram, „cel fără de care niciuna din reuşitele de până acum n-ar fi fost posibilă. El este cel care are, în primul rând, legăturile cu artiştii“.

„L-am cunoscut în Germania şi ne-am potrivit extraordinar de la prima întâlnire. E un om foarte bun care, din păcate, a fost decepţionat de toate companiile cu care a colaborat în România“, îl descrie Denise pe Marcel Avram, cunoscut în România mai ales ca organizator al concertelor Michael Jackson din Bucureşti. Explică, apoi, de unde dezamăgirea impresarului: „De obicei, el cumpără un turneu al unei trupe şi apoi îl poziţionează în ţările în care are parteneri locali. A adus multe proiecte aici (între care George Michael, de exemplu), dar până acum, din punct de vedere financiar a ieşit pe minus cu toate, aşa că renunţase“, spune directorul D&D.

Prin urmare, „am decis că pe piaţa românească mai era loc de un promoter puternic, nu era posibil să fie un singur jucător mare“. Experienţă avea întrucât, timp de doi ani, în Germania se ocupase tot cu organizarea de evenimente. A avut, în paralel, un magazin de modă pe artera comercială a Frankfurtului, în care a promovat designerii români. Povesteşte cu drag că „numele magazinului era Holly Golightly, după personajul din «Breakfast at Tiffany’s», care întruchipează, în concepţia mea, feminitatea absolută. Asta pentru că, nu-i aşa, în spatele fiecărui proiect există o poveste care îi dă adevărata culoare“.

Povestea din spatele AC/DC

Negocierile cu AC/DC au început în noiembrie 2008. „Speram noi, la acea vreme, să îi aducem încă din 2009, dar nu am reuşit din cauza lipsei de spaţii potrivite“. Apoi, în aprilie, a văzut ştirea cu venirea AC/DC în România. Era în Germania, împreună cu familia, iar Marcel Avram era în Israel, sărbătorea Paştele evreiesc.

„A fost un şoc, noi eram în mijlocul negocierilor cu ei, căutam deja spaţii potrivite, discutam cu distribuitorii de bilete, cu sponsori… detalii care au durat în total un an. L-am sunat pe Marcel şi am conceput în tandem un e-mail cu toate dovezile care certificau ce se întâmpla în România şi am trimis-o managerului trupei, iar acesta a dat imediat infirmarea oficială“. Îşi aminteşte că aceia care au pus la cale farsa îşi făcuseră chiar şi un site paralel, acdc.net (faţă de acdc.com, site-ul oficial al formaţiei), pe care era înscris concertul.

Cum a fost posibilă o asemenea cacealma? „În România se lucrează foarte mult pe încredere. La prima vedere, asta este ok. De fapt, însă, nu e, trebuie să existe nişte contracte foarte ferme, care trebuie respectate ad literam. Problema aceasta a devenit evidentă odată cu acest caz, când compania One Event (unul dintre organizatorii presupusului concert) s-a dezvinovăţit, spunând că, la rândul său, fusese trasă în piept. Cum să te asociezi cu un eveniment despre care nu ai toate detaliile?“.

Costul în­­tregului concert este de circa 2,5 mi­lioane de euro, în condiţiile în care contractele cu sponsorii vor fi semnate abia în ianuarie, odată cu stabilirea bugetelor de către companii. „Este, în mare, vorba de primii jucători din telecom şi răcoritoare“. Aportul acestora va trebui să fie substanţial, atâta timp cât preţurile biletelor (între 127 şi 477 de lei) sunt cele mai mici practicate până acum la evenimente de o asemenea amploare.

Fondată în 1973, trupa australiană a scos de-a lungul carierei 15 albume, vândute în 200 de milioane de copii. Albumul cu cel mai mare succes, „Back in Black“, este al doilea cel mai bine vândut din istorie, după „Thriller“, al lui Michael Jackson. Ultimul album, „Black Ice“, apărut în octombrie 2008, a ajuns pe primul loc în clasamentele din 29 de ţări (inclusiv Marea Britanie şi SUA).