Proiectele majore de infrastructura, blocate în contestații

Infrastructura României se deteriorează pe zi ce trece, proiectele majore bat pasul pe loc, în timp ce sectorul transporturilor rămâne în continuare subfinanțat.

Cel mult 60 de noi kilometri de autostradă vor fi finalizați în acest an, dar nu toți vor fi deschiși circulației, iar legătură directă, pe calea ferată, între aeroportul Otopeni și Gara de Nord nu vom avea până la începerea campionatului european de fotbal din 2020. Acestea sunt cele mai importante concluzii ale Conferinței Transporturi & Infrastructură – 2018, organizată, săptămâna trecută, de Capital, la Hotel Domenii Plaza.

În deschiderea evenimentului, ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a transmis că la începutul lunii viitoare va fi promovat un proiect de lege referitor la simplificarea și urgentarea organizării și atribuirii marilor proiecte de infrastructură prin licitație publică. El a atras atenția că trebuie schimbat în mod fundamental procedurile așa încât să nu se mai piardă luni sau chiar ani de la pregătirea licitațiilor și până la atribuirea contractelor. Vor fi modificări și în ceea ce privește recepția lucrărilor, ministrul dând ca exemplu negativ centura Constanței la profil de autostradă, terminată de mulți ani, dar care nici astăzi nu este finalizată. „Acum stăm și negociem cu antreprenorul care a lucrat acolo să o finalizeze pentru a dezangaja alocarea de fonduri“, a spus ministrul Transporturilor.

Nici în sectorul feroviar lucrurile nu arată mai bine. Există probleme majore atât la partea de infrastructură, cât și la materialul rulant, iar „situația nu este roză, ci mai degrabă apropiată de criză“, a transmis Aurel Vlaicu, expert în afaceri în cadrul CFR Călători. Cu toate acestea, compania a reușit anul trecut să obțină rezultate mai bune, numărul pasagerilor fiind mai mare față de 2016 cu 1,5 milioane, depășind 54 de milioane de călători. Investiții majore sunt necesare atât la companiile feroviare, cât și la Metrorex, care va deschide circulația pe magistrala 5 cu garniturile Bombardier, întrucât licitația pentru noi trenuri va fi organizată abia anul viitor.

Gruia Stoica: Drumul Mătăsii, oportunitate uriașă pentru România

Radu Dinescu, UNTRR: Suntem pe locul 2 în UE la decese din accidente rutiere

Sorin Cristian, ARR: Drumurile noastre nu mai sunt potrivite pentru fluxul de vehicule

Proiectele majore de infrastructura, blocate în contestații

Problemele CFR, descrise cu sinceritate de noul șef

Ștefan Ioniță, CNAIR: Contestațiile blochează dezvoltarea infrastructurii

Lucian Șova: Trebuie să regândim fundamental modul în care lansăm proiecte