Business-ul își pierde încrederea în economie. În ceea ce priveşte perspectiva asupra economiei naţionale în următoarele şase luni, peste 60% dintre manageri consideră că aceasta se va înrăutăţi. Astfel, se pregătesc pentru condiţii mai dificile de lucru sau chiar de o recesiune, care ar urma trendul pieţelor din regiune şi din zona euro.
„Încrederea managerilor români în economie a scăzut, în al doilea semestru din acest an, până la 48.1, nivel mediu apropiat de cel înregistrat la începutul anului trecut (47,8)”, arată studiul CONFIDEX S2 2023.
Studiul CONFIDEX. Principala îngrijorare a managerilor români
Scăderea nivelului de încredere vine pe fondul noilor măsuri fiscale şi al aşteptărilor de încetinire a evoluţiei economiei naţionale. Cele mai pesimiste sectoare sunt agricultura (45), industria (47,4), construcţiile şi comerţul (ambele cu 47,8). La polul opus, sectoarele cele mai optimiste sunt energia (50,7), IT-ul (50,4) şi serviciile (49,8).
Potrivit studiului CONFIDEX din semestrul al doilea 2023, principala îngrijorare a managerilor români este legată de noile măsuri fiscale şi de creşterea taxelor, 31% dintre oamenii de afaceri participanţi declarându-se îngrijoraţi în acest sens.
Totodată, 36% dintre managerii participanţi la studiu estimează că afacerile lor vor fi afectate într-o mare şi foarte mare măsură. Simultan, 39% se pregătesc pentru un impact mediu. Doar 21% dintre manageri au declarat că măsurile fiscale îi vor afecta într-o măsură mică, foarte mică sau deloc.
Antreprenorii români sunt tot mai îngrijorați după măsurile fiscale
După măsurile fiscale, alte îngrijorări ale antreprenorilor români pentru următoarele şase luni sunt:
- lipsa capitalului de lucru şi a cash flow-ului (15% dintre respondenţi, în avans puternic de la 5% la începutul anului);
- creşterea costului cu materia primă şi utilităţile (12%, de la 9%);
- scăderea vânzărilor, reducerea numărului clienţilor şi a comenzilor (28%, în creştere uşoară de la 27%, în primul semestru al acestui an);
- lipsa forţei de muncă (15%, care e, însă, în scădere de la 27%).
În ceea ce priveşte perspectiva asupra economiei naţionale în următoarele şase luni, peste 60% dintre manageri consideră că aceasta se va înrăutăţi şi se pregătesc deja pentru condiţii mai dificile de lucru, sau chiar de o recesiune, care ar urma trendul pieţelor din regiune şi zona euro.
Cu toate că impactul general al noilor măsuri fiscale este perceput în termeni negativi, la nivel individual situaţia este mai ponderată, arată datele CONFIDEX. Nivelul indicelui de încredere este diferit în funcţie de dimensiunea companiei. Astfel, cu cât cifra de afaceri este mai mare, cu atât managerii sunt mai optimişti.
studiul CONFIDEX. Business-urile cu o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro au un indice de 51,2, cu aproape 12% peste indicele reprezentativ pentru firmele cu o cifră de afaceri între 100.000 şi un milion de euro, situat la 45,8.
„Rezultatele CONFIDEX reflectă din nou, într-o manieră realistă, starea de spirit din economia românească. Dacă în ediţiile anterioare vorbeam de o serie de factori care le ascuţeau simţurile managerilor români, precum pandemia, războiul din Ucraina, inflaţia sau criza forţei de muncă, de această dată, noutăţile fiscale şi-au pus amprenta asupra percepţiei şi a aşteptărilor managerilor. Optimismul din prima parte a acestui an s-a disipat, lăsând loc precauţiei. Cu toate acestea, dacă privim segmentat, se observă că valoarea indicelui stării de spirit a managerilor care conduc marile companii, cu cifra de afaceri peste 10 milioane de euro, este cu peste 10% mai mare decât în companiile cu afaceri mai mici de 1 milion de euro. Aceste cifre indică un grad de stabilitate mai mare a afacerilor mari în faţa incertitudinilor mediului. Este un semnal care indică nevoia de investiţii în direcţia consolidării poziţiei în piaţă pentru companiile care au ca obiective strategice dezvoltarea şi scalarea”, a declarat Andrei Cionca, CEO & Co-founder Impetum Group.
Studiul CONFIDEX: 55% dintre oamenii de afaceri români se declară deschişi să exploreze surse de finanţare alternative
În acest context economic, 55% dintre oamenii de afaceri români se declară deschişi să exploreze surse de finanţare alternative. Este vorba despre surse precum reinvestirea profitului sau injecţii de capital din partea acţionarilor.
De asemenea, controlul costurilor şi reorganizarea reprezintă o oportunitate pentru 10% dintre manageri, la egalitate cu accesarea fondurilor europene.
În condiţiile în care pentru un sfert dintre managerii participanţi la studiu accesul la creditare este problematic, aceştia sunt deschişi către alte surse de finanţare precum fondurile de investiţii, business angels sau alţi antreprenori, orientaţi spre a investi în companii deja înfiinţate.
Studiul CONFIDEX arată că 80% dintre manageri au o părere bună şi foarte bună despre aceste surse de finanţare a afacerilor.
„De fiecare dată când economia noastră se confruntă cu dificultăţi, companiile sunt puse în situaţia nu doar de a se adapta, ci şi de a descoperi noi oportunităţi, care nu existau sau nu erau foarte vizibile în perioadele de acalmie. Este nevoie mai mult decât oricând să discutăm despre mecanisme de antifragilitate pentru antreprenoriatul românesc care, la orice undă de şoc, este mult mai puţin rezilient decât marile multinaţionale. De aceea, nevoia de finanţare şi de dezvoltare a afacerilor româneşti deschide calea către explorarea unor surse alternative de finanţare care pot acoperi necesităţile managerilor mai ales în aceste perioade în care economia este tensionată”, a mai spus Andrei Cionca, CEO Impetum Group.
Managerii români au luat în considerare mai multe oportunități
Alte oportunităţi vizate de managerii români sunt:
- creşterea cererii de piaţă (18% dintre manageri, comparativ cu 15% în semestrul 1 2023);
- diversificarea produselor şi dezvoltarea (15%, în creştere de la 9%);
- accesul mai facil la pieţe şi extinderea internaţională (în scădere de la 19% la 11%).
Studiul CONFIDEX este singurul studiu longitudinal din România menit să măsoare încrederea managerilor români în economie şi să decripteze provocările cu care se confruntă mediul de business local.
Ajuns la ediţia cu numărul 9, studiul a devenit un instrument reper pentru luarea deciziilor de business.
Realizat de Impetum Group, studiul oferă, de peste 3 ani, o imagine clară asupra percepţiilor oamenilor de afaceri din România.
Extrapolând tendinţe, compania pune la dispoziţia celor interesaţi un instrument care îi ajută să înţeleagă mai bine vremurile în care trăim. Totodată, îi ajută să ia decizii corecte şi bine argumentate, cu impact pozitiv asupra mediului de business.