Plata despăgubirii în baza unei poliţe RCA înainte de repararea autovehiculului avariat va creşte concurenţa între service-urilor auto, cu impact asupra tarifelor, calităţii serviciilor şi lucrărilor efectuate, susţin asigurătorii.
„Păgubiţii RCA, circa 500.000 în fiecare an, se vor prezenta la asigurător şi, după evaluarea daunei, vor primi o sumă de bani drept despăgubire. Ulterior, ei vor căuta un service pentru repararea autovehiculului. Aici intervine concurenţa. Practic, service-urile se vor «bate» pentru aceşti clienţi. Unităţile care practică preţuri ridicate, la o calitate îndoielnică vor ieşi de pe piaţă”, a declarat directorul unuia dintre cei mai mari jucători din această piaţă.
Mai mulţi reprezentanţi din industrie au apreciat că efectele modificării vor fi benefice pentru client, dar evită să se pronunţe oficial până când nu se vor publica normele în „Monitorul Oficial”.
Termen mai scurt pentru plata despăgubirii
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) a anunţat, luni, că a modificat Normele privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule (RCA).
Astfel, persoanele păgubite în urma unor accidente auto vor putea primi despăgubiri de la asigurătorul RCA al vinovatului înainte să îşi repare autovehiculul, suma fiind calculată pe baza preţurilor utilizate de service-urile auto sau a unor cataloage de specialitate. Totodată, despăgubirea va fi achitată în termen de maximum 10 zile de la depunerea ultimului document necesar stabilirii răspunderii şi cuantificării daunei, comparativ cu 15 zile, cât era anterior.
„Încă nu ştim cum vor arăta exact modificările, dar şi anterior păgubitul putea să solicite plata despăgubirii înainte de repararea autovehiculul numai că această practică era utilizată sporadic şi, de regulă, în cazurile cu daună de valoare mare, apropiate de daună totală, în care proprietarul maşinii avariate se hotăra să nu o mai repare”, a spus reprezentantul unei alte companii.
Cum e posibilă suplimentarea sumei primite de la asigurător
Asigurătorii cred că, în situaţia în care nu va reuşi să găsească o unitate service dispusă să îi repare autovehiculul avariat în cuantumul despăgubirii primite de la asigurător, păgubitul va putea solicita, cel mai probabil, suplimentarea sumei primite ca despăgubire.
„Este greu de crezut că niciun service nu îi va repara păgubitului maşina avariată pentru că despăgubirea este insuficientă. Dacă vor exista asemenea situaţii, păgubitul poate solicita asigurătorului suplimentarea sumei primite ca despăgubire sau trimiterea la acel service care îi poate repara autovehiculul în cuantumul despăgubirii primite”, au precizat sursele citate.
„Clarificări” pe piaţa asigurărilor
Pe de altă parte, modificările adoptate de CSA vor „aduce clarificări” pe piaţa asigurărilor RCA, respectiv păgubiţii vor vedea care asigurător îşi onoreză obligaţiile de plată care îi revin în urma producerii unui eveniment asigurat printr-o poliţă.
„Aproape în fiecare an a existat un asigurător care a practicat un preţ foarte redus la RCA comparativ cu media pieţei. Numeroşi clienţi au optat pentru acel asigurător, în condiţiile în care poliţa nu era pentru el, ci pentru cel pe care l-ar fi lovit în trafic. Nu întotdeauna acel asigurător îşi calcula corect rezervele de daună şi, după ce se vedea cu banii în conturi, întârzia cu plata despăgubirilor când proprietarii autovehicule avariate se prezentau cu RCA-ul vinovaţilor”, spune reprezentantul unui alt jucător important care vinde poliţe RCA.
Emiterea de poliţe RCA reprezintă una din cele mai importante linii de business a asigurătorilor, în condiţiile în care, la nivelul anului 2008, subscrierile pe acest segment de piaţă au avut o pondere de 26,1% din totalul subscrierilor la nivelul pieţei asigurărilor generale.
Pe aceast piaţă sunt prezenţi 15 asigurători, cei mai importanţi fiind Omniasig, Asirom Ardaf şi Allianz-Ţiriac, conform datelor din 2008.
SURSA: Mediafax