pentru cresterea concurentei, afectati de aprecierea leului si scumpirea utilitatilor, dar si cu robinetul ajutoarelor de stat inchis, ei vad in culori tot mai sumbre urmatoarele trei luni.Comenzi mai mici, angajati mai putini, preturi de productie mai mari. La toate acestea se asteapta firmele din industrie in trimestrul II al anului, potrivit rezultatelor prezentate in cel de-al doilea Buletin Industrial al Grupului de Economie Aplicata (GEA), realizat pe baza raspunsurilor a 170 de companii active in Romania. Perioadei de restructurare, necesara pentru reducerea costurilor si intarirea competitivitatii, ii poate urma, insa, o crestere a profiturilor. Indicele GEA de incredere industriala, calculat pe o scala de la -100 la +100, a scazut de la +14,5 in trimestrul I la +7,4 pentru trimestrul II. Cele mai pesimiste asteptari exista in industria confectiilor, unde indicele de incredere a coborat de la +25,7%, in primul trimestru, la -14%. Stefan Vuza, proprietarul Iasitex, spune ca in domeniu au de suferit cu precadere unitatile care lucreaza in lohn, bazandu-se pe forta de munca ieftina si slab calificata. „Investitiile bazate pe asa ceva vor pleca spre Est, dar nu se va intampla acelasi lucru si cu cele din zona confectiilor mai complete – camasi, costume barbatesti, rochii de seara – care mizeaza pe munca mai bine calificata“, spune Vuza.Indici de incredere sensibil mai mici decat in primul trimestru au si metalurgia si industria chimica, cauzele fiind puse de analistii GEA pe seama faptului ca acestea sunt sectoare energofage, iar preturile la utilitati vor creste. Singurele cu asteptari mult imbunatatite pentru trimestrul II sunt industria de cauciuc si mase plastice si cea alimentara. Pentru cea din urma, explicatiile tin de evolutiile sezoniere. „In industria alimentara vom avea sigur crestere in trimestrul II, pentru ca vara cresc comenzile, in special la carne“, spune Tiberiu Lungu, proprietarul Avis Botosani. Optimist, dar in privinta evolutiei domeniului anvelopelor, este si Jean-Marc Gebhart, presedinte Michelin Romania. „Investitiile in infrastructura rutiera, precum si pasiunea romanilor pentru automobile constituie doua oportunitati pentru cresterea cererii de anvelope destinate autoturismelor. Pe piata anvelopelor de camion intrevedem oportunitati datorita migrarii marilor flote ale principalilor actori din domeniul transporturilor dinspre Europa de vest catre tarile din Est“, spune Gebhart.Pentru industria de masini si echipamente, aparate electrice, aparate radio si TV, optimismul companiilor ramane neschimbat. In restul sectoarelor, increderea industriala se diminueaza.Scumpirea utilitatilor, aprecierea monedei nationale si intreruperea acordarii haotice de ajutoare de stat a gasit cele mai multe firme din domeniu nepregatite. Scaderea comenzilor, care nu mai acopera decat 4,1 luni de productie, fata de 4,3 luni in trimestrul I, adauga un obstacol in plus. Pe langa acestea, firmele din industrie se asteapta la o crestere mai puternica a preturilor productiei industriale (intre 3% si 5%). Dupa un prim trimestru in care cresterea productiei a incetinit (doar 8,2% din firme au avut cresteri ale volumului productiei, fata de 45,3% in trimestrul IV 2005), pentru trimestrul II 2005 se asteapta totusi o accelerare a avansului.Amanata multa vreme, restructurarea nu mai poate fi evitata, iar angajatii vor simti primii efectele. Dupa ce a scazut in primele trei luni, numarul de angajati se va diminua si in urmatoarele trei, potrivit rezultatelor prezentate in Buletinul Industrial GEA. Asteptarile sunt pesimiste, dar intr-o masura mai mica (sold conjunctural -4,7%, fata de -24,7% in trimestrul I). Faptul ca astfel de evolutii nu se regasesc in cifrele oficiale de somaj poate fi explicata, potrivit GEA, prin faptul ca o parte dintre disponibilizati nu isi mai gasesc locul in economia la suprafata si dupa un timp sunt scosi din evidentele de someri. De asemenea, efectele pozitive ale reformei fiscale, in sensul scoaterii la lumina a economiei subterane, sunt depasite ca intensitate de efectele restructurarii. Un fapt interesant, remarcat totusi cu prudenta de analistii GEA: agentii economici tind sa faca societatea solidara mai mult la pierderi si mai putin la castiguri. Astfel, doar o treime dintre companiile care asteapta profituri mai mari se pregatesc sa investeasca in dezvoltarea activitatii, inclusiv in noi angajari, in vreme ce mai mult de jumatate dintre cei care asteapta profituri mai mici sau pierderi pregatesc concedieri.
De ce scade increderea industriasilor
• Aprecierea monedei nationale, in conditiile in care firmele considera ca pragul de rentabilitate (nivel necesar obtinerii de profit) este la 37.800 lei/euro
• Scumpirea utilitatilor
• Intensificarea concurentei, aproape de momentul intrarii in Piata Comuna
• Limitarea posibilitatii de accesare a ajutoarelor de stat
• Perioada de restructurare prin care trebuie sa treaca multe firme
• Nesiguranta privind sensul si durabilitatea reformei fiscale, date fiind desele modificari ale Codului fiscal
• Inrautatirea deficitului comercial extern, ajuns la un nivel record de 1,5 miliarde de euro in trimestrul I.
Incredere industriala in scadere
Increderea industriala pentru cel de-al doilea trimestru al anului 2005 se erodeaza atat in Romania, cat si in UE. Daca la noi se constata o scadere a optimismului oamenilor de afaceri (indice pozitiv, in scadere), in UE vorbim de o adancire a pesimismului (indice negativ).
Pesimism accentuat in confectii si metalurgie
Cea mai mare scadere a increderii industriale se inregistreaza in industria de confectii, afectata de aprecierea leului, si in metalurgie, unde se vor simti efecte negative in urma scumpirii utilitatilor. La polul opus, in industria cauciucului si cea alimentara creste optimismul.