Moda curieratului a luat amploare si in Romania, mai ales dupa patrunderea unor companii internationale pe scena producatorilor si a comerciantilor. Astfel, curierii straini au fost nevoiti sa-si extinda activitatea si in tara noastra, in vederea servirii clientilor globali. Pe plan mondial acest serviciu a inregistrat o crestere de 20% in anul 1998, fata de 1997, si se estimeaza ca, pana in anul 2005, cresterea sa fie de trei ori mai mare. Viteza serviciului si pretul sunt cei doi factori de care depinde in cea mai mare masura succesul intr-o asemenea afacere. De regula, sunt expediate documente, piese de schimb, mostre. Din gama obiectelor interzise a fi expediate prin acest sistem amintim: arme de foc, articole de valoare exceptionala – pietre pretioase, aur -, bani, iar exemplele pot continua. In mare parte, oferta celor care opereaza pe piata suna la fel. In urma unei comenzi telefonice la compania dorita se manifesta intentia de a efectua o expeditie. In foarte scurt timp, documentul sau coletul va fi ridicat de catre un curier de la adresa sau sediul clientului. Aici se intocmesc documentele de transport (declaratie vamala, factura). Se vor comunica, de asemenea, atat numele, numarul de telefon si adresa expeditorului, cat si cele ale destinatarului. Etapa cea mai usturatoare este plata. Aceasta poate fi facuta la expeditor, la destinatar, dar se poate face si de un tert. De exemplu, corespondenta unei filiale sau reprezentante este suportata de catre firma-mama. Timpul in care se promite ajungerea la destinatie a coletului depinde de orasul si tara de destinatie. Pentru anumite zone, se poate spune cu precizie cand se va onora comanda, dar sunt si cazuri exceptionale. Acestea sunt numite cazuri de forta majora si, de cele mai multe ori, vinovate de intarzierea expedierii unor comenzi se fac conditiile climatice. In alte cazuri, vinovati sunt clientii, care nu completeaza corect adresa destinatarului. Companiile au insa si alte probleme, cum ar fi spargerile de masini si furturile. In aceste cazuri se cerceteaza ce expeditii s-au pierdut, dupa care se ia legatura cu destinatarul sau expeditorul. In cazul pierderilor, clientul va fi despagubit cu aproximativ 20 dolari pe kilogram, conform prevederilor Conventiei de la Varsovia privind transportul marfurilor in trafic aerian. Daca se doreste insa asigurarea unei expedieri, va trebui declarata valoarea expediata, la care se va aplica o taxa suplimentara. In ceea ce priveste intarzierile nejustificate, companiile nu isi asuma nici o obligatie fata de client.
Dupa ajungerea la destinatie, firma care a preluat expeditia confirma clientului, la cerere, persoana care a primit coletul. De asemenea, expeditorii pot urmari, in cazul UPS si DHL, spre exemplu, parcursul si timpul de tranzit al marfurilor, prin intermediul Internetului.
Curieratul se va dezvolta o data cu economia.
Numarul de expeditii in si din Romania este un indicator al situatiei economice a tarii. Dan Bown, directorul general DHL International Romania, ne-a declarat in acest sens: „Pana in prezent, am investit aproximativ 10 milioane dolari in Romania. O buna parte din investitie a constat in instruirea personalului. Pentru anul 1999, intentionam sa dezvoltam si mai mult afacerea, sa imbunatatim si sa extindem serviciile noastre”, a spus domnia sa.
Aurelian Buliga