u 82 de ani în urmă România devenea una dintre primele țări din lume care elogia automobilul printr-un eveniment de anvergură. Organizat de Automobil Clubul Regal Român, Consursul de Eleganță de la Sinaia apărea într-o perioadă deosebită pentru istoria automobilului în România. Sunt puțini cei care știu că între cele două războaie mondiale țara noastră era un etalon pentru iubitorii de mașini: piloţii români se distingeau în competiţii internaţionale, aşa cum sunt memorabilele victorii ale lui Petre Cristea la Monte Carlo în 1936, cu un model Ford V8, sau pe Nürburgring cu un BMW 328. Au loc pe teritoriul țării competiţii importante cu prezenţă internaţională, aşa cum este cursa de coastă de pe Feleac sau Marele Premiu Internaţional al Bucureștiului, unde, la finalul anilor ’30 participă celebrul pilot al vremii, Hans Stuck, cu un model Auto Union. Și inginerii români au realizări importante. Aurel Persu pune bazele aerodinamicii automobilelor, iar Jean Calcianu este recrutat de însuși Ettore Bugatti pentru a lucra la faimoasa marcă. În 1936, Ford deschide o primă fabrică de automobile în România, la Bucureşti, producând, printre altele, şi faimosul Ford V8.
Din nefericire, după edițiile din 1934 și 1935, evenimentul dispare fiind reluat abia târziu, în 2011. După aproape 80 de ani de pauză Retromobil Club România decide să revină la tradiția acestui tip de evenimente și organizează, sub patronajul Majestății Sale Regele Mihai I al României, a treia ediție a Consursului de Eleganță de la Sinaia. Evenimentul are caracter internațional și este inclus în calendarul Federației Internaționale a Vehiculelor Istorice (FIVA). De atunci concursul devine tot mai cunoscut, iar numărul participanților crește demonstrând că în România există mulți pasionați de mașini de epocă dispuși să investească timp și bani în achiziționarea, restaurarea și întreținerea unor adevărate bijuterii pe roți.
Bătrâne doamne pe catwalk
Încă de la primele ore ale dimineții, aleile bătrânului castel de lângă Sinaia vuiesc de sunetul motoarelor, iar mașinile strălucind în soarele puternic își ocupă, pe rând, locurile desemnate. De la Economat la Pelișor și Peleș, zeci de mașini a căror vârstă o depășește uneori pe cea a proprietarilor, se încăpățânează să demonstreze că bătrânele lor motoare încă pot urca o pantă – chiar dacă au doar câțiva cai -, și au caroseriile atât de bine întreținute încât par ieșite din fabrică în urmă cu doar câteva ore. Din loc în loc propietarii fac ultimele retușuri ștergând o picătură de rouă sau lustruind un cauciuc. Sunt 29 de mașini venite din toate colțurile țării, ba unele chiar din Ungaria, Moldova sau Bulgaria. Majoritatea au parcurs pe propriile roți distanțe de sute de kilometri.
În spatele Economatului, primele vedete pe roți stau aliniate ca la paradă. Un Triumph Renown 2000 din 1952 eclipsează cu liniile sale elegante un bătrân Renault 8 restaurat impecabil. Doar câțiva metri mai departe un GAZ M21 cu numere de Bulgaria dă fiori reci pe șira spinării celor care au avut de-a face cu perioada comunistă. Doar că impresionantul vehicul pare acum mult mai elegant decât în anii ‘70. Și asta chiar dacă foarte aproape se află un superb Citroen DS 21 Pallas cu formidabila sa suspensie hidropneumatică și frânele sale cu discuri (DS a fost prima mașină de serie dotată cu discuri de frână la toate roțile). Ceva mai sus, către Pelișor, două americance – Cadillac Eldorado Biarritz și Chevrolet Corvette C2 – uimesc, una prin dimensiuni, iar cealaltă prin liniile agresive.
Incluse în categoria „Postbelice Cabriolet“, modelele sportive Alfa Romeo Spider, Morgan 4/4, Triumph TR 4 IRS, și Mercedes 350 SL amintesc tuturor că vara mașinile decapotabile sunt un adevărat vis. Iar vârsta venerabilă a acestor vehicule nu face altceva decât să amplifice șuierăturile de uimire ale vizitatorilor. Cum marca autohtonă Dacia nu putea lipsi de la un eveniment organizat în România, două modele 1300 și unul 1100 îi atrag ca un magnet pe cei care și-au trăit tinerețea sau copilăria călătorind cu aceste prime rezultate a colaborării dintre francezii de la Renault și uzina de la Mioveni.
Înaintând cu greu prin mulțimea de curioși ajungi lângă Peleș, unde, pe o latură, șase vehicule spectaculoase stârnesc rumoare și, uneori, chiar aplauze. Ford A din 1931 deținut de Răzvan Bădulescu, Willys Knight 70 din 1928 al cărui mândru proprietar este Paul Sindie și Dodge Du din 1935 aflat în posesia lui Gabriel Gîrlea concurează la categoria „Antebelice Sedan“ și, prin restaurarea fără cusur, par mai tinere decât multe dintre mașinile care circulă astăzi pe șosele. La doi pași de acest trio formidabil, un altul, chiar mai specatculos pune la grea încercare fotografii de conjunctură. REO Runabout din 1907, BMW 328 din 1939 și Packard Super Eight din 1936 sunt, fără doar și poate, cele mai valoroase model ale ediției din 2016 a Concursului de Eleganță de la Sinaia (CES).
Câștigători merituoși
Lăsând deoparte atmosfera entuziastă, susținută de o vreme perfectă și un spațiu de expunere la care multe alte competiții similare din lume pot doar să viseze, juriul condus de vicepreședintele FIVA, Laszlo Tomcsany a decis după deliberări îndelungi că marele învingător al CES 2016 este Packard Super Eight din 1936, mașină deținută de Ion Țiriac. De asemenea, premiul special al juriului a fost acordat modelului Dodge DU (1935), iar publicul a decis prin vot să acorde premiul său pentru GAZ M21-01 (1958). Premiul pentru restaurare a mers la Iacob Epure, deținătorul frumosului Mercedes 220 B (1953), iar cel pentru conservare la Margarit Karaburov pentru Mercedes 230 S (1965). Alte câteva premii au scos în evidență modelele Renault 12 TS Break (1970), REO Model G (1907) și Citroen DS 21 Pallas (1970), însă adevărații învingători au fost toți cei care au putut vedea în funcțiune venerabilele vedete pe roți care au defilat pe aleile bătrânului Peleș și, mai apoi, pe străzile din Sinaia.