Concesionarea in premiera pe zece ani, un caiet de sarcini incalcit care a dat nastere la o gramada de proteste, dar si oportunitatea unor fonduri structurale consistente pentru fericitii castigatori au transformat licitatia pentru concesionarea plajelor intr-un scandal care risca sa compromita sezonul. Pentru prima oara, Ministerul Mediului a hotarat ca plaja Marii Negre sa fie impartita in sectoare foarte mari – de cateva hectare, fata de anii trecuti, cand erau de cate
Concesionarea in premiera pe zece ani, un caiet de sarcini incalcit care a dat nastere la o gramada de proteste, dar si oportunitatea unor fonduri structurale consistente pentru fericitii castigatori au transformat licitatia pentru concesionarea plajelor intr-un scandal care risca sa compromita sezonul.
Pentru prima oara, Ministerul Mediului a hotarat ca plaja Marii Negre sa fie impartita in sectoare foarte mari – de cateva hectare, fata de anii trecuti, cand erau de cateva sute de metri patrati – si concesionata pe o perioada de zece ani. Pentru cele 33 de sectoare, Directia Apele Romane Dobrogea Litoral (DADL) a vandut peste 300 de caiete de sarcini, iar in final au fost depuse 83 de oferte. O batalie in toata regula, dar pentru ce? Conform legislatiei in vigoare, castigatorii nu au voie sa puna taxa de intrare pe plaja, ci doar taxa de inchiriere pentru sezlonguri si umbrelute. Mai mult, ei trebuie sa lase libera 20% din suprafata sectorului concesionat, astfel ca teoretic oricine poate face plaja gratis pe prosopul propriu. In realitate, mizele sunt doua: posibilitatea de a construi baruri pe plaja si fondurile structurale de zeci de milioane de euro la care vor avea acces castigatorii. Nemaivorbind de faptul ca taxa de concesiune se majoreaza de la an la an doar proportional cu inflatia. Asa se explica interesul brusc al unor companii care nu prea aveau legatura cu turismul si care au reusit sa castige mai multe sectoare. Asta in ciuda faptului ca din caietul de sarcini reiesea ca au mai multe sanse candidatii cu investitii in turism, active, contracte cu tour-operatori straini. Singura firma pentru care aceste criterii au fost valabile a fost Perla-Majestic, proprietara a cinci hoteluri pe litoral si a unui complex de apartamente in Navodari. Perla-Majestic a obtinut patru sectoare de plaja, firma fiind a omului de afaceri libanez Mohamad Murad, a carui avere se ridica la 60-70 milioane de dolari. Alt castigator, contestat in unanimitate de ceilalti participanti, este operatorul portuar Romned, care detine cateva vile in Neptun. Firma apartine altui milionar din Top 300 cei mai bogati romani, si anume Victor Baldescu, a carui avere a fost cotata la 30 milioane de dolari. Pe langa Romned, castigatoare a patru sectoare, cunoscuta in Constanta datorita afacerilor cu fier vechi si banane, Victor Baldescu detine 3% din actiunile SIF Transilvania si o firma de import de ATV-uri, motociclete si scutere. Al treilea mare castigator este firma C&D Impex Trading, care apartine fratilor Constantin si Hristu Chicheanu, ale caror nume au fost vehiculate in afacerea tigareta. C&D Impex Trading are ca obiect de activitate comertul cu bauturi si tigari.
Iar contestatiile au inceput chiar inainte de licitatie. Hotelierii din Mamaia s-au constituit intr-o asociatie si au atacat in instanta DADL pentru modul in care a fost intocmit caietul de sarcini. “In prima faza, solicitarea noastra a fost respinsa de catre Curtea de Apel, dar am facut recurs”, spune Angela Zahiu, proprietara hotelului Best Western Savoy din Mamaia. “Anul trecut, am avut in concesiune plaja din fata hotelului, dar acum nu am participat pentru ca nu aveam ce face cu cateva hectare. Este inadmisibil ce face DADL; ofertele pe care le-am dat anul trecut tour-operatorilor straini pentru sezonul actual includ plaja si diverse servicii gratuite pe plaja. Cum o sa explicam aceste lucruri turistilor straini?”, spune Angela Zahiu.
Raspunsul DADL? “Este simplu sa lucram cu mai putine firme. Anul trecut au fost 100 de operatori de plaja in Mamaia, iar unii nu si-au platit nici acum obligatiile catre DADL, asa ca alergam dupa ei prin tribunale”, justifica purtatorul de cuvant al DADL, adaugand ca i-au copiat pe bulgari.
La fel de nemultumit este Nicolae Moroianu, directorul firmei Cocor Turism, care detine hotelurile Cocor si Ovidiu din Neptun. “Am vorbit deja cu avocatii si vom face contestatie, pentru ca ne-au pacalit pe fata”, spune Nicolae Moroianu. Cocor Turism a depus oferte pentru cele doua sectoare de plaja din Neptun. “Un sector avea 2,5 hectare, iar altul doua hectare. Ambele erau situate in zona “Steaguri” din statiune, adica cea mai buna zona de plaja. Dupa ce am cumparat caietele de sarcini si am blocat sute de milioane de lei garantie, bani care nu se mai recupereaza, am descoperit ca cei de la Apele Romane ne-au inselat”, povesteste Nicolae Moroianu. In ce consta pacaleala? Desi conform caietelor de sarcini zonele de plaja ce urmau sa fie concesionate erau libere de orice sarcini, in momentul deschiderii ofertelor pentru sectorul cel mai atractiv, oficialii DADL au anuntat ca o suprafata de 4.500 metri patrati, cea de la “Steaguri”, fusese concesionata in 2003 pe o perioada de zece ani unei alte firme. “Normal era sa anunte inainte acest lucru, nu am mai fi participat la licitatie. Evident, fara portiunea respectiva, sectorul nu a mai fost interesant nici pentru noi, nici pentru ceilalti ofertanti”, spune Nicolae Moroianu.
In Eforie Nord, statiune in care cei mai mari investitori in turism sunt THR Marea Neagra si Ana Hotels, a castigat tot Romned. Cei doi mari investitori au anuntat ca vor face contestatie, unul dintre ei sustinand ca investitiile prezentate de castigator pentru intretinerea plajei sunt exagerate. Utilajele necesare pentru intretinerea plajei costa in jur de 100.000 de euro, iar castigatorul si-a planificat investitii de un milion de euro. Ce raspunde DADL? “Daca nu vor face investitiile planificate, vom rezilia contractul cu ei”, spune Catalin Anton, recunoscand apoi ca investitiile trebuie facute in urmatorii trei ani. Directorul Romned, Sorin Gravu, spune ca fiind importator de utilitare pentru plaja, a trecut in oferta tot ce avea pe stoc, dar nu de asta a castigat. “60% conteaza pretul oferit, iar 40% oferta tehnica, investitiile in plaja si utilaje, activele detinute in turism”, explica purtatorul de cuvant al DADL, Catalin Anton. Plaja a fost impartita in 33 de sectoare, iar pentru 18 dintre acestea, licitatia se va relua peste 20 de zile, deoarece fie au existat mai multi ofertanti, cum a fost cazul pentru statiunea Costinesti, unde pentru sectorul din apropierea hotelului Forum, afectat de inundatii anul trecut si aflat in refacere acum, au existat opt ofertanti, dar sapte au fost descalificati. Cu un singur participant, licitatia nu se putea tine. Fie nu a existat nici o oferta, pentru zone de plaja ca Mangalia, Tuzla, Cap Aurora.
Daca nu castigam, nu mai continuam investitia de 30 de milioane de euro in ministatiunea pe care o vom face la Navodari.
Mohamad Murad,
proprietarul firmei Perla-Majestic
Este inadmisibil ce face DADL; ofertele pe care le-am dat anul trecut tour-operatorilor straini includ plaja si diverse servicii gratuite pe plaja.
Angela Zahiu,
proprietara hotelului Best Western Savoy din Mamaia
160 de hectare de plaja
Vor fi concesionate pe zece ani, cu posibilitatea de prelungire pe inca cinci ani, iar taxele platite de concesionari se vor majora de la an la an doar cu rata inflatiei