La sfarsitul anului 2000, voci din industria noastra de publicitate isi exprimau optimismul fata de relansarea in forta a cheltuielilor publicitare din partea firmelor de asigurari. Motivul acestui optimism se baza pe ordonanta de urgenta adoptata de guvernul Isarescu, referitoare la pensiile private. Guvernul Isarescu a cazut la alegerile generale din 2000. A cazut si ordonanta de urgenta, putin mai tarziu, chiar la inceputul anului 2001, fiind anulata de guvernul Nastase. Astfel, s-au prabusit si previziunile optimiste ale vocilor din publicitatea romaneasca. Proiectul de lege a pensiilor Private este deocamdata la Guvern, si voci optimiste (alte voci!) sustin ca in toamna acestui an ar putea fi adoptat de Parlament, devenind operational anul viitor. Adica in 2002 vom putea asista la revigorarea campaniilor publicitare ale companiilor de asigurari. Pana la ipotetica revigorare (scenariul optimist), sa ne uitam pe monitorizarile firmei Alfa Cont, referitoare la volumul brut de publicitate cheltuit de firmele de asigurari pe parcursul anului 2001, in presa scrisa, radio si televiziune. Datele pot sugera un optimism ponderat, chiar si in absenta unei parghii incurajatoare (vezi legea care a intarziat sa apara). Fata de anul 2000, volumul brut al cheltuielilor publicitare (calculat pe baza tarifelor lista de publicitate) a crescut anul trecut cu 43%. In cifre, volumul brut de publicitate cheltuit de piata asigurarilor pe TV, radio si presa scrisa s-a ridicat in anul 2001 la 7.204.054 dolari, conform Alfa Cont. In 2000, acestea au fost de 5.012.072 dolari. De asemenea, cresterea expunerii publicitare este dovedita si de numarul total de spoturi TV-radio/insertii machete de presa. Astfel, in 2001 s-au inregistrat 11.403 insertii, in timp ce in 2000, numarul acestora a fost de 7.887.
Este dificil si riscant de evaluat cat a fost volumul net de publicitate. Oricum, cifrele pe 2001 arata o expunere publicitara mai mare a firmelor de asigurari. Cauza principala o constituie cresterea concurentei de pe piata. Doar concurenta a condus la cresterea investitiilor publicitare. Daca in anul 2000 firme ca Allianz-Tiriac, Asirom, Commercial Union, ING Nederlanden au avut prezente modeste pe piata publicitatii, in 2001 le regasim in fruntea topului celor mai mari investitori. Cheltuielile brute ale Asirom au crescut in 2001 fata de 2000 cu 200%. O revenire in forta a avut-o si Allianz-Tiriac, firma al carei volum brut a crescut de la 341.097 dolari in 2000 la 1.039.145 dolari in anul 2001. In schimb, Interamerican si-a redus „bombardamentul publicitar” de la 1.011.086 dolari, cat cheltuise in 2000, la doar 388.281 dolari anul trecut. Concurenta inregistrata anul trecut este confirmata si de faptul ca topul primelor 15 firme de asigurari, in ordinea investitiilor publicitare, cuprinde companii care au depasit 100.000 de dolari. In anul 2000, acelasi top 15 cuprinde si firme care au cheltuit sub suta de mii de dolari.
Televiziunea ramane in continuare suportul publicitar favorit al campaniilor publicitare pentru serviciile firmelor de asigurari. Chiar daca se poate observa ca procentele detinute de televiziune din totalul cheltuielilor publicitare a scazut de la 67% in 2000 la 64% in 2001. Cele trei procente au fost inghitite de reviste (doua procente) si ziare (un procent). Pro TV si Antena 1 au fost televiziunile preferate de campaniile asiguratorilor. Pe Pro TV s-a difuzat publicitate in valoare de 2.206.350 dolari, iar pe Antena 1 publicitatea firmelor de asigurari a fost de 1.161.240 dolari. Distributia cheltuielilor publicitare pe fiecare luna in parte arata ca in decembrie se produce cea mai mare aglomeratie a campaniilor de comunicare. Explicatia consta in faptul ca in aceasta perioada se incheie asigurarile auto. Interesant este ca anul trecut, in luna noiembrie, consumul de publicitate pe TV, presa si radio a fost doar de 210.974, mai mic cu 46% fata de aceeasi luna a anului 2000. Este foarte probabil ca asiguratorii si-au pastrat „munitiile” in noiembrie 2001 pentru luna decembrie, cand consumul de publicitate a fost de 2.106.140, cel mai mare din ultimele 24 de luni. O chestiune de strategie.
Vor creste bugetele de publicitate ale marilor firme de asigurari in acest an? Allianz-Tiriac raspunde afirmativ. Andreea Acalovschi, Marketing Manager la Allianz-Tiriac, ne-a declarat: „In acest an, bugetul nostru de publicitate este dublu fata de cel de anul trecut.” Allianz-Tiriac va derula in doua etape (primavara-toamna) o campanie de imagine, iar la toamna va declansa o campanie pe panotaj. Andreea Acalovschi sustine ca bugetul alocat panotajului este de aproximativ 10% din totalul bugetului alocat de Allianz-Tiriac in acest an.
La randul sau, Violeta Ciurel, director general ING Nederlanden, ne-a declarat ca bugetul de publicitate al firmei sale va fi egal cu si cel de anul trecut. Pana in luna mai, ING Nederlanden va derula o campanie de imagine, iar la toamna va declansa campanii pentru produsele firmei. Campaniile ING Nederlanden vor fi dirijate in special catre televiziuni, apoi catre presa scrisa, mai cu seama in publicatiile cu profil financiar-economic.
Firmele de asigurAri cu cele mai mari investiTii publicitare In anul 2001
Firma Volum brut*
(USD)
Asirom 1.626.839
Allianz-Tiriac 1.039.145
ING Nederlanden 578.550
Omniasig 488.245
Commercial Union 431.722
Grup AS 425.599
Astra 422.237
ARDAF 395.585
Interamerican 388.281
Sara Merkur 260.435
Croma 250.049
Generali 230.285
AIG Life 139.171
AGI Romania 133.406
ASIBAN 130.475
Firmele de asigurAri cu cele mai mari investitii publicitare In anul 2000
Firma Volum brut*
(USD)
Interamerican 1.011.086
Omniasig 614.827
Asirom 528.540
Astra 407.497
ING Nederlanden 372.955
Allianz-Tiriac 341.097
ARDAF 314.956
AIG Life 306.161
Grup AS 296.194
Commercial Union 293.003
Sara Merkur 133.395
Lukoil Asito 68.685
ASIBAN 57.463
Unita 49.642
Metropol t40.290