Consiliul Concurenţei a sancţionat compania SC Hewlett – Packard (HP) România cu amendă în valoare de 2.966.516 lei (aprox. 665.000 euro) pentru abuz de poziţie dominantă.
"HP Inc cooperează cu autoritățile din România în cadrul unei anchete locale cu privire la o plângere referitoare la un contract de consumabile de imprimare. Până în prezent, nici o decizie referitoare la această investigație nu a fost comunicată HP. HP Inc şi-a luat angajamentul de a adera la cele mai înalte standarde de conduită în afaceri”, a declarat pentru revista Capital Danièle Mason, Director Communications HP Inc. EMEA
În urma investigaţiei derulate, Consiliul Concurenţei a constatat că HP România a abuzat de poziţia dominantă pe care o deţinea, prin întreruperea înainte de termen şi fără o justificare obiectivă, a unui contract prin care acorda partenerilor săi preţuri speciale pentru consumabile marca HP livrate către un client important din segmentul business.
Contractul se derula prin intermediul a 4 companii partenere, respectiv SC ISA SRL, SC KMP Vest SRL, SC S&T România SRL şi SC Be Proffice SA/RTC Proffice Experience SA. Anularea de către HP România, cu 5 luni înainte de data expirării, a contractului în cauză şi stoparea relaţiilor comerciale deja existente cu cei 4 parteneri s-a realizat fără nicio explicaţie din partea companiei dominante HP România.
“O companie care deţine o poziţie dominantă poate adopta strategiile necesare pentru a-şi apăra interesele comerciale, însă asemenea măsuri trebuie să fie rezonabile şi proporţionale cu efectele pe care le-ar putea provoca clienţilor şi concurenţei. Conform normelor europene în domeniul concurenţei, refuzul unei companii dominante de a furniza produse unui client stabil, fără o justificare obiectivă, poate constitui un abuz. În acest caz, anularea contractului de către HP România, înainte de termen şi stoparea relaţiilor comerciale deja existente cu partenerii s-a realizat fără o justificare obiectivă”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. În perioada 2007 – 2011, HP România a deţinut o poziţie dominantă pe piaţa imprimantelor tip inkjet pentru segmentul business, cota de piaţă fiind de peste 80%. Investigaţia a fost declanşată în 2012, în urma unei plângeri.