Românii au mai multă încredere în brandurile franțuzești de mașini decât în cele germane. Aceasta ar putea fi una dintre concluziile, paradoxale, ale unui studiu realizat de AutoDNA, site-ul care, ca și inspectorauto.ro, dă clienților posibilitatea de a verifica istoricul mașinilor second hand.

Mai clar spus, cei care cumpără Volkswagen, Audi, Opel sau BMW verifică istoricul mașinilor, spre deosebire de cei care se îndreaptă spre Dacia sau Renault. Auto DNA a verificat 45.000 de mașini în 2008, adică undeva la 9% raportat la totalul tranzacțiilor cu mașini second hand. Jumătate dintre mașinile verificate au avut între 4 și 7 ani, adică erau relativ noi, dar bună parte au avut probleme, cum ar fi kilometrajul modificat sau daune neraportate de vânzător.

Ce riscuri își asumă un cumpărător de mașină second hand care o achiziționează fără    să  o verifice?

  • Costuri ulterioare mari pentru defecțiuni ascunse în momentul achiziției;
  • Risc de siguranță rutieră crescut în cazul mașinilor avariate grav, reparate prost și vândute ca fiind „fără accident”;
  • Fraude indirecte pentru asigurările RCA și CASCO, ajungând să fie asigurate mașini cu alt grad de uzură decăt cel care reiese din documente și chiar foste daune totale, reparate necorespunzator sau incomplet.

 

            Practici precum scăderea numărului de kilometri sau ascunderea unor daune suferite de mașinile vândute la mâna a doua sunt des întâlnite în România de peste 25 de ani, în contextul în care servicii de verificare a istoricului auto, precum autoDNA.ro, există de cel mult patru ani, iar popularitatea lor abia acum începe să crească. Se observă însă o tendință de maturizare a cumpărătorilor în acest sens. Mai mult decât atât, începând cu 2018, dealeri auto și companii de asigurare au început să lucreze cu autoDNA.ro pentru certificarea istoricului mașinilor rulate, ceea ce va duce la crearea unui mediu mai sigur pentru cei care doresc să achiziționeze o mașină rulată.

 

„Piața auto din România duce lipsă de transparență, multe dintre mașinile din parcul auto național având informații eronate cu privire la rulajul real și nu știm cât de sigure sunt în caz de accident. Diverse instituții ale statului au multe date în acest sens, dar informațiile sunt încă inaccesibile publicului larg, astfel că piața de auto rulate rămâne în continuare destul de opacă, chiar dacă am făcut progrese spre transparență în ultimii 2-3 ani”, explică Răzvan Pavel, CEO al AutoDNA.