În condiţiile în care fondurile finanţatorilor şi bugetele de publicitate se subţiază, cluburile de fotbal trebuie să livreze rezultate pentru a acoperi, cu bani de la UEFA, găurile provocate de criză.

Totul a rămas la nivel de zvon, dar fum fără foc nu iese atunci cånd vorbim de fotbal, unde veştile se răspåndesc cu de două ori viteza lui Bănel Nicoliţă. Rapid, CFR Cluj, Steaua şi, mai nou, Gloria Bistriţa, toate au fost sau sunt suspectate că trec prin dificultăţi financiare, chiar dacă patronii lor neagă cu vehemenţă situaţia. Însă, cum în spatele fiecărui club se află afacerile patronilor, iar în afaceri toată lumea ţipă că e criză şi trebuie tăiate costurile, e greu de presupus că tocmai oamenii de afaceri implicaţi în fotbal să fie ocoliţi de criza care loveşte nume chiar mai răsunătoare în business.

„Cluburile de fotbal vor suferi indirect din cauza crizei economice. Afacerile principalilor finanţatori vor avea de suferit în 2009, obligåndu-i pe aceştia să restrångă investiţiile aferente cluburilor pe care le deţin“, spune Crisitian Ionescu, directorul filialei din Romånia a companiei de consultanţă şi audit financiar Coface. „Jucătorii şi stafful tehnic îşi vor vedea salariile şi bonusurile în scădere sau, în cel mai bun caz, la valori apropiate de cele din 2008“.

Ionescu adaugă că aducerea de noi jucători va fi, de asemenea, limitată, iar programele de dezvoltare a bazelor sportive, amånate. „Toate cluburile vor avea de suferit, dar impactul cel mai puternic va fi resimţit de cluburile mari, unde standardele erau la un nivel relativ înalt“.

Pe de altă parte, secretarul general al Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF), Valentin Alexandru, spune că, cel puţin deocamdată, la nivelul Ligii I, nu au fost sesizate dificultăţi financiare. „Sunt probleme curente. Şi cu criză, şi fără criză, au existat întårzieri la plata salariilor“, spune el. Alexandru spune că unul dintre motivele pentru care nici chiar cluburile mai mici nu ar trebui să aibă greutăţi îl reprezintă contractul privind drepturile de televizare a meciurilor, care le asigură „venituri substanţiale“.

Cluburile din Liga a II-a îşi închid porţile

Cånd vine vorba de Liga a II-a, lucrurile se schimbă destul de mult. „Una este să ai o avere de 100 de milioane de euro şi să investeşti în fotbal trei milioane, şi alta este să ai trei milioane de euro şi să investeşti 500.000 într-un club. În al doilea caz, dacă afacerile au probleme, fotbalul va fi primul lucru la care vei renunţa“, sintetizează situaţia secretarul general al LPF. „În eşalonul secund, şi bugetele sunt mai mici, şi finanţatorii mai puţin importanţi, aşa că, dacă vor fi probleme, acolo vor fi mai vizibile“, completează el.

Parcă pentru a confirma această teorie, la mijlocul lui noiembrie, formaţia de Liga a II-a Prefab Modelu, a omului de afaceri Marian Miluţ, a fost desfiinţată. Explicaţia oficială – „rezultatele proaste şi mafia din fotbal“. Neoficial, se spune că de vină pentru decizia radicală a lui Miluţ este situaţia financiară dezastruosă a clubului, mai ales în contextul în care se aşteaptă un recul serios pe piaţa materialelor de construcţii, principalul domeniu în care activează patronul. Cu doar cåteva săptămåni înainte, şi Forex Braşov, club din aceeaşi ligă, a fost retras din competiţie. Şi de această dată s-a invocat, oficial, parcursul nesatisfăcător al echipei. Presa a scris însă că fondatorul acesteia, Nicolae Ţucunel, ar avea de gånd să abandoneze activitatea sportivă în schimbul unor mult mai profitabile afaceri imobiliare, dezvoltate exact pe terenul bazei sportive.

Încearcă unii patroni de cluburi să ignore realitatea, în speranţa că vor fi şi ei ignoraţi de criză? Contează mai puţin. Cert este că toate businessurile responsabile încep să umble la bugetele de cheltuieli, iar publicitatea este unul din primele capitole de unde începe deja să se taie. Iuliu Mureşan, preşedintele CFR Cluj, spune că, pe långă faptul că multe cluburi din ligile inferioare se vor închide, este posibil ca şi cluburi din prima ligă să nu mai aibă bani să înscrie echipele în viitoarea ediţie de campionat. „Este posibil ca unele cluburi să primească fonduri substanţial diminuate, iar altele chiar să-şi piardă sponsorii principali. Este timpul managerilor de marketing, care trebuie să găsească metode inovative de a contracara aceste pierderi şi de a atrage mai mulţi sponsori pentru a reuşi să îşi atingă bugetul de sponsorizări“, comentează Cristian Ionescu.

Preşedinţii de cluburi caută soluţii

Cum vor reacţiona preşedinţii de cluburi? „Chiar acum am discutat cu unul din sponsorii care nu va mai continua alături de noi. E clar că vom fi toţi afectaţi, dar unii mai mult, alţii mai puţin, depinde de soliditatea afacerilor acţionariatului“, afirmă Iuliu Mureşan. „În acest moment cel mai important este managementul cheltuielilor, aici trebuie umblat pentru a nu scădea performanţa sau a afecta veniturile jucătorilor. Probabil că vom căuta să transferăm jucători mai ieftini sau liberi de contract.“

Prin urmare, investitorii vor pune presiune pe echipe pentru performanţă maximă, în vederea atragerii de fonduri de la UEFA şi din drepturi de televiziune pentru meciurile din cupele europene, care ar putea compensa lipsa fondurilor interne.

«Cluburile de fotbal vor suferi indirect din cauza crizei economice. Afacerile principalilor finanţatori vor fi afectate în 2009, obligåndu-i pe aceştia să restrångă investiţiile.»
Cristian Ionescu, director general Coface Romånia

Nimeni nu scapă

Cluburile mari, care se ţin cu bani mulţi, vor avea de suferit din cauza diminuării veniturilor din publicitate, inclusiv TV, şi a scăderii afacerilor patronilor, iar cele mici sunt ameninţate cu închiderea porţilor, fiind şi mai greu de întreţinut

STEAUA, PE PICIOR GREŞIT

Criza nu l-a ocolit nici pe cel mai bogat om din Top 300 Capital. Cum are majoritatea banilor investiţi în imobiliare, Gigi Becali duce mare lipsă de lichidităţi. De aici, şi problemele de finanţare de la Steaua. Conform propriilor declaraţii, a ajuns să se împrumute de la fostul antrenor al roş-albaştrilor, Cosmin Olăroiu, iar în piaţă au început să circule zvonuri că ar fi dispus să scoată la vånzare clubul.

Sfatul analiştilor financiari

• Focus pe generarea de venituri şi diversificarea acestora: vånzarea de bilete, găsirea raportului preţ/grad de ocupare optim pentru maximizarea veniturilor

• Vånzări de obiecte promoţionale, evenimente sportive suplimentare (prezentare echipă, meciuri amicale, meciuri de retragere şi cu scop caritabil)

• Transferul jucătorilor care nu s-au integrat şi nu fac parte din lotul de bază

• Controlul costurilor: renunţarea la aducerea de jucători care vor sta pe banca de rezervă şi aducerea celor de care este strictă nevoie, un buget de salarii şi prime de austeritate, bazat strict pe atingerea de obiective.