POS Transport și POS Mediu au pierdut 3 miliarde de euro pentru că nu s-a respectat managementul achiziției publice. POS Mediu a pierdut, din corecții de 10% iar POS Transport a avut corecții de 20% din cauza problemelor pe achiziții publice. Mai mult, în România s-au construit autostrăzi fără autorizații de construcție. Declarațiile au fost făcute de Emanoil Dascălu, secretar de stat în ministerul Fondurilor Europene.
În cadrul POS Transport alocarea pentru 2007-2013 a fost de 4,2 mld. de euro, din care s-au absorbit 2,6 mld. euro. De asemenea, pe POS Mediu alocarea a fost de 4,4 mld. euro iar absorbția a fost de 2,9 mld. euro. Sunt multe proiecte suspendate. Și e cazul unor aeroporturi din țară care trebuie să găsească soluții de finanțare că altfel vor suspenda proiectul, a mai spus Dascălu.
"Mai avem anumite proiecte începute unde beneficiarii și-au asumat răspunderea de a le finaliza până la sfârșitul anului 2015, unde nu au reușit să respecte termenul. Problema e că dacă nu vor găsi finanțări proprii, sumele alocate vor fi pierdute, iar banii vor trebui rambursați. Sperăm să rezolve. E vorba de câteva aeroporturi din țară care au început construcția și nu au reușit să le finalizeze", a spus Dascălu.
În ceea ce privește absorția în ciclu trecut: sunt foarte multe proiecte retrospective, acele proiecte care s-au derulat la vremea lor fără a avea în vedere finanțare europeană dar CE a acceptat să poată fi plătite cu anumite condiții: să respecte legislația românească. Au fost pe partea de Mediu peste 1.000 de doasare la noi în analiză, au mai rămas doar 68, restul aveau probleme grave de nerespectare a legislației privind achizițiile publice, autorizațiile de mediu, autorizațiile de construcții. Pe mediu avem 130 de milioane de euro rămase, ne-am fi dorit să putem plăti această sumă, a mai adăugat Dascălu.
O mare problemă avem la calitate foarte proastă la studiile de fezabilitate. Apoi perioada restrânsă, nu înțelegem de ce trebuie să aibă o perioadă restransă. Dacă facem o autorizare pe indici economici se poate foarte ușor ajusta, fără să fie nevoie de un nou studiu. În momentul de față, ne dorim, ca studiile de fezbailitate și proiectul tehnic să nu mai fie făcute separat ci de aceeași companie, de același proiectant. Pentru că înainte erau conștienți că se făceau modificări, se făcea superficial, iar cel care prelua studiul spunea că e prost și l-au modificat în totalitate.
Mulţumim partenerilor Vesta, Grampet, Bilka, International Lazar Company şi Patronatului Societăţilor din Construcţii pentru implicarea în susţinerea Conferinţei CAPITAL – Construcţii şi Infrastructură 2016.
EXCLUSIV! Conferința CAPITAL pe Transporturi: Angajații CNADNR vor fi pe șantier
CONFERINȚA CAPITAL Constructor: În domeniul infrastructurii, suntem cu 10 ani în urmă!