Autoritatea de concurență a monitorizat atât implementarea angajamentelor, cât și evoluţiile înregistratei și a remarcat o îmbunătăţire a mediului concurenţial pe pieţele serviciilor de comunicaţii electronice mobile, în particular, în cazul serviciilor de telefonie mobilă.
Astfel, începând cu decembrie 2015, ofertele comerciale ale companiilor Orange, Vodafone, Telekom și RCS&RDS includ un volum mai mare de servicii față de perioadele precedente, aceasta tendință continuând și în prezent.
Numărul de minute naționale incluse în oferte a crescut în mod considerabil, în general, pentru acelaşi prag tarifar, operatorii dublând sau triplând numărul de minute naţionale, precum şi volumul de trafic de date (Internet), iar pentru unele praguri tarifare (în jurul a 10 euro), operatorii au oferit număr nelimitat de minute naţionale în limitele unor niveluri de tarif identice sau similare. În prezent, ofertele existente includ un număr de minute (atât on-net, cât şi off-net) suficient de mare încât să acopere şi chiar sa depășească nevoile medii de comunicare ale utilizatorilor raţionali. Se remarcă ponderea din ce în ce mai mare a ofertelor care nu fac diferențiere între traficul on-net și off-net – la nivelul operatorilor mobili investigaţi.
De asemenea, s-a constatat o scădere semnificativă a numărului de utilizatori de servicii pe bază de cartele preplătite (pre-paid) în 2015 şi 2016 şi o creștere a numărului de utilizatori pe bază de abonament (post-paid). Aceasta tendință poate fi explicată atât prin renunțarea unor utilizatori la folosirea mai multor cartele SIM, de la operatori diferiți, întrucât această practică nu mai este justificată în contextul scăderii tarifelor apelurilor către toate rețele naționale (off-net) şi a creșterii semnificative a volumului beneficiilor (minute off-net) incluse în ofertele comerciale, cât şi prin migrarea unor utilizatori de servicii pe bază de cartele preplătite către ofertele atractive de post-paid lansate de operatori pe piață;
Comportamentul utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă din perspectiva traficului on-net și off-net realizat indică faptul că aceștia nu resimt nicio barieră în realizarea de apeluri. Mai mult, au fost evidenţiate o serie de indicii privind reducerea barierelor relevante pentru consumatorul de servicii de telefonie mobilă:
Numărul semnificativ de utilizatori ce se transferă între operatori arată lipsa unei bariere semnificative la transfer, fapt de natură să accentueze concurenţa dintre operatorii de telefonie mobilă (RCS & RDS a atras cele mai multe portări în cadrul rețelei.
Portările utilizatorilor de servicii de telefonie mobilă din anul 2015 sunt împărțite aproximativ egal între segmentele preplătite (cartelă) şi postplătite (abonament) ceea ce arată că există concurență pe cele două segmente ale pieței.
În ceea ce priveşte barierele în a iniția și termina apeluri off-net, acestea au fost eliminate avînd în vedere că traficul off-net a crescut ca pondere din totalul traficului de voce, de la 14% în 2014 la 28 % la sfârșitul semestrului 2 din 2016.
De asemenea, la nivelul întregii piețe, durata medie de convorbire off-net în perioadă crește de la 1:57 minute la 2:34 minute, devenind egală cu durata medie a unei convorbiri on-net.
Reamintim că îngrijorările concurenţiale care au stat la baza investigaţiei erau legate de posibilele efecte anticoncurenţiale – atât asupra concurenţei între furnizorii de servicii de telefonie mobilă, respectiv fixă (în ceea ce priveşte serviciile convergente fix-mobil), cât şi asupra utilizatorilor finali – ca urmare a diferenţelor existente între nivelul tarifului de terminare a apelurilor la punctele mobile ale reţelei operate de fiecare companie în parte furnizat pe piaţa de gros (în vederea realizării de apeluri off-net – în speţă, apeluri în reţeaua respectivei companii iniţiate/originate de către utilizatorii finali ai altor furnizori de servicii de comunicaţii electronice; în acest caz traficul de voce se realizează între reţele diferite) şi nivelul tarifului serviciului de terminare a apelurilor la punctele mobile ale reţelei operate de fiecare companie în parte autofurnizat (în vederea realizării de apeluri on-net – în speţă, apeluri în reţeaua respectivului operator iniţiate/originate de către proprii utilizatori finali; în acest caz traficul de voce nu părăseşte reţeaua, adică se realizează în aceeaşi reţea).