1 miliard de euro. Aceasta e suma pe care investitorul misterios cu care negociază autoritățile clujene este dispus să o investească la Jucu. La acest nivel, vorbim de o linie de producție și nu de o simplă fabrică de asamblare a kit-urilor aduse din India sau Turcia.
Fabrica, la care vor lucra 5.000 de oameni, va ocupa 28 de hectare și va fi deschisă în fosta locație a uzinei Nokia. “Investitorii ne-au cerut cea mai mare parte din parcul Tetarom 3, iar investiția se va demara anul acesta”, a declarat președintele Consiliului Județean (CJ) Cluj, Horea Uioreanu.
Că indienii sunt interesați de Jucu știm încă de anul trecut, atunci când oficialii Tata Motors afirmau, la adunarea generală a acționarilor din august, că vor să extinda producția și iau în calcul deschiderea unor uzine în Europa de Est și Indonezia.
“România este interesantă pentru indieni pentru că are o tradiție în industria auto. Avem deja două uzine de automobile – Dacia și Ford, în jurul cărora s-a dezvoltat o întreaga industrie de componente auto”, explică analistul auto Răzvan Marinescu.
“Dacă vor investi la Cluj, vor încerca să se folosească de firmele producătoare de componente auto de la noi, de oțelul produs tot de indieni la Mittal Galați și mai ales de marca ‘made în UE’, care le va permite accesul liber, fără taxe, pe piața europeană”, a mai spus acesta.
Nano nu are "verde" în Europa
TATA Motors a devenit cunoscută la nivel internațional mai ales după ce a lansat celebra Nano, cea mai ieftină mașina din lume, de 2.500 dolari.
Potrivit analiștilor, este puțin probabil ca la Jucu, dacă investiția indienilor se va concretiza, să fie produs acest model și asta pentru simplul motiv că mașina nu respectă standardele de calitate și siguranță cerute de Uniunea Europeană.
Potrivit experților, în prezent nu putem decât specula asupra modelelor produse.
“Va depinde mult de strategia indienilor. Dacă vor alege să dezvolte o linie de fabricație de la zero, am putea vedea o noua gamă de modele, construite special pentru piața europeană”, a explicat analistul auto Dan Condurache.
“Dacă se va merge doar pe o linie de asamblare de kituri, cel mai probabil vom vedea modelele Indica (hb), Indigo (nb), Marina (sw) și autoutilitarele Telcoline cu tracțiune 4×2 și 4×4. Piesele vor veni, cel mai probabil, din Turcia, acolo unde indienii sunt prezenți încă din 1997”, a explicat acesta