Doua spoturi pentru bauturi alcoolice, unul britanic, celalalt romanesc, au executii asemanatoare

Spotul pentru vinarsul Miorita, recent produs de Violet Advertising, are elemente comune cu un clip englezesc realizat in urma cu cinci ani de Lintas Londra pentru Whyte &
Mackay Whisky.



Urmarim doua spoturi cu sonorul taiat. In ambele, vedem cate un barbat, filmat intr-un cadru foarte strans, spunand ceva. Dupa cateva secunde, cadrul se largeste si ii vedem pe protagonisti cu cate un pahar in mana, pe care il duc la gura. Urmeaza, si intr-un spot, si in celalat, un cadru final (asa-numitul “packshot”) cu marcile promovate: Whyte & Mackay Whisky, respectiv Miorita X.O. vinars invechit.

Urmarim din nou cele doua spoturi cu sonor. In primul, cel pentru Whyte & Mackay Whisky, protagonistul, cu trasaturi dure, chiar malefice, povesteste despre viata sa plina de evenimente socante, trecuta prin inchisori, legata de inmormantari si controverse. Marturiseste ca ii place sa bea. In final, cand cadrul se largeste, iar personajul afirma ca este normal sa bea in meseria lui, ne prindem ca, surpriza!, este un preot, iar evenimentele pe care le descrie sunt parte a experientei lui de viata. In cel de-al doilea, pentru Miorita X.O., personajul, prin discursul sau, pare un infractor care marturiseste cum si-a ascuns victima in pivnita timp de 12 ani. In final, cand cadrul se largeste si el afirma ca “a venit vremea sa guste” din el, intelegem ca, iar surpriza!, ca personajul este un expert degustator.


Spotul pentru Whyte & Mackay Whisky, puternic, ca forta a interpretarii, a fost facut in 2001, de agentia Lowe Lintas Londra. Clipul pentru Miorita a inceput sa se difuzeze de cateva saptamani pe posturile TV romanesti si a fost facut de agentia Violet Advertising. Desi discursurile celor doua personaje sunt diferite, stilul de filmare, cadrajul, interpretarea actorilor, produsele (bauturi alcoolice) si pretextul narativ (personaje care vor sa para altceva decat sunt) sunt asemanatoare.
In opinia lui Sorin Ichim, director de marketing Vincon (producatorul vinarsului Miorita), cele doua spoturi se aseamana “in masura in care, ca un exemplu, vad zeci de spoturi in care o masina este filmata facand cam aceleasi lucruri, adica parcurgand un traseu care s-o puna in valoare”. El precizeaza ca nu exista nici o asemanare din punctul de vedere al conceptului creativ. “Oenologul (specialistul in vinuri si distilate din vin, in spotul de fata vorbind de vinars) isi arata emotia, bucuria si satisfactia de a se fi terminat perioada de invechire de 12 ani, avand astfel ocazia sa guste un vinars natural de exceptie”, afirma Ichim.


Dragos Cazan, director de creatie Violet Advertising, il completeaza pe Sorin Ichim: “La Miorita, este vorba de endorsmentul “specialistului” (chiar al producatorului) vizavi de un produs de exceptie, pe cand in spotul la scotch este vorba doar de un testimonial banal al unui popa de puscarie vizavi de viata lui de cosmar. si, intamplator, pe finalul spotului, remarca faptul ca aceasta este cauza pentru care lumea ar trebui sa-l scuze daca, in ultima vreme, are usoare tendinte de “alcolist”“. Cazan respinge asemanarea spotului sau cu cel britanic: “Unde este asemanarea flagranta?! In acea “pacaleala” de filmare cu zoom out-ul dupa un cadru strans? Astea sunt detalii executionale!”.
Dragos Cazan este creative director si senior partner la Violet Advertising. Pana la fondarea agentiei, Cazan a fost senior copywriter la agentia Lowe Lintas Romania (actualmente Lowe&Partners).

doi barbati care beau “In legea lor”









Agentie: Violet Advertising


Brand: Miorita Vinars XO, vinars invechit


Anul: 2006


Ce spune personajul:


“L-am dus intr-o pivnita intunecata. L-am lasat acolo. Din cand in cand, coboram sa ma uit la el. Sa-i tin companie. Dar nu indrazneam sa ma ating de el. Azi se implinesc 12 ani de atunci. A venit vremea sa gust din el.”








Agentie: Lintas Londra


Brand: Whyte & Mackay Whisky – Matured Twice


Anul: 2001
Ce spune personajul:


“Toata lumea ma respecta. Cand eu vorbesc, oamenii asculta. Am fost in inchisori in cea mai mare parte a vietii mele. Am vazut lucruri care i-ar face sa planga pe oamenii in toata firea.
Am vazut oameni in genunchi implorand iertare. M-am casatorit cu numeroase femei (in limba engleza, are un dublu sens, si inseamna si “Am casatorit numeroase femei”).
si am fost responsabil chiar pentru mai multe inmormantari. Imi placea sa beau si atunci, si acum. Ceva mai special, deosebit. Dar in meseria mea e de inteles.”