Ţara noastră are una dintre cele mai dinamice şi mai competitive pieţe de telecomunicaţii, lucru afirmat de toţi directorii executivi care s-au aflat în fruntea operatorilor locali. Conform datelor raportate de furnizorii de comunicaţii electronice din România la Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, veniturile totale obţinute din furnizarea de reţele şi servicii de comunicaţii electronice au însumat 15,6 miliarde lei în anul 2017, în creştere cu 6% faţă de anul 2016. Exprimate în euro, veniturile totale au fost de aproximativ 3,4 miliarde euro, ceea ce înseamnă 1,8% din PIB-ul României. Dacă la început operatorii telecom îşi creşteau veniturile pe baza abonamentelor de voce şi mesaje text, în prezent afacerile acestora s-au diversificat foarte mult, iar, pe lângă comunicaţii, portofoliul acestora include servicii bancare, energie şi televiziune. La nivel global, operatorii de telecomunicaţii se aşteaptă ca serviciile de televiziune şi platformele video online să aibă în următorii ani cea mai mare contribuţie la creşterea veniturilor, conform unui raport realizat de compania de audit şi consultanţă EY (Ernst & Young) privind transformarea digitală. Există trei piloni principali care produc o creştere a veniturilor în sectorul telecom: televiziunea şi serviciile video, serviciile cloud pentru companii şi publicitatea şi comerţul electronic, conform datelor din raportul EY. „Piaţa românească a telecomunicaţiilor este şi ea influenţată de aceste tendinţe. Este un spaţiu foarte competitiv, în care patru jucători importanţi oferă deja quad-play, adică pachete de patru servicii (telefonie fixă, telefonie mobilă, internet şi televiziune). În viitor, ar putea chiar să ofere un serviciu în plus energetic sau bancar“, a declarat Vargha Moayed, liderul departamentului de asistenţă în afaceri EY România.
Focus pe TV
Orange este liderul pieţei locale de telecomunicaţii. Compania oferă servicii de telefonie fixă, telefonie mobilă, internet şi televiziune. Orange a lansat serviciul de televiziune prin satelit în vara anului 2013, iar în 2016 a încheiat un parteneriat cu Telekom. Astfel, de anul trecut Orange oferă servicii de televiziune prin satelit, dar şi prin cablu. La finalul lunii decembrie 2017, serviciul de televiziune prin cablu și satelit, Orange Home TV, număra 398.000 clienți, în creștere cu aproape 20% față de anul trecut, conform datelor operatorului. Grupul Orange are o prezenţă globală, iar în alte ţări europene precum Polonia oferă energie, iar în Slovacia va lansa în luna august propriul canal TV. Orange Sport va avea sediul la Praga şi va difuza în exclusivitate pentru această ţară meciurile din Liga Campionilor. Până acum, Liga Campionilor a fost difuzată în Slovacia de serviciul public de televiziune RTVS și de Digi Sport. Din toamnă, aceste canale slovace nu vor mai difuza Liga Campionilor. Gervais Pellissier, CEO adjunct al grupului Orange, declara în 2016 pentru revista Capital că este posibilă lansarea unor canale proprii şi în România. „În primul rând, Orange va investi pentru a sprijini industria de film românească aşa cum facem în Franţa şi Polonia. În al doilea rând vom îmbunătăţi relaţiile cu producătorii de conţinut străin pentru a lansa servicii împreună cu HBO şi Netflix. În ceea ce priveşte conţinutul produs local, dacă vom dori să continuăm strategia TV trebuie să investim. Nu am luat încă o decizie. Am putea lansa unele canale TV. Nu vrem să investim în canale generaliste, de ştiri, ci în canale de divertisment“, declara Pellissier.
Vodafone, numărul doi pe piaţa locală telecom, nu a avut nicio reacţie atunci când Orange a ales să intre pe segmentul TV, însă decizia a fost luată în cele din urmă la nivel de grup. Vodafone Group a semnat în luna mai un acord pentru preluarea operațiunilor Liberty Global din România (UPC), Germania, Republica Cehă și Ungaria, în urma unei tranzacții cu o valoare totală de 18,4 miliarde de euro. Vodafone nu a preluat şi operațiunile UPC România de televiziune prin satelit, astfel încât Focus Sat va continua să existe independent pe piaţa locală. Tranzacția trebuie să fie revizuită și aprobată de Comisia Europeană, iar Vodafone anticipează că încheierea acesteia va avea loc la jumătatea anului 2019. Compania astfel creată va avea o cotă totală de piață de 25% după veniturile totale. Până la efectuarea tranzacţiei, în luna iunie a acestui an, oficialii Vodafone au luat decizia de a încheia un acord cu Telekom România pentru servicii wholesale, pe baza căruia Vodafone va putea lansa servicii de internet fix și TV, folosind rețeaua de fibră optică a Telekom România din zonele urbane. Acordul va permite Telekom să își exploateze mai bine infrastructura fixă. „Acest acord reprezintă un pas înainte în implementarea uneia dintre prioritățile noastre principale, și anume extinderea către gospodării și familii. În plus față de oferta comercială existentă, clienții noștri vor beneficia, după implementarea acordului, de pachete convergente, care vor include servicii mobile, servicii fixe în bandă largă și de televiziune, însoțite de aceeași calitate a serviciilor de care se bucură deja în relația cu noi“, a declarat Murielle Lorilloux, CEO Vodafone România.
Telekom, numărul trei pe piaţă, oferă servicii fixe, mobile, internet în bandă largă, servicii financiare şi, nu în ultimul rând, televiziune. Compania are 1,47 milioane clienţi abonaţi la serviciile TV pentru toate platformele TV din portofoliu (satelit, IPTV, cablu). Operatorul deţine şi şase canale proprii de televiziune cu profil sportiv. Veniturile Telekom Romania Communications (fostul Romtelecom) au scăzut în ultimul trimestru al anului trecut cu 3,9% față de aceeași perioadă a anului trecut, la 160,3 milioane euro, în principal din cauza tendinței de scădere a veniturilor generate de serviciile de voce fixă. Baza totală de clienți Telekom Romania Mobile (fostul Cosmote) a fost de 4,7 milioane, în scădere cu 11,1% față de aceeași perioadă a anului trecut. Singurul segment care a fost pe creştere pentru Telekom în ultimele trei luni ale anului trecut a fost cel de TV. Astfel, numărul total de clienți TV a crescut ușor (+0.4%). Operatorul oferă clienţilor săi şi servicii financiare.
RCS&RDS, locul patru pe piaţa telecom, a fost la început un operator de cablu. Compania s-a dezvoltat constant de-a lungul anilor investind în dezvoltarea reţelei. În anul 2008 a lansat serviciile de televiziune, iar în anul 2009 a lansat televiziunea de sport Digi Sport. Trei ani mai târziu se lansa şi postul TV Digi24. Compania a reuşit să câştige 3,4 milioane de clienţi pe segmentul de telefonie mobilă, însă anul acesta a pierdut pentru prima dată clienţi. 9.000 de abonaţi au decis să renunţe la serviciile companiei în primele luni ale anului. În ţara noastră, RCS&RDS este singurul din cei patru mari operatori telecom care oferă abonaţilor posibilitatea de a opta şi pentru o ofertă de energie prin Digi Energy. La finalul anului trecut, RCS&RDS apărea în raportul ANRE, cu o cotă de piaţă de 1,36% pe segmentul furnizării de energie electrică, însă în prezent cota de piaţă a companiei telecom a scăzut sub 1%.
Pregătiţi de 5G
Toţi cei patru operatori fac pregătiri pentru tehnologia 5G, având în vedere că aceasta va avea cel mai mare impact asupra industriei în următorii cinci ani, conform raportul EY. Telekom, RCS&RDS şi Orange au făcut deja demonstraţii ale tehnologiei 5G. Compania suedeză Ericsson, unul dintre cei mai mari producători de echipamente, a încheiat deja înţelegeri cu zeci de operatori pentru lansarea reţelelor 5G. „Standardizarea este gata, acum aşteptăm după standardul Stand Alone şi după terminale“, a declarat Dragoş Mircea Rebegea, country manager Ericsson. Oficialul Ericsson a mai declarat că sunt încheiate înţelegeri cu 40 de operatori din lumea întreagă şi trei contracte comerciale. Este vorba de Korea Telekom, Swisscom şi Sprint/T-Mobile. „Până în 2023, 20% din populaţia lumii va avea acoperire 5G. Acesta va avea un impact enorm în ceea ce priveşte experienţa utilizatorilor şi transformarea digitală a industriilor şi oraşelor“, a adăugat Rebegea.