Este un subiect destul de controversat, având în vedere contextul economic și social în care majorările salariale sunt adesea un subiect sensibil. Într-o perioadă în care multe companii de stat se confruntă cu dificultăți financiare, o astfel de decizie poate genera frustrare, mai ales dacă nu există rezultate economice pozitive pentru a justifica aceste creșteri.

Este important ca resursele publice să fie folosite eficient și în beneficiul cetățenilor, iar asemenea măsuri pot pune sub semnul întrebării prioritatea alocării fondurilor.

Un plus de 50%

Remunerațiile pentru membrii conducerii vor crește cu 50%, au precizat reprezentații companiei, într-un răspuns către FACIAS. Răspunsul e oficial și acolo se precizează că sumele pentru conducere vor ajunge la un total de 3.055.452 lei în 2025, comparativ cu 2.081.339 lei în 2024.

Compania recunoaște că nu a înregistrat profit net în 2022, 2023 și 2024. Mai aflăm și că situațiile financiare finale pentru anul trecut nu vor fi disponibile înainte de mai 2025.

N-au fost bani de reparații

De asemenea, CFR SA admite că fondurile publice alocate pentru reparații, întreținere și modernizare a infrastructurii au fost insuficiente, acoperind doar 50% din necesarul real în perioada 2022-2024.

Această situație subliniază o problemă destul de frecvent întâlnită în gestionarea fondurilor publice: evaluarea performanței pe baza cheltuielilor, în loc de a se pune accent pe rezultate concrete, cum ar fi îmbunătățirea serviciilor. Chiar dacă CFR SA a respectat planul de cheltuieli, acest lucru nu garantează că serviciile oferite cetățenilor sunt la nivelul așteptărilor sau că eficiența companiei a crescut.

Această abordare poate duce la o falsă percepție de succes, care nu reflectă realitatea din teren, iar cetățenii pot resimți lipsa îmbunătățirilor semnificative

De exemplu, pentru întreținerea șinelor, CFR a beneficiat de 1,76 miliarde lei în 2022, 1,79 miliarde lei în 2023 și 3,54 miliarde lei în 2024. Cu toate acestea, infrastructura rămâne învechită și trenurile continuă să întârzie.

Ce trebuie făcut

FACIAS atrage atenția că, în ciuda situației financiare dezastruoase a CFR SA, statul român continuă să susțină o politică de salarizare care contravine principiilor unei administrări responsabile.

FACIAS solicită Ministerului Transporturilor să explice public ce indicatori de performanță au stat la baza acestei creșteri salariale și să prezinte măsuri concrete pentru responsabilizarea conducerii companiilor de stat.

FACIAS cere și Curții de Conturi să inițieze un control urgent asupra utilizării fondurilor publice în cadrul CFR SA.